"Cakap kat abang siapa yang buat Am macam ni?"
"Budak2 lorong je bang. Tadi dah Am explain kat abang. Percayalah kat Am."
"Haa yelah. Takpe nanti kite citer pasal tu. And now you must go for your chemo. Cepat siap2."
Am menganti bajunya. Aziz melihat tubuh kurus itu mula merasa tidak puas hati.
"Am. Abang tanye Am sekali lagi. Betul ke ni budak lorong yang buat? Tempat lembam ni seolah olah dia ada seni pertahankan diri. Attack ni hanya di tempat lemah je. Cakap kat abang perkara sebenarnya atau Am tahu apa yang abang akan lakukan."
Am terdiam. Jujur dia takut saat ini.
"Airil?"
Satu kata itu mampu membuat jantung Am berdegup lebeh laju dari diserang sakit jantungnya.
"Abang dah agak dah. Budak ni memang dah melampau."
Tangan Aziz digenggam erat.
"Abang, Am mohon jangan marah kat Airil. Nj semua salah Am. Dia bencikan Am sebab Am dah hancurkan kebahagian Mai. Am dah musnahkan segala impian Mai."
Aziz mula reda. Perlahan kepala Am diusapnya.
"Kenape tak bagitahu hal sebenarnya?"
"Belum masanya bang. Nanti Am sendiri bagitahu dia."
"Belum masanya atau dia tak bagi peluang? Abang kenal adik abang Am."
Am terdiam. Aziz mengerti. Perlahan doktor muda itu memasang infuse dan menyuntik ubat kemo ke dalam infuse Am.
"Kenape susah ye bang? Am tahu Am hanya menumpang. Am tahu Am tak layak nak dapatkan kesih sayang dari mereka. Ye, bukan mudah maafkan pembunuh dan perampas kebahagian orang macam Am. Tapi Am tak pernah minta banyak. Cukuplah kalau mereka dapat maafkan Am. Itu dah dapat buat Am rasa terharu sangat. Am dah takde sesiapa kecuali Airil dengan Mai je. Tapi Am dah buat silap. Am hancurkan dan musnahkan kebahgian sahabat Am sendiri. Am hancurkan dan musnahkan kepercayaan sahabat Am sendiri."
Am menunduk. Malu untuk dia menatap wajah lelaki di hadapan nya kini. Aziz hanya lah seorang doktor. Tetapi bagi Am sendiri tindak laku nya yang dianggap tidak malu itu kerana meluahkan kisah hidupnya kepada doktor Aziz yang bukan sesiapa itu.
"Hei apa pesimis sangat ni. Am yang abang kenal bukan macam ni tau. Okay lepas ni Am ada kemo tau. Macam biasa Am kena buat dua sekaligus tau. And kali ni abang nak Am cakap kat abang ape yang Am nak? Abang belanje."
"Ingat orang kecil lagi ke nak buat macam tu? Tapi kalau abang nak pun takpe hahaha."
"Gedik erkk. Cakap nak ape."
Am tampak berfikir. Sementara menanti Am memikirkan kemahuan nya tangan doktor muda itu ligat mengatur infuse dan alat2 kemo ke badan Am. Saat dia ingin memasang jarum ke tangan Am hati nya sebak saat tangan kurus pucat itu membiru disebabkan jarum yang mencucuk saat di kemo.
"Am rindu airil."
"Okay abang akan tunaikan."
"Eh bang..bukan itu am maksudka-"
Aziz terus keluar dari ruangan kemoterapi itu.
"Aku salah cakap ke tadi? Ya allah apa aku dah buat?"
❤❤❤❤❤
"Eh hai doc!" Sapa Atin kepada doktor Aziz."Haa Atin. Ni saya nak cakap nanti pesakit kat chemo room awak jaga jap ea. Saya nak balik jap urgent."
"Eh no problem."
Dengan segera Aziz terus berlari ke arah tempat keretanya. Lalu dengan segera enjin kereta dihidupnya lalu laju keluar dari perkarangan hospital itu. Niatnya hanya ingin sampai di rumah dengan segera.
*di rumah
Aziz segera mencari keberadaan adik bongsu nya itu. Setelah menemukan Airil yang sedang bermain game di dalam biliknya.
"Eh awal abang balik?"
"We need to talk."
Airil terdiam. Dia tahu sesuatu yang serius dan penting akan abangnya bincangkan.
"Rel, abang nak tanya. Airil yang buat semua tu kat Am kan?"
Airil terdiam. Dia faham itu.
"Tell me the truth."
"Yes i did it to him. And he deserve that-"
"Ya allah Rel. Apa yang airil dah buat ni? Airil sedar tak? Rel dia kawan baik airil tau-"
"Kawan baik tak kan hancurkan kebahagian sahabat dia sendiri demi wang dan harta."
"Did you hear till the end that time?"
Airil terdiam.
"I ask you Megat Airil Iskandar."
Airil menggeleng laju. Dia tahu abang nya marah saat ini.
"Abang ada rakam perbualan mereka saat itu. Ya memang perkara ini agak rude tapi abang simpan benda ni just in case. Airil dengar lah sendiri."
Dengan tangan yang bergetar Airil menekan recording di telefon abang nya itu.
"And now airil dah salah anggap dengan sahabat airil sendiri. And you know what? Am... Dia dah makin teruk. Abang tahu tak ada rahsia antara korang but abang sure yang airil tak tahu pasal ni."
Air mata Airil jatuh. Dia menyesal. Dia malu. Bagaimana dia hendak berdepan dengan orang yang salah dibencinya selama ini.
"Kanser darah tahap 3."
Lutut Airil melemah. Tangisan nya kedengaran.
"A...apa rel dah buat bang? Ya allah.. Apa aku dah buat ya allah.. Abang selama ni rel cuba bunuh dia bang.. Bang, rel pukul dia bang.. Ya allah.." Tangisan memilukan Airil kedengaran.
"Dah stop. Pergi minta maaf kat dia. Dia rindu adek tu. "
"Betul ke bang?"
Aziz mengangguk sambil tersenyum. Segera tubuh Aziz dipeluknya erat.
"Tapi dia kat mana sekarang ni?"
"Dia dalam kemo. Pergi lah jenguk."
Airil mengangguk.
Hi!! Maaf sebab lama tak update maaf samgat. Terima kasih kepada yang sudi baca dan always support citer ni. For now sis update satu bab je sebab nanti akan update double . So tunggu and terima kasih sebab sudi baca🌸❤. Wait for the next chap gais!!
YOU ARE READING
Kenangan Terindah
Teen Fiction💕💕💕💕 Hanya kerana secebis kemaafan dia sanggup melakukan apa sahaja sehingga nyawa dipertaruhkan. Hidupnya dipenuhi dengan kebencian orang disekelilingnya. Kebencian seorang ayah kebencian seorang abang dan kakak kepadanya. Namun kebencian itu m...