Hijrahnya untuk kebaikan
Perginya untuk melupakan
· · ─────── ·𖥸· ─────── · ·
Heart it is, not a brick or stone,
Why shouldn't it feel the pain?
Let none tyrannize this heart,
Or I shall cry again and again...Pandangan sedikit berbalam.
Emosi di dalam dadanya membadai lembut saat bait-bait puisi dilakar.
Heart it is, not a brick or stone,
Why shouldn't it feel the sorrow?
Let none torment this heart,
Or should I compel myself to go?Itulah tabiat Warda kebelakangan ini.
Pantang ada waktu terluang, pantang ada pen di tangan, penuh helaian buku notanya dengan puisi-puisi luahan hati. Syahdu dan sentimental mengiringi tiap kali mata pena mencoret isi hati. Namun, tiada walau setitis pun air matanya gugur lagi.
Cukup sekadar melepas perasaan.
Apabila tiba waktu dan saat yang tepat, akan dibakarnya buku itu kemudian.
Simboliknya dia membakar keperitan yang terlakar. Biar menjadi debu-debu berterbangan ditiup angin.
Ketika itu, buku lain akan mengiringi pembaharuan. Hanya puisi-puisi indah yang bakal tercoret di setiap helaian lembaran.
Puitis?
Entah bila, dia pun tak menyedari bila dia berubah menjadi puitis dan sentimental begini.
Tok! Tok! Tok!
Bunyi ketukan pintu menyentak Warda.
"Warda. Boleh aku masuk?"
Sejurus itu, mata pena yang sedari tadi menari-nari lemah gemalai di permukaan buku notanya terhenti, lantas dia mendongak. Terjengul kepala Amna disebalik pintu sambil memeluk Oyen. Tanpa menunggu kebenaran dari Warda, Amna masuk dan terus duduk di atas katil.
"Kau tulis apa tu?"
"Tak ada apa-apa," selindung Warda.
Pen diselitkan di celah buku lalu spontan dia menutup buku notanya. Didakap rapat ke dada dalam usaha melarikan dari capaian Amna.
"Alaa...nak tengok. Pleaseee..." rengek Amna sambil menayang muka comel supaya Warda termakan pujuk.
Ternyata usaha Amna gagal.
Warda menjelir lidah ke arah Amna dan tanpa menghiraukan Amna yang merayu, terus dia menyelitkan notanya itu ke dalam bagasi.
"Kedekut!" terjah Amna. Memuncung.
"Kau tu, penyibuk!" balas Warda, mengejek.
Lalu, keduanya ketawa lucu.
"Luggage kau dah siap ke?" soal Warda sambil duduk bersebelahan begnya di atas lantai. Tangannya lincah menarik zip bagasinya.
"Dah. Kan aku bawak sekali waktu aku datang tadi."
Terangguk kepala Warda mendengar ujaran Amna. Macam mana dia boleh terlupa? Memang Amna datang ke rumah sewanya pagi tadi, siap-siap membawa bagasi. Lebih mudah untuk Fahmi menjemput mereka di sini esok pagi dan terus bertolak ke lapangan terbang.
YOU ARE READING
Not Her Fault [ C ] | Her Scar Series #2
Romance━ 𝐋 𝐈 𝐋 𝐘 𝐑 𝐎 𝐒 𝐄 ❝The symbol of purity and refined beauty❞ ••• Rupawan namanya, seindah maksudnya. Seperti lili, hatinya suci dan empati, Umpama mawar, dia mekar di celahan ranting berduri, Tapi, apakah nasibnya secantik namanya? ❝Ingat n...