Toen ik een klein kind was, waren de twee dingen waar ik het meest van hield in het leven Godzilla en NES-spellen. Dus toen Godzilla: Monster of Monsters uitkwam, leek het alsof een droom uitkwam. Nou bijna. Kortom, het grootste deel van het spel draaide om het doormaken van (zeer repetitieve) ruimtes in de ruimte terwijl tanks en straaljagers werden vernietigd en vervolgens vochten tegen Godzilla's monstervijanden. Over het algemeen was het vrij matig, maar toen kon het mij niet schelen. Toen ik het spel cadeau kreeg voor mijn tiende verjaardag, speelde ik het spel dag en nacht, zoveel als ik kon.
Helaas had ik het spel een jaar later ingeruild voor Amagon, tot mijn grote spijt toen ik ontdekte hoe die game was. Onlangs had ik een nieuw NES-systeem gekocht en door heel wat jagen en vragen rond te maken, slaagde mijn vriend Billy er eindelijk in om een exemplaar van Godzilla: Monster of Monsters te vinden.
Ik was gepompt om mijn favoriete jeugdspel te spelen. Het kwam nooit bij me op om te vragen waar Billy het vond. Hij gaf me ook een paar andere spellen zoals Legend of Zelda, Bomberman en wat stom ding genaamd Action 52, maar Godzilla moest eerst komen.
Dus ik startte het spel en de nostalgie kwam terug als een vloedgolf. Godzilla's 8-bits themalied vloog trots door de luidsprekers en ik grijnsde al snel als een idioot.
Sommige mensen lachen me uit voor het spelen van zulke verouderde spellen, maar ik heb nog nooit zoveel plezier gehad voor andere spellen dan die op de NES. Die 8-bit-spellen brengen me terug naar de tijd dat dingen veel eenvoudiger, veiliger waren. Maar na wat er met deze game is gebeurd, heb ik die gevoelens niet meer.
Ik was vergeten hoe snel het plezier van het slaan van dingen zoals Godzilla in de scrollende niveaus afsloot. Het spel bombardeert je met kogels en dingen die vanuit elke richting in je botsen, en je bent te groot om de meeste van hen te vermijden. Hoewel mijn enthousiasme wat versleten was, duurde het niet lang voordat ik bij mijn eerste baasgevecht terecht kwam.
Mijn eerste tegenstander was Gezora, een obscure inktvis kaiju die nog nooit in een Godzilla-film was geweest.
Het meest vervelende aan het vechten tegen Gezora is dat hij je altijd in een hoek stoot en je begint te slaan met zijn tentakel, en je kunt niet bewegen totdat hij van je af komt. Deze zet veroorzaakt geen schade, maar hij kan je blokkeren tot de timer op is en je moet beginnen met vechten, en hij herstelt weer wat gezondheid.
Het is zo vervelend als het klinkt. En natuurlijk deed hij het toen ik tegen hem vocht. Alleen om een of andere reden zorgde dit ervoor dat het spel ging glitchen, want zodra hij me begon te slaan, stopte hij nooit. De timer zou het gevecht in ongeveer veertig seconden moeten beëindigen, maar dit duurde bijna vijf minuten. Na een tijdje begonnen de graphics te verknoeien, met overal kleine rode blokjes.
Gezoraglitch-1.png
Dat was raar, maar ik nam het spel gewoon weg, blies erop en begon opnieuw. Ik stond niet op het punt om een klein probleempje op mijn weg te laten staan. Dus begon ik opnieuw en versloeg deze keer Gezora en het andere baasmonster van het level, Moguera, zonder problemen.Dus toen was het op de volgende planeet: Mars. Ik bladerde door het bord en vond iets onverwachts: waar Varans stuk had moeten zijn, was er in plaats daarvan een stuk dat de Titanosaurus vertegenwoordigde. Er waren maar tien kaiju in het spel en Titanosaurus was niet een van hen. Of dat dacht ik. Misschien was Titanosaurus oorspronkelijk bedoeld om in het spel te spelen, maar werd hij om een of andere reden geruild met Varan?
Titanosaurusboard-1.png
Dus ik begon me erg opgewonden te voelen - niet alleen speelde ik mijn favoriete spel, maar ik speelde ook een prototype van een nieuw monster! Onnodig te zeggen dat ik zo snel als ik kon door de levels snelde om Titanosaurus in actie te zien.Hij vocht weer tegen Gezora en versloeg hem voordat hij zijn tentakel kon maken, maar deze keer gebeurde het probleem toen hij stierf. Gezora's sprite zakte niet naar de bodem, maar leek in plaats daarvan verslonden te worden door de glitch, en zijn oog begon willekeurig over het hele scherm te spawnen.
Gezoradeath-1.png
Ik weet nu dat deze glitches met Gezora mijn eerste waarschuwing waren dat er iets erg mis was met deze game. Maar dwaas negeerde ik het en ging verder met het vechten met Moguera, die deze keer een eigen fout had:Moguerabig-1.png
Moguera was twee keer zo groot als hij had moeten zijn, wat me opschrok. Hij was ook aanzienlijk moeilijker te verslaan dan normaal (dat wil zeggen, helemaal niet), maar al snel had ik hem ook verslagen en toen hij stierf, gebeurde er weer een storing:Mogueramelt-1.png
Dit gebeurde extreem snel, dus ik had het geluk dat ik er een screencap van kreeg, maar wat er gebeurde was dat de Giant Moguera-sprite begon te "versplinteren" en "smolt". Ook als je de verminkte tekst in de rechterhoek van het scherm bekijkt, zul je merken wat een vogel in een kooi lijkt te zijn ... Ik heb nog steeds geen idee wat dat betekende.Op dit punt stond ik op het punt om Titanosaurus te bevechten en ik maakte me zorgen over wat voor soort problemen dit keer zouden gebeuren. Maar tot mijn verbazing leek Titanosaurus prima, hoewel alle tweevoegselmonsters van het spel dezelfde hoogte hadden, Titanosaurus was een beetje groter. Maar aangezien Titanosaurus eigenlijk groter was dan Godzilla in zijn filmdebuut, vond ik dit best wel gaaf.
Titanfight-1.png
Na een heel leuk gevecht met het monster dat niet in het spel hoorde te zitten, nam ik de vijandelijke basis over en ging niet naar Jupiter zoals normaal, maar in plaats daarvan naar ... "Pathos":