Meletus

634 63 25
                                    

Gempa's POV

Dengan cepat saya menolak Gegem masuk rumah.Saya melompat masuk dan terus kunci rumah dari dalam.Termengah-mengah saya dibuatnya.

Manakan tidak,Gegem meronta-ronta seperti orang gila.Dia asyik meminta saya untuk mengikut bos syarikatnya dan juga ibunya itu.Benak hati saya merasakan seperti sesuatu yang buruk bakal berlaku,jadi saya tidak memenuhi permintaannya.

Sekarang Gegem sedang duduk menangis tersedu-sedan,menyandar di dinding.Kepalanya dihentak-hentak pada dinding.Saya cepat-cepat menghentikannya.

"Jangan hentak kepala kau!" saya menolak dia jauh dari dinding.Biar saya yang menyandar di dinding supaya dia tidak dapat dekati dinding ni.

Dia bergerak ke arah rak kasut dan menghentakkan pula kepalanya pada rak itu.Saya menepuk dahi.

"Berhenti,Gegem!"

Dia berhenti.Perlahan dia mengangkat kepalanya dan memandang siling,air mata membasahi keseluruhan wajahnya.Dia mengusap cecair pada wajahnya dan berusaha untuk bertenang.

"Gempa.."

"Mama saya kahwin dengan bos saya.."

"Mama saya murtad disebabkan bos saya.."

"Bos saya yang membuatkan hidup saya teruk selama ni.."

"Papa meninggal sebab mama kahwin dengan dia.."

"Keluarga saya miskin sebab mama jual rumah kami..dan rampas semua harta keluarga untuk bawa ke rumah bos itu.."

"Saya dan adik-adik saya ditinggalkan.."

"Sebab mama kahwin dengan bos saya.."

"Semua ini salah bos saya.."

"Dan saya bekerja untuknya selama ini.."

"Saya cemar maruah sendiri untuk bisnes terkutuknya selama ini.."

"Kenapa macam ni.."

"KENAPA MACAM NI,GEMPA??"

"KENAPAAAA??"

Gegem berdiri menghadap dinding.Dia membongkokkan badannya ke belakang.Kemudian dia menghempaskan kepala dia dengan kuat pada dinding itu.Bergegar dinding rumah ni gara-gara hentakan kepala dia.Bunyi hentakan tu juga kuat sekali,seperti besi ditumbuk pada dinding.

Darah keluar dari kepalanya dan mencorakkan dinding dengan bendalir merah itu.Dia terundur kemudian rebah dan pengsan di situ juga.Saya terdiam.Terlalu terkejut sehingga tidak terdetik dalam fikiran saya untuk menghalang dia daripada mencederakan diri sendiri.

Malam itu..

Saya sudah membalut kepala Gegem.Dia sekarang sedang terbaring di dalam biliknya.Di rumah kami ini memang ada banyak bilik yang tidak digunakan,jadi saya berikan satu bilik tu pada dia.Dia sudah tidak sedarkan diri selama 8 jam.Resah saya dibuatnya.

Kalau saya jadi Gegem,pasti diri saya akan cedera parah.Pasti saya dah tikam diri saya sepuasnya.Ini semua memang tak masuk akal betul.Kebetulan yang sungguh menyakitkan.

Mesti Gegem rasa sakit sangat sekarang.

"MAMA!!"

"Ahhhhhhhnjing" saya terjerit.Saya jatuh dari kerusi yang saya duduk.Gegem tiba-tiba sedar,dia terus berdiri lurus atas katil macam pocong.Saya mengurut dada.

"M-mana mama?Mana mama??" dia melompat turun dari katil lalu menarik baju saya.

Saya tak tahu nak balas apa.Saya hanya mampu membiarkan saja diri saya ditarik-tarik olehnya.

Mine(BBB Gempa)✔Where stories live. Discover now