"Tunggu apa lagi? Keluarlah," suara Shahril dengan kasar lalu keluar daripada kereta BMW ActiveHybrid7. Ain berasa sedikit takut dengan suara kasar Shahril. Tiada kelembutan di dalam suara itu.
'Mungkin.. Dia masih marah sebab aku cuba memaksa dia berjemaah subuh tadi. Tapi, takkan sebab perkara tu dia dingin dengan aku?' Ain berfikir.
Shahril mengeluarkan dua bagasi daripada bonet kereta. Dilihat waktu di jam tangannya sesudah mengeluarkan bagasi-bagasi tersebut. 'Hhhmmm.. Dah pukul dua petang. Eh, eh. Perempuan ni. Dah tak reti-reti nak keluar?' suara hati Shahril mendengus.
Dengan penuh amarah, Shahril membuka pintu kereta dan menarik lengan Ain dengan kasar. Ain berasa terkejut dengan tindakan Shahril. 'Ya Allah..'
"Aku nak keluar. Kunci ada dekat tempat kasut. Kau angkat luggage ni semua bawak masuk dalam," jawab Shahril sambil membuka cermin mata hitamnya lalu menyimpannya di dalam poket seluar slack miliknya.
"Abang balik pukul berapa? Abang nak makan apa malam nanti?" Soalan Ain tidak Shahril jawab. Sebaliknya, Shahril menolak tubuh Ain ke tepi dan masuk semula ke dalam keretanya lalu beredar.
Sinaran matahari pada ketika itu membuatkan Ain sukar untuk melihat suaminya yang sudah mula memandu. Apabila kelibat kereta sudah tidak kelihatan, barulah Ain masuk ke dalam rumah teres yang baru dibeli suaminya di Bedok.
Rupa-rupanya, rumah teres ini sudah lengkap dihias. Perabot-perabot rumah juga sudah lengkap. Perkara pertama yang dilakukan Ain adalah meleraikan pashmina hitamnya lalu meletakkan ia di atas meja ruang tamu sesudah menutup pintu.
Terkial-kial Ain mengangkat kedua-dua bagasi yang berat itu ke dalam kamar besar. Apabila Ain sudah tiba di dalam kamar, dia memandang persekitaran bilik itu. Dilihatnya bingkai gambar di atas meja kecil bersebelahan dengan katil yang diisi dengan wajah suaminya berdakapan dengan Aainaa.
'Ya Allah... Kenapa hatiku ini berasa sebak?' Ain bersuara di dalam hatinya. Ain cuba untuk mengalihkan perhatiannya ke bagasi-bagasi yang dia bawa naik. Dikeluarkan pakaian-pakaian lalu menyangkut ke dalam almari.
Ain terkedu apabila sebahagian almari tersebut sudah dipenuhi dengan pakaian-pakaian wanita. 'Eh.. Baju-baju ni siapa punya? Shahril belikan untuk aku ke?' Hati Ain sedikit berbunga. Disusun pakaian-pakaian dengan rapi lalu menukar pakaiannya kepada yang lebih santai.
Sesudah menyarung singlet putih bersama seluar pendek paras paha yang berwarna hitam, Ain menunaikan solat asar dengan penuh khusyuk. Sesudah itu, Ain menurun ke bawah untuk menyediakan makan malam buat sang suami.
Pada malam ini, Ain memasak lauk sambal tumis sotong bersama telur dadar dan juga sambal kangkong. Sesudah bertungkus-lumus memasak, tersiap sudah lauk-pauk untuk makan malam hari ini.
Masa pun berjalan. Resah dan gusar silih berganti. Jam dinding di ruang tamu sudah menunjukkan pada pukul satu pagi. Ketenangan yang Ain idami tidak kunjung tiba. 'Ya Allah... Berikanlah keselamatan kepada suamiku..' Doa Ain dalam hati. Tanpa Ain sedar, dia tertidur di atas sofa putih empuk di ruang tamu.
Di saat Ain sedang lena tidur, Shahril pulang bersama Aainaa. Tanpa mempedulikan Ain di ruang tamu, mereka berdua menaiki tangga dan meneruskan asmara mereka di dalam bilik yang sepatutnya sang suami dan isteri diami.
Dibaringkan Aainaa ke atas katil yang sepatutnya isterinya baring. Dibelainya Aainaa sedangkan sepatutnya Ain yang dia belai. Dikucupnya pipi gebu Aainaa sementara si isteri hanya tidur di dalam keadaan yang tidak selesa di ruang tamu.
"Astaghfirullah!" Syafiq terbangun daripada mimpinya. Titik-titik peluh di dahi Syafiq lap. Diusap dadanya untuk menenangkan jiwa daripada mimpi buruk tersebut. Dipandang sekilas jam di atas meja, menunjukkan pukul tiga pagi.
"Ain... Ain..." Bendungan airmatanya pecah. Mimpi yang dia alami kelihatan begitu nyata. Ain hanya dapat tidur di atas sofa manakala Shahril melakukan maksiat di dalam bilik. 'Ya Allah... Apa makna mimpi itu?'
YOU ARE READING
Lerai Genggamanku
RomanceKisah ini tentang dua sahabat yang sudah lama berkawan sejak kecil. Semuanya berubah ketika mereka di sekolah menengah. Hubungan Shah dan Ain mula renggang apabila Aainaa dan Sufi mula merapatkan diri dengan mereka. Ain sedih dengan perubahan Shah...