Aïsha Kandisha of Aïcha Kandicha is een vrouwelijk personage, mythisch of historisch bekend in Marokko .
Voor sommigen is het een soort fee ogress mythologische , voor anderen is het een vrouw die echt bestond die naar de Portugese kolonisatie in zou worden bestreden Mazagan met behulp van zijn charmes Ook bekend in de rest van de Noord-West-Afrika (in Algerije West, is het vergelijkbaar met de fee Carabosse Western tales. De legende is wijdverspreid onder nomadische en semi-nomadische volkeren. Ze achtervolgt eenzame plaatsen op zoek naar zwervende mannen.
De naam "Kandicha" is een vervorming gemaakt door de inboorlingen van de term "condessa" wat "gravin" betekent in het Portugees en gerelateerd aan de Portugese expedities naar Marokko.
Aïcha Kandicha symboliseert het bezit door het beeld van de "bejaarde moeder die niet zou laten gaan". Vrouw met uitzonderlijke schoonheid en charme, ontmoet ze 's nachts, nooit gedurende de dag. Ze woont in een rivier of in de zee, haar aantrekkingskracht is zo krachtig dat niemand hem kan weerstaan behalve degene die haar herkent. Ze is alleen geïnteresseerd in vrijgezellen en nachtherder.
Het beschrijft een geest die in het lichaam van sommige vrouwen woont, of een vrouwelijke verschijning heeft. De mythe heeft de bijzonderheid om te variëren naargelang de regio's van de Maghreb . In het zuiden krijgt Aïsha Kandisha een geitachtig uiterlijk met lange borsten en mooie vrouwenbenen om mannen te verleiden en gek te maken. In het noorden lijkt ze op een mooie vrouw met dromedarispoten. Deze legende inspireerde veel muzikanten.
De meest waarschijnlijke verklaring van deze legende in Marokko Aisha bekend was een mooie Marokkaanse vrouw die de Portugese soldaten aangetrokken om te doden met de hulp van de mensen van het verzet in de tijd van de kolonisatie.