Bab 22

140 3 0
                                    

"Assalamualaikum," Ain mengikut Sufi dari belakang, bersalam dengan Puan Miza yang sedang memasak di dapur.

Puan Miza menarik Ain ke dalam dakapannya. "Ain! Rindunya umi dengan Ain! Ain apa khabar?"

"Alhamdulillah, umi. Umi sihat? Ni ada apa-apa yang nak Ain tolong ke?" Suara lembut Ain membuat hati Puan Miza semakin bahagia. Ain melihat jika ada yang perlu dibantu.

Puan Miza menutup gas lalu menarik lengan kanan Ain ke ruang tamu. Mereka duduk begitu rapat. Kasihan Sufi... Puan Miza tidak menghiraukan kehadiran Sufi. Walaupun begitu, rasa gembira berbunga di lubuk hati Sufi.

Sufi tersenyum menampakkan barisan gigi yang putih bak mutiara sambil menggelengkan kepalanya melihat betapa ghairah uminya dengan kehadiran Ain. Dia pun menghayunkan kakinya berjalan ke ruang tamu.

"Alhamdulillah, umi sihat! Tiap kali Ain datang belajar, Ain mesti masak untuk kita sekeluarga. Mana boleh macam tu. Nanti tangan Ain ni kasar! Umi dah anggap Ain macam anak sendiri tau!" Puan Miza memeluk Ain sekali lagi.

Sufi menyampuk perbualan mereka sambil bersandar di dinding di sebelah sofa. "Biarkan aje, umi. Tak lama lagi, hari-hari dia yang memasak dekat dapur kita ni."

"Ish, kamu ni! Kamu ingat Ain ni pembantu rumah ke?" Puan Miza mencubit lengan kiri Sufi yang berhampiran dengannya.

Sufi mengelak lalu ketawa. "Ehh, pembantu rumah buat apa? Bakal isteri Sufilah, umi."

Entah kenapa dada Ain berasa sesak. Dia hanya mampu menunduk. Rasa segan menyelubungi dirinya. 'Sufi.. Kasar betul Sufi bergurau!'

Ain yang ingin membuang rasa segan itu pun menjawab. "Eleh, siapa nak kahwin dengan Sufi?"

Puan Miza ketawa terkakah-kakah sambil mengangguk. "Sudah-sudahlah, umi nak hidangkan makanan. Dah pukul enam ni. Kejap lagi abah kamu nak balik. Kamu berdua makan di sini atau dekat luar ni?"

"Luar. Sufi nak tukar pakaian kejap. Ain tunggu kejap," kata Sufi lalu melangkah masuk ke kamarnya.

Lerai GenggamankuWhere stories live. Discover now