Ryan termenung di hadapan kolam renang. Entah apa yang dia fikir sejak kebelakangan ni. Mungkin fikir hari tua dia kot. Hahahaha...yelah rasa kejap je macam baru kahwin semalam. Tup tup umur dah 40-an dah ha. Anak-anak pun dah besar.
"Tengah fikir apa tu?" soal Hanny lalu mengambil tempat di sebelah suaminya. Sejak kebelakangan ni suami aku suka sangat termenung. Tu lah orang suruh beli ikan merah tak nak, nak jugak makan ikan temenung. Last-last jadi macam ni ha. Ok, merepek...sekian.
"Hmmm...tak fikir apa pun."
"Ye ke? Tak payah nak tipu sangatlah. Macamlah saya ni baru kahwin dengan awak satu saat yang lepas. Cuba cakap apa yang ada dalam kepala otak awak tu? Saya tengok lately ni awak suka termenung. Ada masalah ke dekat ofis tu?"
Ryan menarik tangan Hanny lalu digenggamnya. Cara untuk dia hilangkan masalah yang dah berlonggok dalam kepala ni. Masalah apa pun dia tak tahu.
"Tak ada apalah. Cuma terfikir masa yang kita lalui ni rasa cepat sangat. Yelah, rasa macam anak-anak kita tu baru lahir semalam je. Bila celik mata balik, tak sangka semuanya dah besar. Macam tak percaya pun ada. Lagi tak percaya yang saya ni dah tua hahaha..."
Hanny tersenyum kecil. Apa yang dikatakan suaminya semuanya dia iyakan dalam hati. Memang betul pun masa berlalu dengan cepat. Apa yang suami aku rasa, aku pun dapat rasa.
"Tulah...tapi pasal awak dah tua tu awak kena terima hakikat jelah hahaha Encik Ryan Zarif yang awak tu memang dah tua!" Hanny mencucuk pipi Ryan berkali-kali.
"Eleh! Jangan nak mengata saya je eh! Awak tu pun dah tua!"
"Sekurang-kurangnya bila awak dah angka 50, saya belum masuk angka 50 lagi!" Hanny ketawa membuatkan Ryan mencebik. Cis! Tak guna punya isteri. Dia kenakan kita balik.
"Tapi tulah, even awak dah nak masuk 50 tahun, tapi...kenapa muka awak ni maintain muda eh?" pelik jugak aku. Muka suami aku still nampak awet muda. Auch!
"Berkat air sembahyang..."
Kali ni Hanny mencebik. "Jawapan cliché! Ke awak pakai susuk?"
"Oii! Tak ada maknanya saya ni nak pakai susuk tau. Bila kita bagi jawapan betul, dia kata kita ni pakai susuk pulak!" Ryan menyekeh kepala Hanny. Dah lama tak bergurau senda macam ni dengan bini sendiri.
"Alololo sawitnya parents kita ni..." tiba-tiba suara langau si Fardiana memecah suasana mereka. Ryan dan Hanny menoleh memandang Fardiana dan Harith yang berdiri di belakang mereka.
"Bertuah punya anak. Bukan nak bagi salam!" ujar Ryan. Fardiana tersengih lalu duduk di sebelah babanya. Pipi babanya dicium.
"Eleh! Nak menggedik pulak! Ingat baba termakan?" Fardiana mencebik.
"Alah baba ni! Takkanlah sebab tak bagi salam, baba nak palau Dian sampai macam ni?!" Fardiana memuncungkan bibirnya sambil tangannya disilangkan ke dada. Nak merajuk ah!
"Ha tu...tu...dah keluar dah muncung itik dia! Nak merajuk lah tu!" Harith menyakat Fardiana.
"Yelah! Bencilah! Baba selalu palau Dian macam ni!" tak habis-habis lagi dengan muncung dia.
Ryan menarik Fardiana ke dalam pelukannya. "Alah...baba gurau sikit je. Takkanlah Dian sentap kot?"
"Ni bukan gurau sikit baba. Bukan semalam tau baba gurau dengan Dian macam ni. Dah banyak kali dah..."
"Alololo dia mengungkit. Lagipun, baba suka ngusik Dian. Lagi satu, baba nak ajar Dian ni jadi kuat. Jangan lemah bila jadi bahan orang."
YOU ARE READING
THE RYAN'S
RomanceAMARAN! ⚠⛔Dilarang cetak atau tiru daripada mana-mana bahagian dari novel ini! Bahagian yang diterbitkan dalam novel ini adalah hak milik penuh author!⛔ 𝑩𝒐𝒐𝒌 1: 𝑴𝒂𝒓𝒓𝒊𝒆𝒅 𝑾𝒊𝒕𝒉 𝑴𝒓.𝑪𝒊𝒌𝒈𝒖 𝑩𝒐𝒐𝒌 2: 𝑴𝒂𝒓𝒓𝒊𝒆𝒅 𝑾𝒊𝒕𝒉 𝑴𝒓.𝑪�...