Bab 88

3.5K 53 14
                                    

Hanis yang baru selesai mandi duduk di atas kerusi meja solek. Dia memandang wajahnya di dalam cermin. Alhamdulillah...muka gue masih cantik macam dulu lagi. Ahaks! Sekali-sekala aku nak perasan dengan diri sendiri.

Dia memandang imbasan Fazrin melalui cermin meja solek. Dia menghadiahkan senyuman manis pada suaminya bila Fazrin turut tersenyum kepadanya. Tubuhnya dipeluk dari belakang dan Fazrin membongkokkan badannya. Dagunya dilabuhkan ke atas bahu Hanis.

"Sayang...abang nak tanya sikit boleh?"

"Nak tanya apa? Tanya jelah," Hanis mencapai losyen lalu memicitnya di atas tapak tangan. Losyen diratakan sekitar tangan dan lengannya.

"Selama ni...abang ada buat sayang tak senang hati ke? Yelah...melalui perbuatan abang atau tindak-tanduk abang?"

"Hmmm? Kenapa pulak tanya macam ni? Saya ok je cuma tulah perasaan risau dekat abang kadang-kadang tu ada jugak. Abang tak makan...minum...saya takut abang jatuh sakit."

"Sorry..."

"No need to sorry ok. Cuma, apa yang saya mintak sekarang ni abang buang perasaan rasa bersalah dalam diri abang tu. Saya dah lama maafkan abang dan saya tak nak abang jatuh sakit disebabkan perasaan-perasaan abang tu. Ok? Janji dengan saya jangan pernah buat lagi perangai macam ni?" tangannya naik dilekapkan ke pipi kiri Fazrin sambil matanya merenung wajah Fazrin melalui imbasan cermin meja solek.

"Ok..."

"Now...apa kata saya tolong buang janggut jambang dengan misai dekat muka abang ni? Tak sukalah rasa kasar-kasar ni. Jom pergi bilik mandi. Saya tolong shave semua bulu-bulu dekat muka abang ni so that my husband hensem balik!" diperhatikan bulu-bulu misai, janggut dan jambang yang tumbuh di sekitar kawasan muka suaminya. Haih...banyaknya yang tumbuh. Berapa lama agaknya suami aku ni tak shave muka dia?

"Kenapa tilik muka abang macam ni?" diperhatikan tangan isterinya yang bermain-main di sekitar kawasan wajahnya.

"Muka abang ni...serabut dengan misai lepas tu jambang lagi. Dah berapa lama ni tak cukur hmmm?"

"Entah..." jawapan yang senang diberikannya.

"Nak saya tolong cukur untuk abang?"

Keningnya dijongketkan sebelah. "Betul-betul nak tolong ke ni?"

"Emmm...kalau saya tak tolong, entah sampai bila abang nak simpan jambang abang ni!" matanya dijulingkan ke atas gaya emoji.

Hanis menarik tangan Fazrin menuju ke bilik mandi. Cream shave diambil sekali dengan shaver. Dia berdiri berhadapan dengan suaminya lalu cream diratakan ke sekitar wajah suaminya yang ditumbuhi dengan jambang dan misai.

Matanya memerhatikan setiap tindak-tanduk Hanis di hadapannya. Haih...bila ingat-ingatkan balik apa yang jadi dulu, rasa menyesal pulak sebab layan Hanis dengan buruk sedangkan sekarang Hanis layan dia dengan baik sekali. Menyesal jugak sebab dulu terlampau ego ikutkan hati dan perasaan tanpa fikir baik buruk padahnya nanti.

Siap meratakan cream, shaver diambil lalu dishave kan wajah suaminya dengan cermat. Kang kalau aku gopoh-gapah nanti, ada jugak muka suami aku ni yang terluka sebab mata shaver ni.

Fazrin melarikan tangannya ke arah cream shave lalu mencalit cream shave tersebut. Timbul idea nakalnya untuk mengenakan Hanis. Perlahan-lahan tangannya dinaikkan ke wajah Hanis lalu cream itu dicalitkan ke pipi Hanis.

"Aippp! Isy! Abang! Apa ni main calit-calit pulak?" Hanis mengelap cream yang bertempek di pipinya menggunakan belakang tapak tangannya. Haih dia main calit-calit pulak!

THE RYAN'SWhere stories live. Discover now