Genul dramatic

1.9K 8 0
                                    

• Genul dramatic cuprinde operele literare cărora le sunt asociate elemente specifice artei teatrale, în vederea reprezentării scenice, fiind o formă artistică sincretică.

• Fragmentul selectat din opera literară ..., semnată de ..., aparține acestui gen literar, deoarece prezintă particularitățile sale la nivel formal și de conținut. Din punct de vedere structural, textul este alcătuit din acte și scene, fragmentul citat fiind selectat din ... (actul / scena). Acțiunea dramatică este limitată și surprinde un episod din viața ... (se numesc personajele). Conflictul dramatic este unul exterior / interior ... .

• În plus, se remarcă prezența indicațiilor scenice, care oferă precizări privind numele personajelor ..., și constituie indici comportamentali și gestuali (de exemplu: Supărată, întoarce capul ...).

• Modul de expunere specific este dialogul dramatic, element esențial în conturarea personajelor și în evoluția acțiunii. Acestea comunică prin intermediul replicilor, care sunt precedate de numele vorbitorului ... .

Indicațiile scenice / didascaliile / notațiile autorului

• În operele dramatice, indicațiile scenice reprezintă singurele intervenții directe ale autorului în text. Acestea le oferă regizorului și scenaristului informațiile necesare pentru a reprezenta scenic piesa, pe de o parte, iar, pe de altă parte cititorului – care primește informații suplimentare  cu privire la caracterul personajelor, la reacțiile lor, la relațiile dintre ele și la mișcarea scenică. În fragmentul de text ... de ..., didascaliile oferă informații relevante despre vestimentația personajelor (exemplu din text), despre acțiunile săvârșite de acestea (exemplu din text), referitoare la atitudinile actanților (exemplu: contrariat, plictisit).

SAU

• Rolul indicațiilor scenice este acela de a oferi explicații suplimentare despre comportamentul, atitudinile personajelor (exemple din text) sau de a adăuga componenta non-verbală a comunicării prin referire la gestică, mimică (exemple din text).

     +

• Indicațiile scenice mai pot fi folosite cu rol descriptiv, prezentând mediul în care are loc desfășurarea întâmplărilor, decorurile (exemple din text).
• Rolul dialogului: dialogul îndeplinește două funcții - mijloc de caracterizare a personajelor și conferă aspect scenic întâmplărilor.

Bacalaureat - Limba RomânăUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum