ℬ𝒶𝒷 42

1.1K 38 0
                                    

"Arai ya? Dian tong laew? Izz cingcang hmai?" suara gembiranya tak dapat dibendungkan lagi. Berita gembira ni. (Apa dia? Dian dah pregnant? Izz serius ke ni?)

"Cingcang kap. Dian tong praman si sapdah..." (betullah. Dian dah pregnant 4 minggu.)

"Ohhooo...mae mi khwam sukh mak ley ya hai Izz laea Dian na ka! Uiii! Mae khwam sukh mak-mak ka!" suara Puan Adresia memang teruja di talian. Sapa je tak teruja nak dapat cucu kan? (Mama tumpang gembira untuk Izz dengan Dian. Mama memang betul-betul happy sekarang ni.)

Tapi...kalau Puan Adresia tahu rahsia di sebalik semua ni, mesti dia tak happy macam ni.

"Izz...mama nak buat permintaan boleh tak? Boleh tak mama nak Izz bawak Dian datang sini? Mama teringin nak jumpa dengan Dian apatah lagi bila dapat berita gembira ni..."

"Errr...mama nak Izz bawak Dian pergi sana? Pasal hal tu nanti Izz bincang dengan Dian balik ye?"

"Thamai 'ya?" (kenapa pulak?)

"Mai mi arai mae...cuma yelah keadaan Dian untuk trimester pertama ni teruk sikit. Dia asyik muntah-muntah je. Makan je muntah. So, kalau keadaan dia nanti nampak ok ke apa, Izz bawak dia balik sana ok?" (tak ada apa-apa mama.)

"Oh ye ke? Tak apalah macam tu. Tak payah balik sini dulu but make sure kesihatan Dian tu elok dulu. Nanti bila keadaan Dian dah ok, barulah balik ye?"

"Ok mama..."

"Uwekkk!" suara muntah Fardiana membuatkan Raid segera memutuskan taliannya lalu berlari mendapatkannya di tandas.

"Uwekkk!" perit tekaknya sekarang. Sampai bilalah aku nak kena hadap benda macam ni? Yang tak boleh tahannya bila aku makan, mesti keluar balik. Tekak aku tak boleh nak terima.

Fardiana memandang pantulan melalui cermin bila terasa belakang badannya digosok lembut. Raid? Segera ditegakkan badannya dan memusing memandang Raid di belakangnya.

"Still rasa nak termuntah lagi ke?" tanya Raid bila melihat wajah Fardiana yang masih berkerut serupa menahan loyanya.

Fardiana hanya mampu menjawab dengan anggukan. Takut kalau dia buka mulut kang tak pasal-pasal baju Raid tu jadi mangsa muntahnya. Raid pun apa kurangnya? Bila tengok Fardiana muntah, sekali dengan dia rasa loya tekak. Loya aku lebih sama dengan loya Dian.

Raid mencapai minyak angin yang terletak di penjuru sinki lalu dituang ke atas tapak tangannya. Minyak angin tersebut diratakan keseluruh leher Fardiana.

"Awak buat apa ni?"

"Tengah sapu minyak ni dekat leher kau. Kurangkan sikit loya kau tu. Kenapa?"

"Tak apa, saya boleh buat sendiri," minyak angin ditangan Raid cuba dicapai namun tak berjaya bila Raid melarikan botol minyak angin tersebut.

"Kau ni dahlah loya muntah macam ni. Badan pun lemau semacam. Apa salahnya kalau aku tolong sapukan minyak angin ni?"

"Tak apa. Saya boleh buat sendiri," Fardiana mengambil minyak angin dari pegangan Raid namun kembali dirampas kasar. Raid tayang riak tak puas hati.

"Degil sangat kau ni. Dalam keadaan macam ni pun still nak berlagak eh? Apa salahnya kalau aku tolong sapukan minyak ni dekat kau? Aku rasa tak ada apa yang salah pun."

"Tapi..."

"Tak ada tapi-tapi..." belum sempat nak habiskan ayatnya, cepat-cepat dia menolak Fardiana ke tepi. Giliran dia pulak yang muntah sekarang ni. Cakap dekat orang! Sekarang diri sendiri pun dah rasa lemau semacam. Aura loya dah datang.

THE RYAN'SWhere stories live. Discover now