Hujung minggu•
7:00am•
"Ring ring" bunyi itu menandakan panggilan masuk.Seokjin yang baru terjaga dari tidur dengan malasnya mencapai telefonnya yang berada di meja tepi katilnya.
Butang hijau di gesel tanpa mengambil tahu siapa yang menelefonnya.
"hello?"-seokjin
"woi!.. Kau dekat mana?" empunya suara itu ialah mingyu rakan sekerjanya"kau kenapa call aku pagi-pagi ni?. Aku cutikan hari ni!"-seokjin dengan nada kasar.
"kau lupa ke apa? Surat dari hotel del luna sampai dekat hotel kita ni!.."-terang mingyu gelabah"whut? So? Biar la hotel tu nak bagi surat ke saman ke.. Bukannya aku boss hotel nak sebuk pasal semua benda ni"-seokjin menggosok matanya.
"kau gila ke? Dia nak jumpa semua pekerja la! Kalau kau tak datang.. Kau kena buang kerja!"-mingyu jerit geram.
Seokjin membulatkan matanya. Dia bangun terus capai tuala untuk mandi dan bersiap.
"yelaa! Otw otw"-seokjin menamatkan panggilan.
^^
Dalam perjalanan•
"sesak pulak jalan raya masa-masa macam ni!"-seokjin geram sendiri.Dia menoleh ke arah cermin sisi keretanya
"kacak jugak aku pagi ni.. Lahai kim seokjin manusia paling kacak sekali.. Yeah"-seokjin membetulkan rambutnya yang sedikit serabut.Dia pandang ke depan semula
"eh kenapa ada asap kepul-kepul tu?"
"ada kemalangan ke?"Dia menelan pahit air liurnya
"rilex okeh.. Kemalangan je.. Da berlaku pon kan"- dia berasa tidak senang duduk.Dengan perlahan-lahan keretanya bergerak ke arah kemalangan tersebut.
"apa-apa pon berlaku jangan pandang.. kim seokjin"
Apabila keratanya lalu di sebelah kemalangan itu.
Keadaan di situ sungguh kecoh kerana ada kereta yang terbakar di tepi jalan.
"tolong saya!"
Seokjin tetap tidak mengalihkan pandangannya ke arah kemalangan itu.
"encik! Tolong saya!"
Seokjin berpeluh teruk walaupon penghawa dingin keretanya terpasang.
"saya merayu encik! Panas!"
Seokjin tidak tahan dengan kehadiran suara yang bermain di fikirannya.
Dia toleh ke arah kereta terbakar itu.
Dia melihat satu kelibat seorang gadis tersepit di dalam kereta itu. Keadaan gadis itu sangat mengerikan.
Gadis tersebut merenung kearahnya lalu senyum sinis."jangan kacau aku syaitan!!"-seokjin jerit sekuat hati lalu menekup mukanya dengan kedua belah tapak tangannya.
Pin pin!
Hon kereta dibelakang kereta seokjin ditekan kerana dia tidak meneruskan perjalanan.
Tok tok
Tingkap kereta seokjin di ketuk.
Seokjin menurunkan tingkapnya. Tangannya menggigil."encik ada masalah ke?"-seorang polis lelaki menegurnya.
"sa.. Saya okey.. Maaf"-seokjin tunduk tanda hormat.
"tak ada la.. Saya ingatkan encik tak okey.. Sebab encik tak gerak.. Semua pemandu dekat belakang tu marah."-polis lelaki itu tunjuk ke arah belakang"tuan.. Saya nak tanya.. Mangsa kemalangan ni.. Selamat ke?"-seokjin berani bertanya.
"nasib tak menyebelahi dia.. Dia terkorban"-polis lelaki itu terang simple."ouh kalau macam tu.. Saya gerak dulu.. Maaf"-seokjin menaikkan tingkap keretanya lalu meneruskan perjalanan ke tempat kerjanya
^^
Seokjin jalan memasuki hotel 5 bintang itu.
Dari jauh dia melihat mingyu yang tengah berlari ke arahnya.
"kau lambat kenapa?"-mingyu menepuk bahu seokjin.
"a..ada kemalangan tadi.. So.. Jalan sesak sikit.."-seokjin menggaru kepalanya yang tidak gatal."sudah la.. Jom.. Ada surat untuk kau dekat pejabat"-mingyu menarik seokjin ke arah pejabat.
Seokjin mengerutkan dahinya
"surat apa pulak aku dapat ni?"Pejabat•
"nah baca"-mingyu menghulurkan sepucuk surat pada seokjin.Seokjin mengambil surat tersebut lalu dibuka untuk baca isi kandungannya.
Tak lama selepas tu
"mingyu.."-seokjin terkaku
"pehal.. Tu surat dari hotel del luna kan.. Dia kata apa?"-mingyu mendekati seokjin yang kaku dari tadi."aku.. Dapat kerja dekat sana.."-kata seokjin perlahan kerana masih tidak percaya apa yang dia baca tadi.
Riak muka Mingyu bertuka menjadi gembira.
"wow! Untungnye wehh.. Kerja sana banyak gaji kot!!.. Susah tau nak dapat kerja dekat sana.. Tahniah aku ucapkan!"-mingyu menepuk nepuk belakang seokjin yang masih kaku."tapi.. Hotel tu.. Bukan hotel manusia.."-seokjin resah.
"bertenang seokjin.. Kau nak tahu tak kenapa tak ada sesiapa pon dapat tawaran ni melainkan kau?"-mingyu
Mingyu cuba nak memujuk seokjin supaya menerima tawaran itu.
"kenapa aku?"-seokjin mengetap bibirnya.
"sebab.. Kau ada kelebihan.. Kau boleh nampak hantukan?.. Mata kau special.. Sebab tu kau dapat tawaran ni.. Lain la aku.. Muka hantu pun aku tak tahu dan aku tak nak ambik tahu"-mingyu senyum kotak.
Seokjin memamparkan muka yang resah.
"walaupon aku boleh nampak hantu.. Aku tetap takot dengan makhluk tu.. Pagi tadi aku jumpa weh.. Sadis gile muka dia.. Nak nangis aku!"-seokjin merengek sambil memukul-mukul badan mingyu.
"sakit la sakai!.. Ye2 aku tahu.. Seram.. Tapi takkan kau nak lepaskan tawaran hebat ni?"-mingyu menjauhkan diri dari seokjin.. takut seokjin menendang dia.. Tak pasal2 kang.
"so aku da tak ada pilihan la?"-seokjin pandang kearah mingyu dengan rasa ingin belas kasihan.
"haah memang tak ada pilihan.. Hotel tu nak kau kerja situ jugak.."-mingyu pandang tajam
"tak kesian ke dekat aku..."-seokjin muncungkan mulut sambil mencucuk-cucuk lengan mingyu.
"aish jangan buat aku rasa bersalah.. Please la.. Aku bukan gay duh jangan buat muka macam tu!"-mingyu menolak seokjin kasar.
"yelaaa!.. Kau nak sangat aku pi hotel tu kan!.. Bile aku kene pergi?"-dengan nada tak puas hati
"secepat yang mungkin kalau boleh esok"-mingyu jeling.
"WHAT?! GILE KE! ESOK?!"-seokjin ternganga lalu dia berdiri.
"aku tak akan pergi!!"-dia menuturkan langkah keluar dari pejabat tersebut.
"heh.. Kau tak nak pergi?.. Macam la boleh ngelak. Cis"-mingyu mancapai telefonnya. Setelah menyedari mesej masuk.
.
.
.
.
.
.
YOU ARE READING
©Hotelier For Ghost |¦| kim Seokjin S1√ S2(OG)
FantasySeason 1- Apa rasanye kalau terpaksa kerja di hotel berhantu macam del luna tu? •Me: nak buat macam manakan, Dah takdir. Hue! °°°° "jangan dekat dengan aku!!!" •••• "apa yang kau lihat tak sama dengan apa kau rasa. Kau harus berhati-hati" •••• "kau...