1970•
Taemi dan manwol berdiri drastik di hadapan sebuah rumah perlindungan yang sederhana besar itu,"pasti ke tempat ni? Kawan kau duduk sini ke?"-tanya manwol ragu-ragu. Dia mengipas dirinya dengan kipas tangannya dia bawa tadi.
"Aku rasa ni la, jom kau tolong tanya kan dekat penjaga tau, sebab orang lain tak boleh nampak aku selain kau."-arah taemi selamber pada manwol. Dia senyum,terserlah wajah tak bersalahnya.
Manwol mencebik,
"Yela! Kalau bukan sebab pin tu.. aku memang tak akan tolong kau!"-manwol bengang dia melangkah laju dengan wajah yang marah."Haha comel manwol marah,tunggu la aku!"-jerit taemi nyaring,pantas jejak manwol dia ikut dari belakang.
Tanpa sedar ada seseorang memerhati mereka berdua dari jauh,
"Hehe nampak macam menarik"-dia tersenyum sinis.^^
Manwol dan taemi mendekati seorang wanita seperti dalam umur lingkuhan 50 tahun yang sedang bermain dengan kanak-kanak, tidak jauh dari pintu depan.
"hey makcik"-ucap manwol datar,dengan pandangan yang dingin dia tidak tunduk hormat pada wanita itu,
"Kau ni sopan la sikit"-kata taemi tegas,dia menyiku lengan manwol kuat. Membuatkan manwol mengaduh sakit.
Wanita itu hanya tersenyum nipis,
"Ya anak muda,kamu Cari siapa?"-tanya wanita itu lembut dan sopan santunnya, bukan macam manwol em."Siapa yang kita cari ni?"-bisik manwol pada taemi di sisinya, dia berlagak seperti tiada apa-apa yang berlaku.
"Jung hoseok dan jung dayoun"-taemi berbisik pada manwol,lepas tu dia melilau sekeliling untuk melihat sesiapa yang dia kenal. Mana la tahu.
Wanita tua tadi pelik melihat manwol seakan bercakap dengan seseorang,akan tetapi tiada siapa yang berada di sebelah manwol. Hm
"Ouh, aa saya cari jung hoseok dan jung dayoun, mereka ada tak?"-tanya manwol sedikit getar, dia takut tersasul tersebut nama orang lain.
Wanita tadi tersenyum,
"Mereka berdua memang tinggal di sini dulu,tetapi sejak hoseok mula dewasa dan dapat kerja,mereka berdua telah berpindah...."-terang wanita itu lembut,belum sempat menghabiskan kata-katanya,manwol telah menyampuk."Ouh,tak apa la,"-manwol kata datar,seakan mahu tidak mahu saja. baru saja dia mahu melangkah pergi. Taemi menarik lengan manwol untuk tidak ke mana-mana.
"Tapi anak muda,selepas dayoun pulang dari sekolah,dia akan duduk sini sehingga abangnya pulang kerja dan mengambilnya pulang."-terang wanita itu perlahan-lahan takut tersalah kata, yala manwol ni dingin sangat.
Pantas manwol menghadap wanita itu semula,dia berpeluk tubuh,wajah wanita itu di tenung tajam.
"Bila budak tu balik?"-tanya manwol datar,dia masih tenung wajah wanita itu tajam, sungguh menakutkan.
"sebelum itu,siapa anak muda ini?"-tanya wanita itu sopan, senyumannya masih tak lekang di bibir, walaupon di layan sebegitu.
"Saya manwol, kawan hoseok"-kata manwol simple,wajahnya di palingkan ke tempat lain,itu yang akan seseorang lakukan bila berbohong,betul tak?
Wanita itu hanya menggeleng perlahan,
"Lebih kurang Lagi setengah jam lagi, dayoun akan pulang ke sini"-wanita itu memberitahu.
YOU ARE READING
©Hotelier For Ghost |¦| kim Seokjin S1√ S2(OG)
FantasySeason 1- Apa rasanye kalau terpaksa kerja di hotel berhantu macam del luna tu? •Me: nak buat macam manakan, Dah takdir. Hue! °°°° "jangan dekat dengan aku!!!" •••• "apa yang kau lihat tak sama dengan apa kau rasa. Kau harus berhati-hati" •••• "kau...