ℬ𝒶𝒷 55

1.1K 39 0
                                    

Hanis sibuk menyusun stok-stok baru di rak hadapan. Alhamdulillah...even aku kerja dekat butik baju sekarang ni pun, aku tak kisah janji aku dapat kumpul duit. Duit nafkah yang Fazrin bagi dekat aku dulu aku langsung tak nak kacau. Kalau boleh, aku nak serahkan balik semua duit-duit tu.

Tiba-tiba saja kepalanya terasa pening bila dia tengah menyusun kesemua stok baju di rak tersebut. Hah sudah...dah kenapa pulak aku tiba-tiba pening? Tak pernah-pernah pun selama ni aku pening.

"Hanis? Hang ok ka tak ni? Aku tengok hang lain macam ja?" Riana cepat-cepat menghampiri Hanis bila ternampak Hanis yang terduduk di atas kerusi kecil sebelah dengan rak baju.

"Entahlah Riana. Kepala aku ni tiba-tiba rasa pening," tangannya naik mengurut perlahan kepalanya. Dah pening dalam masa yang sama rasa macam menyucuk jugak.

"Aku qasa hang ni terlebih qeja kot. Yalah, aku tengok masa awai-awai hang masuk qeja dulu memang hang ni terlebih qajin. Buat qeja non-stop. Hang nak aku bawak hang pi klinik tak? Tak jauh pun dari sini..."

"Tak apalah Riana. Kejap lagi oklah ni. Biasalah orang mengandung Riana. Cepat sangat nak sakit."

"Ohhh..." namun tak lama mata Riana membulat. "Hang mengandung ka la ni?!"

Hanis tertawa bila melihat rekasi terkejut Riana. Riana ni sebenarnya comel tau dengan loghat utara dia.

"Yelah. Saya tengah mengandung."

"Ya Allah hang ni! Dah hang tau hang tengah mengandung la ni, pasaipa dok buat qeja teruk-teruk. Ni, hang pi balik rehatlah. Kalau jadi apa-apa dekat hang, susah!"

"Kau ni...aku ok je. Kau tak payahlah nak risau sangat. Kau ni dah macam mak-mak tau sekarang ni," serius gaya dia dah macam mak-mak bila membebel macam tu.

"Aku risaulah takut jadi apa-apa dekat hang. Kalau jadi apa-apa kat hang, laki hang maqah aku pulak nanti. Tak pasai-pasai aku jugak yang kena."

Senyuman Hanis mula pudar bila Riana mention pasal suami. Rasa pedih kejap di hatinya. Suami tu memang ada tapi sekarang memang dah rasa macam tak ada suami sebab sekarang ni hidup aku dah single. Fazrin dah buang aku dari hidup dia.

"La...ni pasaipa pulak dah hang tiba-tiba sedih ni? Aku ada salah cakap ka?" Riana cepat-cepat mengambil tempat di sebelah Hanis bila perasan riak muka Hanis dah berubah.

"Tak ada apalah. Aku ok je."

"Ya ka? Awat aku nampak hang macam sedih ja bila aku cakap pasai suami hang tadi? Hang ada masalah dengan suami hang ka? Sepanjang hang qeja dekat sini, aku tak pernah langsung nampak suami hang teman hang sampai ke sini."

"Riana...aku...aku mintak sangat kau jangan cakap pasai suami aku lagi? Aku tak kuat Riana."

"Awatnya? Wey, aku mintak maaf kat hanglah pasai aku sebut pasai suami hang. Aku tak tau hang ada masalah dengan suami hang. Aku mintak maaflah nohhh," cepat-cepat dia mintak maaf pada Hanis. Yelah, takut Hanis rasa tak best pulak nanti atau tak ada mood nak kerja.

"Tak apalah Riana. Kau bukannya tahu apa-apa pun. Lagipun, apa yang jadi sekarang ni bukannya salah suami aku tapi salah aku sendiri. Aku yang mintak semua ni. Emmm...tak apalah. Aku pergi toilet kejap eh?" Hanis bangun berjalan ke toilet namun baru saja kakinya mencecah masuk ke dalam toilet, dirinya dah rebah depan pintu.

"Hanis!" cepat-cepat Riana mendapatkan Hanis. "Kak Mas! Kak Mas! Tolong Riana sat! Ni Hanis qebah (pengsan) depan pintu bilik ayaq ni!"

THE RYAN'SWhere stories live. Discover now