Bab 44 (KEPULANGAN YANG DINANTIKAN)

7.6K 232 2
                                    

❤❤❤❤❤
"Awak dah salah faham. Am tak salah."

"Jangan cakap pasal budak-"

"No! As, awak dah salah faham. Am tak salah As.. Am dah lepaskan saya. Kalau awak nak tahu ini semua plan maktok awak. Dia ugut Am untuk jauhkan awak agar dia dapat kemaafan korang. Dia tak pernah sentuh saya. Dia betul2 tunaikan janji dia kepada saya akan kembalikan status asal saya. Betul apa yang dikatakan nya. Perkahwinan itu hanya atas kertas dan tiada siapa tahu. Dia selalu mengidola kan awak. Tiada siapa dia kata hebat selain awak. Dia benar2 sayangkan awak hingga sanggup berbuat apa sahaja. Dia dah banyak berkorban untuk awak. Tolonglah.." Mai kalah dengan air matanya sendiri. Jatuh tanpa diminta.

Asad tergamam. Kenapa hati nya seakan sakit? Pedih? Kenapa? Air matanya. Ya. Air mata lelaki nya jatuh. Apa benar selama ini dia salah faham? Apa benar apa yang dikatakan oleh Atin adik nya jika dia seorang yang selfish kerana membenci Am kerana seorang perempuan. Tanpa berlengah tangan Mai ditarik lalu dibawa ke dalam kereta.

"Bawa saya jumpa dia."

Mai mengangguk lalu menunjukkan jalan yang hendak ditujunya. Sesampai sahaja disana kaki nya berat hendak melangkah masuk. Air matanya tidak henti mengalir. Kata sesal itu udah diucap. Dia bagai orang hilang arah. Tak. Jika nyawanya sekali pun diserah tak mungkin dapat mengembalikan semuanya.

Kakinya digagahi jua masuk ke rumah itu. Anak tangga dinaiki perlahan. Mai hanya membiarkan Asad pergi menemui adiknya. Dia mahu yang terbaik untuk Am. Melakukan ini tidak sebesar rasa bersalah dia kepada Am.  Pemandangan pertama Asad lihat ialah Aziz yang duduk di ruang tamu tingkat atas itu.

"Nak pergi jumpa dia?"

Asad mengangguk. Air matanya tidak henti mengalir.

"Duduk sini jap. Kau perlu tahu sesuatu sebelum jumpa dia. Kau perlu persiapkan diri kau sebelum lihat keadaan dia."

Asad menurut. Pelbagai persoalan yang berada di dalam kepalanya. Dia bersedia mendengar apa sahaja yang akan disampaikan oleh Aziz. Mungkin adiknya itu mengalami luka yang parah akibatnya mengfatalkan kesihatan Asad sanggup menjaga Am seumur hidup.

"Kau tahu selama ni adik kau sakit?"

Asad menggeleng. Sebentar. Ini bukan apa yang dia fikirkan. Sakit? Sakit apa? Parah ke?

"Apa maksud kau? To the point. Kau tahu aku macam mana."

"Heart disease, lungs cancer stage 3, blood cancer stage 3 or leukemia and cancer stomach stage 2."

Asad jatuh terduduk. Pandangan nya bagai hilang arah. Tengku Fendy dan Atin hanya melihat Asad dari kejauhan. Mereka membiarkan Asad mengetahui kebenaran nya.

"Kau bohong. Tak mungkin. Kau sengaja. Tak. Tak. Tak mungkin. Kau bohong!"

Kertas diberikan kepada Asad. Asad membaca satu persatu hingga tangan nya mengenggam erat satu surat terakhir.

Tengku Fathrul Asad

Case: Kemalangan dan memerlukan buah pinggang(ASAP)

Penderma: Tengku Fakhrul Amirullah

Kertas ditangan nya dikoyak Asad kasar. Dia menangis semahunya. Bahu nya bergetar hebat. Tangisan nya tak henti seiring dengan sesal yang tak henti2 menghantuinya.

"Maafkan aku..."

"Bukan demgan aku. Tapi dengan dia. Aku cuma nak cakap kalau mata sebelah kirinya mungkin akan mengalami kerosakkan. Dan hidupnya akan bergantung dengan mata kanan nya seperti mana hidup nya bergantung dengan sebuah buah pinggang yang hampir rosak disebabkan ubat yang dikomnikasikan nya selama ini."

Asad tidak mahu lagi mendengar. Segera kaki nya dibawa ke dalam bilik yang sudah seakan seperti hospital itu. Pelbagai peralatan hospital berada di bilik itu. Dari mesin monitor hingga ke masker oksigen yang dipakai oleh Am. Hati Asad saat ini terlalu sakit hingga tangis nya masih tidak dapat dihentikan. Pelbagai cable yang melekat di tubuh kurus itu. Tangan nya membiru kerana infuse dan jarum kemo yang selalu memakan diri itu.

Asad perlahan mendekat menatap lekat wajah itu. Dahi Am dipegang dengan tangan yang bergetar. Ini kerana kesalahan nya. Luka ini akibatnya.

"Adek...ma..maafkan along dek. Ya allah. Maafkan along dek... Balas balik apa yang along buat. Benci along dek. Pukul along. Bunuh along dek...!!"

Am membuka mata saat mendengar suara Asad. Perlahan senyum nya diukir. Seseorang yang telah lama ia nantikan. Kehadiran yang paling ia rindu. Air mata nya jatuh melihat wajah itu. Jika ini benar2 mimpi dia berdoa agar diteruskan agar dapat melihat wajah itu.

"A..long-"

Grebbb!! Am ditarik kedalam pelukkan. Dengan lemah Am tersenyum. Bahagia. Itu yang dirasakan nya. Pelukkan yang diingin nya selama ini. Tapi layak kah dia membalas semula pelukkan itu?

"Benci along dek. Hukum along. Along berdosa. Ampunkan along dek. Ampunkan along. Kalau boleh along boleh gantikan nyawa along-"

"Tak..tak. A..long tak sa..salah. Am salah. Am minta maaf." Mana mungkin dia membiarkan orang yang disayanginya mempermainkan nyawa mereka demi dirinya.

Kemudian Tengku Fendy dan Atin masuk bersama. Bergabung berkongsi detik bahagia ini. Mereka bertiga memeluk Am erat. Am menangis bahagia. Apa yang diingin nya menjadi kenyataan.

Aziz dan Airil menjadi pemerhati. Melihat itu Am memanggil keduanya. Pada mulanya hanya Airil yang ikut bergabung memeluk sehingga akhir Aziz turut serta. Seketika bilik itu penuh canda oleh kelagat Airil yang asyik menyakat abangnya dan Atin.

"Uncle. Uncle nak tahu tak tak lama lagi uncle akan timang cu....cu!!! Aww!! Sakitlah abang."

Cubitan diterima di perut Airil. Aziz sudah bagai cacing kepanasan tidak senang duduk.

"Yeker? Doktor handsome ni ke?" Tengku Fendy turut serta mengusik Aziz yang sudah merah padam.

Mai yang duduk di samping Asad hanya ketawa geli hati. Manakala Atin pula duduk di samping hanya menyembunyikan mukanya di bahu Am membuat Am ketawa walau perlahan.

Airil pula sudah bersiap sedia jika abangnya itu bertukar menjadi segala haiwan jadian yang mengerikan.

"Uncle tak kisah. Apa yang terbaik buat anak uncle, uncle restukan."

Asad masih terdiam. Rasanya dia masih belum puas meminta maaf kepada Am. Dilihatnya Am tertawa bahagia walau payah. Air mata nya mengalir lagi.

"Malam ni along nak tidur dengan Am.".

"Airil pun."

"Eleh kau sibuk jugak." Asad menyindir Airil dibalas jelingan maut oleh Airil.

"Kalau macam tu abang pun ikut lah." Aziz pula menyampuk menambahkan lagi usikan kepada Asad.

Kesemua mereka mengambil tempat di katil bersaiz king milik Am itu. Asad berada di sebelah kiri Am dimana tangan nya terbebas dari jarum infuse itu.

Tiba2 Airil dan Aziz angkat. Sebenarnya dua beradik itu usil menyakat Asad. Kemudian mereka berdua keluar dari bilik itu memberi ruang kepada Asad dan Am.

Keduanya masih berdiam.

"Am..rindu..along.."

Asad tersenyum kemudian memutarkan badannya ke arah Am.

"Rindu? Maafkan along sebab buat Am macam ni. Along pun rindu kan Am."

"Adek along sorang ni. Hmphhh!" Asad terus memeluk Am yang berada di samping nya. Dada bidangnya tempat Am menyandarkan kepalanya.

"Along, jom luangkan masa sama2."

"Apa sahaja untuk adik along. Adek nak apa?"

"Am nak..."

Kenangan TerindahWhere stories live. Discover now