Bangkok, Thailand.
Sekali lagi dia menjejakkan ke ofis Raid dan macam biasa dirinya akan disapa dengan pekerja-pekerja mereka dalam bahasa siam. Aku pun macam biasa hanya senyum kepada mereka semua. Kali ini dia datang ke ofis dengan bertiga. Maklumlah sekarang dah ada anak kan? Dulu masih tak berisi.
"Ohoo...du luk chay khong khun Izz ley...na rak cang ley!" ujar Panitha bila melihat anak bos mereka yang berada di dalam pangkuan Raid. (Ohoo...tengoklah anak bos...comel sangat!)
"Nii...du mae laea pho duway ngai! Khun mae laea khun pho gor ngam thisud chein kan ngai!" sampuk Alek yang berada di sebelah Panitha. (Hey...tengok emak dan bapaknya sekali. Emak dan ayah pun hensem dan cantik jugak.)
Panitha dan yang lain turut bersetuju dengan Alek.
"Khob khun mak na kap khun Alek ke samrab kam chom na kap tae ngendeun khong khun ca mai pem khen na kap..." kata-kata dari Raid membuatkan mereka tertawa. Fardiana di sebelah hanya terkulat-kulat. Maklumlah tak faham. (Terima kasih Alek atas pujian tu tapi gaji awak takkan naik jugak.)
"Ohoo khun Izz kap...mai pen rai kap laea phom mai sonjai ngendeun na kap." (tak apa boss sebab saya tak kisah pun pasal gaji saya.)
"Keng mak na kap..." Izz tersenyum sebelum tumpuannya teralih kepada Fardiana yang menyepi di sisinya.
"Kenapa senyap je?" ok...soalan yang agak bodoh jugak di situ Raid oiii!
"Saya tak faham apa yang abang dengan pekerja abang cakap. Sebab tu saya diam ja..."
"Nak tahu satu fakta tak?"
"Apa?"
"Panitha...Alek...Jee...maa ni ley!" pantas mereka bertiga menghampiri Raid dan Fardiana.
"Kenapa abang panggil diorang?"
"Diorang ni boleh cakap dalam bahasa Melayu. Kamu bertiga boleh cakap dalam bahasa Melayu kan?"
"Boleh..." jawab mereka bertiga serentak.
"Huh? Seriuslah? Kenapa before ni tak tahu pun?"
"Saja tak bagitahu," Raid dah tersengih bila Fardiana mengetap bibirnya tanda geram. Buat penat je aku cakap BI selama ni!
"Lepas ni kalau nak bersembang ke apa, bolehlah bersembang dengan diorang bertiga ni. Diorang bertiga duduk satu aras dengan ofis abang."
"Ohh...hai..."
"Hai..." mereka bertiga melambaikan tangan sambil tersenyum kepada Fardiana.
"Kenapa tak bagitahu awak bertiga boleh cakap Melayu?" dengan diorang bertiga dulu aku pernah cakap jugak tapi aku cakap dalam bahasa Inggeris sebab ingatkan diorang hanya faham bahasa siam dengan Inggeris. Rupanya bahasa Melayu pun diorang faham.
"Lepas ni bolehlah kita sembang rancak?"
"Boleh!" sahut mereka bertiga.
Raid membawa Fardiana ke ofisnya sebaik saja meminta diri. Fardiana pula tersenyum senang hati sebab dah ada geng nak boleh borak dalam bahasa Melayu. Cantik! Tak adalah lidah aku ni terbelit sangat nak cakap dalam BI.
MUQRIZ yang menangis di dalam dukungan Fazrin diserahkan kepada Hanis. Hanis pula memandang Fazrin dan mertuanya dengan pandangan ragu-ragu nak ambil Muqriz.
YOU ARE READING
THE RYAN'S
RomanceAMARAN! ⚠⛔Dilarang cetak atau tiru daripada mana-mana bahagian dari novel ini! Bahagian yang diterbitkan dalam novel ini adalah hak milik penuh author!⛔ 𝑩𝒐𝒐𝒌 1: 𝑴𝒂𝒓𝒓𝒊𝒆𝒅 𝑾𝒊𝒕𝒉 𝑴𝒓.𝑪𝒊𝒌𝒈𝒖 𝑩𝒐𝒐𝒌 2: 𝑴𝒂𝒓𝒓𝒊𝒆𝒅 𝑾𝒊𝒕𝒉 𝑴𝒓.𝑪�...