"Kau tak ape2 ke Am?" Soal Megat Airil Shah sahabat Amir.
"Kalau tak kuat balik je Am."
"Aku tak ape2. Penat sikit je." Jawab Amir lemah.
"Kau dah ma-"
"Eh abang epul bagitahu nanti kite kene ot(over time) tau."
Airil tahu sahabatnya itu sedang menukar topik. Dia tahu Amir tidak suka membahas akan hal yang akan disebutnya tadi.
"Aku tahu lah."
"Abang merajuk ngan tite erkk??" Amir mula mengeluarkan jurusan terjijiknya apabila Airil sudah tarik muka ketat.
"You better stop Amirullah." Muka Airil sudah memerah apabila seluruh pelajar perempuan kelas itu memandang mereka hairan.
"Ala muke merah2 nak cendol ea??" Lagi Amir mengusik sahabatnya itu.
"A'a nah penampo kau." Bunyi tamparan di pipi Amir kedengaran seisi kelas itu.
Amir menatap lekat wajah Airil. Pipinya disentuh. Seluruh mata memandang mereka. Dan....
"Taknak repeattttt!" Amir membuat aksi gedik sambil memukul dada bidang Airil. Airil terus beredar meninggalkan sahabatnya itu.
Ketawa masih diiringi sepanjang perjalanan mereka ke kantin sekolah itu.
"Ala bang tunggu lah i." Lengan Airil dirangkul erat. Airil pasrah dan redha melayan telatah sahabatnya itu.
"Gay bahagia!" Seluruh mata di kantin itu memerhati Amir dan Airil apabila Mai memanggil mereka dengan nyaring.
"Oi mak cik bawang. Suara kau kalau boleh pasang speaker terus erk. Kalau tak pun letak mic." Sindir Airil.
"Ni lagi satu budak ni. Lepaslah. Nanti orang betoi2 ingat aku gay lah. Haihh rimas aku."
Airil berjalan mendahului Airil dan Maisara.
Melihat itu Mai terus rangkul lengan Amir."Haa nak ape??" Soal Amir malas. Dia tahu kalau Mai sudah manja dengan nya sesuatu pasti diingini oleh Mai.
"Lapa... Makan jum aku belanja."
"Eh eh ada batu di sebalik udang ni." Amir sudah curiga.
"Eh kau ni. Hari ni kan first day sekolah. Lama tau kite tak jumpe. Rindu aku kat korang berdua."
''Yelah tu." Airil menyampuk sambil ditangannya memegang makanan yang diorder nya tadi.
"Ni yang aku sayang sangat kat kau ni Rel. Kau memang faham aku."
"Ye aku baik aku order lebih. Ada kau ni senang sikit nak paksa budak 8 tahun sebelah kau tu makan sikit. Payah dia nak makan kalau dengan aku." Adu Airil
"Perut aku tak dapat terima nanti muntah balik kang membazir- hmph." Suapan dari Maisara membuat Amir tidak dapat menghabiskan ayatnya.
🖤🖤🖤🖤🖤
Loceng sekolah berbunyi menandakan tamatnya waktu persekolahan.Sedang Amir dan Airil mengemas barang mereka tiba2 mereka didatangi dua orang pelajar lelaki.
"Kau Amir kan? Tengku Fakhrul Amirullah..." Sengaja nama Amir ditekan nya panjang.
"Ye. Kenape?"
Airil sudah bersiap sedia jika sebarang kemungkinan berlaku.
"Jauhi Mai. Aku tak suka kau dekat2 die." Ancam pelajar lelaki itu.
"Haziq. Kau baru 2 tahun kenal die. Aku 18 tahun kenal die. Lagi pun kau takde pape dah dengan die." Jawab Amir sambil tangannya ligat menyimpan buku di dalam beg sekolah nya.
"Kau jangan nak berlagak!" Bentak Haziq tangannya sudah mengepal. Kawan nya sedang menahan Haziq daripada amarahnya.
"Okay. Kalau macam tu aku cabar kau lawan basket dengan aku. Kalau aku kalah aku akan jauhkan diri aku dari Mai dan kalau kau kalah buat benda yang sama. Amacam?" Haziq menentang Amir.
Amir terdiam. Ya dia tahu Haziq ketua basket ball dan juara berturut2 di sekolah itu selama bertahun2. Sedangkan dia? Dia sendiri tidak pasti.
"Kau takut?"
"Kami terima cabaran tu tapi two by two." Airil mula bersuara.
Haziq memandang rakannya.
"Kau camne Man? Okay?" Soal Haziq kepada kawan nya.
"On × on." Tagline kaki motor itu digunakan.
"Okay aku setuju." Jawab Amir akhirnya.
YOU ARE READING
Kenangan Terindah
Teen Fiction💕💕💕💕 Hanya kerana secebis kemaafan dia sanggup melakukan apa sahaja sehingga nyawa dipertaruhkan. Hidupnya dipenuhi dengan kebencian orang disekelilingnya. Kebencian seorang ayah kebencian seorang abang dan kakak kepadanya. Namun kebencian itu m...