Part 27 -Annoying New Friends

1.4K 77 2
                                    


"La~la~la~" Ariana bernyanyi sambil berlari-lari ke depan,berpusing-pusing macam balet,sambil tangan tu suka-suka je pukul-pukul pokok,petik-petik daun,lepas tu buang.

Anna dan Ryan yang ikut dari belakang hanya menggelengkan kepala.Walaupun mereka berdua nampak sebaya dengan Ariana,tapi Ariana saja yang berperangai budak-budak sekarang ni.

"Hey!Hey!Hati-hatilah sikit.Nanti jatuh baru tau." Ryan dah bersuara lantang.Dia nampak Ariana hyper semacam je ni,kalau tak kawal,benda lain pulak jadi nanti.

"Eleh..biarlah orang nak buat apa pun,sibuk je." Ariana dah menjulingkan matanya ke atas.Menyampah dengan Ryan.

Anna yang berjalan sambil berpeluk tubuh mula bersuara.

"Ariana,jangan sampai nanti saya bagitau Daniel kot...." Anna dah mengugut.

Ariana hentikan langkah.Ditolehnya ke belakang.

"Kenapa dengan korang ni?Habis tu,takkan saya nak jalan lemah lembut macam sotong pulak!Dan..apa kaitannya cara saya berjalan..dengan Daniel?" Ariana dah jerkah.Muka hairan dibuat.

"Bukan macam tu lah,aku diarahkan Daniel supaya jaga kau,so kau kena dengar cakap aku.You might see everything in this forest are safe,but it's not actually.Kalau jadi apa-apa,aku disalahkan,akulah yang Daniel akan cari dulu,kau faham tak?Tak kiralah,even kau jatuh luka sikit sekalipun,tetap dipandang sebagai luka besar Daniel tu nanti." Ryan dah memberi amaran.

Terkebil-kebil Ariana mendengar nasihat tu.Kemudian Ariana mengeluh.Sekuat-kuatnya mengeluh.Semua perbuatannya disalahkan.Itu tak boleh buat,ini tak boleh buat.Kalau 'jaga',kenapa biarkan aku jalan sorang-sorang?Halimunan konon.Dahla lepas tu kena timpa dengan Anna tu pulak.Kalau ringan takpa,ni berat macam gajah.Ariana merungut di dalam hati.

"Daniel,bila lah awak nak datang?" Ariana merungut pada diri sendiri.Ariana mengeluh kecil sambil kepala mendongak memandang langit yang dah hampir gelap.Terdengar bunyi burung-burung yang berkicau dan terbang hendak pulang ke sarang masing-masing.Ariana mengeluh lagi.

"Aku cakap dia datang esok,esoklah.Takde nya dia nak datang malam ni.Kau tunggu je esok." Ryan berkata membuatkan Ariana mati lamunan.Ariana mencebik dan menggempalkan penumbuk ke arah Ryan yang dah berjalan membelakanginya itu.

"Aku tau lah kau geram dengan aku.Tak payahlah nak buat-buat penumbuk tu.Even kau kat belakang aku pun,aku nampaklah." katanya lagi.Ariana dah berdehem dan menggaru-garu belakang leher yang tak gatal.Malulah tu.Taknak mengaku.

"Whatever!" kata Ariana.

"Dah!Dah!Dah!Kalau aku kat sini asyik dengar korang bergaduh,lebih baik aku pergi balik dulu!Kalau asyik bergaduh,sampai bila pun takkan habis!" Anna dah merungut dari arah belakang.Dari tadi asyik diperhatikannya gelagat dua ekor ni.Seorang tak nak mengalah,seorang lagi suka menyakat.

****

"Korang kenal tak Adrienne?Adney & Ashley?" Ariana soal kepada Anna dan Ryan.Anna dan Ryan berjalan di belakang Ariana supaya takda apa-apa terjadi padanya nanti.Rapi sungguh,pandai Daniel cari the guardian sementara untuk Ariana.

Anna dan Ryan dah memandang satu sama lain sambil mengangkat kening hairan.

"Gila tak kenal?Adrienne tu,semua orang kenal la.Dia kawan baik dengan kau punya Daniel tu.Dan...kawan kitorang jugak." jawab Ryan.

"Kot-kot lah tak kenal,kan...mana lah tahu."

"Haih Ariana,Adrienne tu pun tinggal jugak dalam hutan ni.Dia bukannya manusia macam awak yang tinggal kat bumi tu.Dia orang asal sinilah." Anna dah menerangkan.

"Kalau asal orang sini,kenapa tak sama?Tak..maksud saya,masa saya pergi rumah Adrienne dengan Daniel dulu,tempat tu lain daripada yang ni.Rumah dia atas air,yang ni hutan.Tak nampak pun macam ada air kat sini." Ariana membuat muka.Buat-buat sedang mencari sumber air di sekeliling.Tak ada.Ada pokok je.

Kedua-dua nya dah tepuk dahi.Haihhla Ariana,kalau takde sumber air,macam mana kami nak hidup dalam hutan ni.Ingat hutan ni kecil sangat ke sampai tak boleh cari air?Hutan ni luas lah Ariana....! Kedua-duanya,Anna dan Ryan berkata benda yang sama dalam hati masing-masing.

Ariana menoleh.Dipandangnya Anna dan Ryan yang dah macam menyampah nak jawab soalan dia.

"Korang dengar tak ni?Hah?" Ariana dah bergerak mendekati Anna dan Ryan.Tangan dilambaikan di hadapan wajah dua manusia tu walaupun diorang bukanlah mengelamun pun.

"Sekarang ni,...kau jangan banyak soal.Dah jom ikut kitorang.Nanti-nanti baru kau akan faham,okay?Nak terang sekarang ni pun,bukan masa dia lagi." Ryan memegang kedua bahu Ariana.Diterangnya satu persatu pada Ariana.Nak buat dia faham yang sekarang ni bukanlah masa yang sesuai untuk bercerita panjang tentang selok-belok hutan ni.

Terkebil-kebil Ariana dongak pandang Ryan yang tinggi sambil memberi nasihat tu.Anna di sebelah menahan tawa dah.Sebab Ariana...looks very small in Ryan's hand.

Happy birthday to me 😋💞💕

I'LL PROTECT YOU- [COMPLETE]✔Where stories live. Discover now