| ♦ Prolog ♦ |

893 15 0
                                    

" Emma betul ke ni. Bukan apa saya takut kalau tak dapat tepati janji ni. Anak-anak kita masih kecil". Ucap Puan Yasmin sambil memegang lembut tangan sahabatnya.

Tengku Emma membalas pegangan tangan itu. "Emma betul-betul ni. Min janganlah risau. Emma akan pastikan diorang akan kahwin bila dah besar nanti". Jawab Tengku Emma menutup riak yang terpancar.

"Tapi macam mana kalau diorang dah ada pilihan hati sendiri nanti?. Kasihan diorang kahwin tanpa cinta nanti". Jawab Min menjelaskan kerisauan hati.

"Kita tunangkan mereka sekarang. Bila dah besar, masing-masing dah cukup umur kita kahwinkan diorang". Ucap Emma yakin dengan keputusannya.

"Kalau macamtu Min setuju. Asalkan anak kita bahagia. Emma bahagia. Abang Yusuf pun tenang". Jawab Yasmin sambil membuang pamdang keluar tingkap.

Tengku Emma yang faham akan sahabatnya itu terus memeluk erat tubuh kurus itu.

"Janganlah risau. Zaara tetap jadi anak Emma sekalipun bukan Adam suaminya". Ucap Emma lagi menenangkan sahabatnya.

Yasmin hanya tersenyum.... Sedikit sebanyak hatinya lega. "Abang Yusuf tak perlu risau lagi kalau Zaara dah ada yang jaga. Min pun sama. Terima kasih Emma".

Ucap Yasmin lagi.... Sungguh hatinya benar-benar pilu. Sedar akan ketidaksempatan untuk melihat majlis kahwin anaknya. Pertunangan yang dapat disaksikan.

Apalah yang mampu dia lakukan. Tubuh tidak bermayanya amat memeritkan. Dia kini jasad yang menunggu roh ditarik keluar dari badan. Dia menghidap barah otak tahap 4. Tiada lagi peluang untuknya.....

Hembusan terakhirnya tepat sesudah Adam dan Zaara ditunangkan. Hari yang sepatutnya menjadi gembira bertukar duka.

Zaara kehilangan mama. En. Yusuf kehilangan isteri tercinta dan Tengku Emma kehilangan sahabat. Semuanya begitu singkat.

En. Yusuf rapuh. Zaara menjadi sumber kekuatannya. Demi Zaara dia harus kekal kuat. Isterinya mungkin pergi dari hidupnya tapi tidak hatinya. Moga mereka dipertemu di syurga Allah.... InshaAllah.

Bahagiakah Cinta ?Where stories live. Discover now