Sayangku Mrs.Yusuf
Kamu dikirim Tuhan untuk melengkapi aku ..
(Play this song while you read this chapter 🎵💕.)
Aisy mengukir senyuman sambil matanya jatuh ke jalan.Kadang-kadang nafas ditarik dalam-dalam biar gusar di hati menghilang.Dia berharap keputusan yang dia buat itulah yang terbaik.Semakin melebar senyuman di pipi apabila teringatkan perbualan semalam dengan ibunya.
"Jauh sangat anak ibu ni termenung?Teringatkan apa lagi?Jangan cakap fikiran Aisy masih dekat pejabat…"
"…ibu cubit perut tu nanti," Rafeeda memberi amaran.Mukanya sengaja digarangkan.
"Ibu ni,dah habis office hourlah.Jasad Aisy,roh Aisy ada depan ibu ni."
Terhambur ketawa Rafeeda.Wajah kuning langsat anak sulungnya itu ditatap.Rambut hitam pekat itu,diusapnya penuh kasih.
"Ibu,kalau Aisy cakap…"
Kepala dijatuhkan ke riba Rafeeda.Mata hitam milik ibunya itu direnung dalam.
"…Aisy nak halalkan seseorang,ibu izinkan tak?"
Terdiam seribu bahasa Rafeeda dibuatnya.Namun,hatinya tak henti-henti mengucap syukur.
"Diam-diam,hati anak ibu dah terusik.Siapa perempuan bertuah tu?Meh,ibu nak meminang," usik Rafeeda tetapi dia juga bersungguh dengan tindakannya.
"Intan.Intan Diana."
Retina mata milik Aisy menangkap senyuman Rafeeda.Senyuman yang tersirat maksud di sebaliknya!
"Patutlah kalau dengan Dee je,sengih memanjang.Lepastu,asyik termenung je.Rupanya hati dicuri orang!"
Aisy sengih.Bak kerang busuk!
"Entahlah,sejak Aisy kenal dengan dia.Aisy dapat rasa dia perempuan yang baik.And,she always saved me from bad things,"Aisy mengusap kekura tangan Rafeeda.Wajah Dee terbayang-bayang di minda.
"Kalau Aisy rasa Dee boleh jadi peneman Aisy,boleh jadi makmum Aisy.Dan Aisy dah mampu nak memimpin dan membimbing seorang Hawa,ibu tak halang.Bagi ibu…" kata-kata Rafeeda terhenti.Bibirnya mencorak senyum meleret.
"…Dee memang seorang budak yang baik.Setiap kali ibu pandang dia,ibu rasa tenang sangat hati ni.Nak-nak lagi bila ibu teringatkan pasal dia dan adik dia tolong ibu,"puji Rafeeda.Aisy menghela nafas lega.
"Kalau macamtu,esok kita pergi jumpa ibu Dee.Aisy,nak segera jadikan Dee milik Aisy." Ucapan Aisy mengundang cubitan Rafeeda pada lengan putihnya.
"Amboi,gelojoh sungguh.Tapi,iyelah.Ibu taknak Aisy dan Dee lama-lama sangat berkawan.Zina tak kenal siapa.Nanti ibu bagitau ayah."
"Thank you,ibu!" Sebuah kucupan hinggap di pipi kanan Rafeeda sebelum tubuhnya dipeluk erat oleh anak teruna tunggalnya itu.
"Haih,dah tak sabar sangat ke nak kahwin?Asyik sengih,sengih je anak ibu ni dari tadi."
Tersipu-sipu Aisy dengan usikan Rafeeda.Pantas dia berdehem,menghilangkan rasa janggal.
"Mana adalah,bu.Aisy tengah khusyuk drive kut dari tadi," helah Aisy.
Aiseyh,macam mana boleh kantoi dengan ibu pula ni?
"Yelah tu.Ibu taulah Dee tu cantik,baik,solehah.Tapi,jangan gelojoh sangat.Lari karang budak tu.Menangis air mata darahlah,Aisy."
"Ye,bu.Baik.Aisy janji tak gelojoh," Aisy toleh sekilas ke arah Rafeeda sebelum menyambung pemanduannya.
YOU ARE READING
Sayangku Mrs.Yusuf [PRIVATE]
Ficción GeneralROMANTIC COMEDY SERIES TWO "Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (QS. Al Baqarah: 216). "Kalau aku...