𝓑𝓪𝓫 12

1K 41 0
                                    

Raid melangkah ke arah pintu ofis. Namun, langkahnya terbantut bila telefonnya berbunyi. Tangannya menyeluk kocek seluar mengambil telefon lalu memandang nama pemanggil. Incoming call from mae. Pantas punat hijau disentuh di skrin telefon.

"Sawadee kap mae..." (mae=ibu dan seangkatan.)

"Sawadee ka... pen yangrai bang, Izz? Di ka? (Raid macam mana? Sihat?)" soal Puan Adresia di talian. Anak aku ni kata nak duduk dekat Malaysia tu seminggu tapi sekarang ni dah nak masuk dua minggu.

"Di kap (sihat)...ada apa mama call Izz ni?" ini mesti sebab aku tak balik-balik Bangkok lagi ni. Kalau tak, tak adanya mama nak call aku sekarang ni. Yelah, aku cakap aku stay seminggu je tapi ini dah lebih.

"Sajalah mama call sebab Izz langsung tak call mama. Lukchay khong mae yung yu ru plau? (Anak lelaki mama ni busy ke?)"

Raid tersenyum kecil sebelum menyambung, "Tak adalah busy sangat mama. Cuma, Izz lupa nak bagitahu mama yang Izz kena stay dekat Malaysia ni lama sikit sebab ada urusan lagi yang tak selesai," urusan apa? Urusan apa lagi kalau bukan urusan dengan Fardiana.

"Oh ye ke? Tak apalah kalau macam tu. Mama cuma risau je."

"Mama jangan risaulah..." Raid menoleh ke sebelah. Matanya tertancap pada Fardiana yang sedang berjalan menuju ke ofis.

"Mama...Raid letak fon dulu ehhh??? Izz ca thor ha mae ni phaylang...(Raid akan call mama nanti...)" Raid cepat-cepat menekan punat merah lalu tersenyum penuh makna pada Fardiana.

Fardiana berhenti di hadapan Raid. Haih aku ingatkan pagi-pagi macam ni hidup aku amanlah sikit tak payah nak jumpa dengan dia. Rupa-rupanya...berjumpa jugak? Ke dia ni stalker sebenarnya?

"Good morning boss..." ucapnya acuh tak acuh. Malasnya aku nak hadap muka dia ni. Menyakitkan hati. Kalau tak mengenangkan aku bakal fail kalau aku tak terima offer dia tu, tak ada maknanya aku nak bermasam muka macam ni.

Ya...mungkin orang akan fikir aku ni bodoh sebab terima offer dia sedangkan kalau aku fail sekalipun tak ada masalah. Aku boleh kerja dekat ofis baba aku tapi masalahnya aku tak nak fail dan ibaratnya kalau aku terima je aku fail, aku dah rugi besar dalam hidup aku dan sia-siakan masa aku selama 2 tahun setengah belajar dalam bidang IT tu dan dah berapa banyak kos yang baba keluar untuk aku sambung belajar. Sebab tulah aku terima offer dia.

"Good morning. Masam je muka?"

Dah tu? Nak suruh muka aku ni bermanis-manisan ke bila berdepan dengan kau? Sebab bila berdepan dengan kau je muka aku ni automatik akan masam. Tak ada istilah senyum manis untuk kau wahai encik bos!

"Tak adalah masam sangat kalau nak dibandingkan dengan hari semalam..." balasnya sambil buat rolling eyes.

"By the way, since kau dah setuju untuk jadi isteri aku, kita perlu move to the next step."

Dahi Fardiana mula berkerut. "Move to the next step? Maksud bos?"

"Ya...kahwin?"

"Bos gila ke apa? Takkan secepat ni?"

"Why not? Lagi cepat lagi bagus. Sebaik saja aku dapat waris untuk keluarga aku, aku akan lepaskan kau. Aku tahu kau pun tak nak terikat dengan aku lama-lama kan dan aku pun tak nak seksa kau stay lama-lama dengan aku."

Entah kenapa sekarang ni aku rasa mata aku tiba-tiba pedih. Argh Dian! Jangan menangis! Ingat! Kau buat semua ni sebab kau tak nak fail je. Ingat! Bukan kahwin atas dasar suka sama suka. Kejap lagi pun kau nak kena tandatangan agreement. Rileks Dian. Fuh...

THE RYAN'SWhere stories live. Discover now