"You are Devil but sometime i see my angel in you eyes."
imbas kembali
" Aisya nak putuskan pertunangan dengan kamu Arsyad, Pak Cik minta maaf banyak-banyak." beritahu Dato Reza dengan hati yang berat melalui panggilan.
aku yang ketika itu masih fokus menunggu teksi untuk pulang ke rumah kediaman di London tergamam sejenak.
aku ketawa kecil. wap mula keluar dari mulut aku tanda kesejukan yang mencengkam. tapi hati yang mula resah ini lagi penting.
" Urm Pak Cik bergurau bukan? " gurau aku yang dibuat-buat bagi menyedapkan hati sendiri.
orang awam yang berjalan disekelilingnya tidak dihiraukan. masih menunggu teksi yang belum muncul dari tadi.
" Pak Cik tak bergurau Arsyad." kata Dato Reza dengan tegas.
aku yang mendengarnya tersenyum pahit. adakah aku bermimipi?
" Pak Cik..lagi 3 hari Arsyad balik overseas. Arsyad janji habis je study dekat sini terus Arsyad kahwin dengan Aisya? " pujuk aku dengan hati yang mula retak.
kedengaran Dato Reza mengeluh. "Pak cik rasa ada baiknya kamu settlekan dengan Aisya nanti bila dah sampai Malaysia. itu lebih bagus dari mulut Pak Cik yang bercakap kan?" pujuk Dato Reza dengan lembut.
aku tergamam tidak tahu untuk membalasnya lagi. hati aku mula retak sikit-sikit.
" Good Evening Brother? get the taxi right?" tegur satu suara dari arah depan aku.
aku yang melihat sebuah taxi yang sudah tiba dihadapan mata aku dan pemuda itu menunggu respon aku.
tapi aku hanya membatalkannya dan meminta maaf kerana menyusahkannya. Dan pemuda itu cuma tersenyum dan berlalu pergi meninggalkan aku yang masih tercegat di tepi jalan.
" Arsyad akan bincang nanti" beritahu aku dengan perlahan lalu menamatkan panggilan.
kenapa?
________
" Congract Bro!" ucap Thedeord dengan bangga kepada aku.
aku hanya tersenyum kecil dan memeluk teman belajar aku itu erat.
Thedeord tersenyum kecil. " So how? want celebrate? i guest we can go this club brother? " cadang Thedeord serta rakannya yang lain.
aku hanya tersengih mendengarnya.
" Sorry Bro. I can't " dalih aku.Mereka tergelak spontan mendengarnya. dan aku hanya membuat muka selamba.
" come on Arsyad." pujuk mereka.
aku hanya tersenyum hambar." just fine brother. i have problem actually and i must get back now. see you ah." dalih aku lalu meninggalkan mereka didewan besar itu.
______
perhatian kepada penumpang Pesawat boeing MH- 200, Pesawat akan mendarat sekejap lagi dan diharap semua penumpang duduk ditempat masing-masing bagi mengelakkan sebarang masalah. harap maklum.
aku melihat buku yang berada didalam tangan dan membeleknya sejenak. A'Dyrn.
aku mengeluh lemah dan cuba memenjamkan mata. perasaan yang berkecamuk membuatkan aku hilang kestabilan.
setelah Pesawat telah selesai mendarat dan para penumpang mula beransur keluar, dengan pantas aku mengangkat Beg Sandang aku dan keluar dari pesawat tersebut.
tidak sampai 1 minit? sebuah kereta Porsche hitam sudah menunggu aku disana dan kelihatan Alex disisi kereta tersebut.
aku berjalan mendapatkannya dan Alex membukakan pintu dan kami berlalu pergi meninggalkan KLIA.
" Terlalu awal?" tegur aku dengan dingin. tak ada mood sebenarnya. penat lagi.
Alex tersenyum kecil sambil memandu. " Well Tuan Arsyad. my job to pick you." kata Alex dengan tenang.
Aku hanya tersenyum kecil. " Siapa suruh? Iric? " teka aku.
Alex mengangguk lambat.
" Puan Mawardah?" soal aku pula ingin tahu.
" Puan Mawardah tunggu di Villa. " jawab Alex. aku hanya mengganguk tanda mengerti.
" Hidup akan lebih indah kalau mama dan papa ada lagi Alex. terlalu awal. dan semua ini membawa maksud yang dalam." keluh aku. Alex mendiamkan diri.
" Saya faham perasaan Tuan, Saya yakin Tuan kuat." beri semangat Alex kepada Tuannya itu yang nampak lain sedikit.
Arsyad Adyan cuma mendiamkan diri dan merenung ke luar tingkap kereta.
______
Villa yang besar dihadapan aku masuk dengan langkah yang berat. entah kenapa hati aku seakan berat untuk menghadapi tetamu yang tiba-tiba muncul dalam Villa Orchid milik Engku Fathur dan Haisara.
sedang aku sibuk mengelamun Engku Haizer yang berumur 18 tahun itu menegur aku dari arah belakang.
" Abang Arsyad? is you?" soal Haizer dengan tidak percaya.
aku cuma tersenyum kecil melihat wajah kacak milik Haizer anak kepada Puan Mawardah itu.
aku cuma mengangguk. pantas Haizer memeluk aku erat dan menumbuk pada bahu aku lalu ketawa kecil. " Whatsapp My brother, aku rindu kau!" perli Haizer sambil itu dia membawa aku masuk kedalam Ruang tamu.
aku tahu budak ni cuma nak menyedapkan perasaan aku. dan aku hargainya.
sampai sahaja di ruang tamu, semua mata memandang aku. dan aku hanya tersenyum kecil. Puan Mawardah yang ketika itu sedang melayan Dato Reza dan isterinya itu pantas memeluk aku erat dan mengusap rambut.
" anak Ibu dah balik. Arsyad..." luah Puan Mawardah yang seakan mahu menangis melihat anaknya itu yang sudah 2 tahun overseas di London.
aku menyeka air mata milik Puan Mawardah. " Shhh-ibu..jangan nangis. biar Arsyad yang settlelkan semua ni." pesan aku dengan lembut. Engku Haizer disebelah hanya tersenyum hambar melihat abangnya itu.
aku memimpin Puan Mawardah duduk disofa.
" Maafkan saya Pak cik sebab saya baru saja balik." tegur aku kepada mereka yang kelihatan resah.
Dato Reza dan isterinya hanya tersenyum kelat tanda mengerti.
" Nampaknya pak cik salah masa tapi nak tak nak pak cik kena selesaikan juga. kamu fahamkan Arsyad?" kata Dato Reza.
aku hanya mengangguk. muka dingin ditayangkan seperti tiada perasaan.
" Pak Cik minta maaf dan kami terpaksa batalkan perkahwinan kamu dan Aisya. ini semua permintaan dia dan dia ada sebab kenapa. Dan pakcik rasa lebih bagus kamu berjumpa dengan dia nanti." pesan Dato Reza.
aku tersenyum sinis. " Dia nak jumpa saya ke pak cik? kalau dia tak nak jumpa saya? biar saya sendiri yang bawa dia." kata aku dengan tegas.
Dato Reza dan Qistina hanya terkedu mendengar bicara aku.
Puan Mawardah dan Haizer juga terkejut dengan perubahan aku. tapi aku hanya tidak mempedulikan.
" Saya terima keputusan ini. " putus aku dengan muktamad.
______
YOU ARE READING
𝐏𝐎𝐒𝐒𝐄𝐒𝐒𝐈𝐎𝐍 ©
Romance" how I can say it? my life used to be unhappy, but why does my life suffer more?" - Hafsya. " You deserve it, and I want to see your life become like a hell."- Arsyad. " Are you happy when you see someone hurt?" - Hafsya. " I just hurting someon...