01.

925 34 5
                                    

01.

Heden

''Heeft iemand een aansteker.'' Joep keek het groepje rond. ''Hier.'' Kim grabbelde een aansteker uit haar broekzak en gaf hem aan Joep. Joep stak de sigaret aan en gaf hem daarna weer terug. ''Wil je ook Sira?'' Joep keek haar vragend aan. ''Uhm nee ik rook niet.'' Antwoordde Sira die erbij stond. ''Weleens geprobeerd?'' 

Sira schudde haar hoofd en Joep begon te grinniken. ''Probeer het is. Je vind het vast lekker.'' Hij gaf haar een sigaret en aansteker. Onzeker nam Sira het aan en stak de sigaret aan. Ze deed hem in haar mond en direct kwam er een hoestbui. De groep begon te lachen. ''In het begin is het altijd even moeilijk , maar je went ervan zelf wel aan.'' Gniffelde Joep terwijl hij op haar rug sloeg. Sira proestte het uit en Joep gaf haar een bekertje. ''Hier.'' Sira nam het bekertje aan en nam er een slok uit. ''Is dit alcohol?'' Joep grinnikte. ''Ja mijn broer heeft het voor ons gekocht. Aardig hé.'' Sira knikte.

Het was al s'avonds laat en na school was Sira meegereden met Kim naar het parkje waar vrienden op hun zaten te wachten. De laatste tijd ging Sira steeds meer met Joep en zijn groepje om en ze moest toegeven het waren aardige mensen.  Ze zaten hier nu al zo'n ruim vijf uur met z'n alle en het verveelde niet. Ze hadden het over van alles en nog wat en ondertussen zaten sommige een jointje te roken of wat te zuipen. 

Sira had daar nog nooit echt aan meegedaan , maar ze besefte zich wel als ze graag bij wou blijven horen ze zich wel wat moest gaan aanpassen aan de groep en dus liet ze het allemaal maar over haar heen lopen. 

Natuurlijk moest ze het wel geheim houden , want als haar ouders erachter kwamen wat ze allemaal uitspookte had ze een heel groot probleem. Ze zou nog net niet worden afgemaakt bedacht ze zich.

''Mag ik nog wat drinken?'' Vroeg Sira. ''Zeker.'' Kim gaf een fles wijn aan Sira en Sira schonk het in haar glas. ''Je leert het wel kleintje.'' Joep grijnsde naar haar en Sira dronk gulzig haar glas leeg. 

''Ik ga maar eens naar huis.'' Zei Sira uiteindelijk toen ze zag op haar mobiel dat het al elf uur s'avonds was geweest.  ''Nee blijf. We gaan net een vuurtje aansteken.'' Riep Siem. Sira twijfelde even. Het zou toch geen kwaad kunnen om nog een kwartiertje te blijven? Als ze zometeen , maar heel stil deed op de gang zouden Chris en Ivonne het vast niet merken. En haar slaap zal ze van het weekend wel inhalen. Of ze zij morgenochtend dat ze ziek was en dan kon ze spijbelen.

''Oke dan.'' Sira ging weer zitten en Siem glimlachte naar haar. Zoals Siem al zei waren Joep en Melvin een vuurtje aan het maken waar iedereen omheen ging zitten.  Kim deelde wat marshmallows uit die ze boven het vuur konden houden. 

''Ik moet nu echt gaan.'' Zei Sira na een tijdje. De rest van de jongeren knikte en Sira nam afscheid van de groep. Snel pakte ze haar fiets die wat verderop op de grond lag en fietste ze naar huis.

*

Zachtjes zette Sira haar fiets in de schuur en liep daarna naar de achterdeur. Langzaam deed ze de deur open en sloop ze naar binnen. Het was al helemaal donker in de woonkamer dus haar ouders lagen gelukkig al op bed. 

Haar oudste zus Evi woonde samen met haar vriend en haar dochtertje een paar straten verderop en Daniëlle voetbalde in Engeland dus die was gelukkig ook niet thuis. Langzaam aan tree voor tree liep Sira zachtjes naar boven. Ze sloop over de gang en liep haar kamer in. 

Toen ze het licht aandeed gilde ze uit toen ze zag dat haar vader op haar bed zat en zijn gezicht stond op onweer. ''Jongedame , waar ben jij geweest.'' Hij stond op en keek zijn jongste dochter streng aan. ''Uhm gewoon bij Kim enz.'' Stamelde Sira. 

''En dat moest tot elf uur s'avonds?'' Chris keek haar bedenkelijk aan. ''Ja uhm we waren de tijd vergeten.'' Loog Sira. ''Je ruikt naar rook.'' Merkte Chris op. Sira haar wangen werden rood. Ze was erbij.

''Ivonne , kom is.'' Riep Chris naar zijn vrouw. Ivonne kwam de slaapkamer van Sira ingelopen. ''Volgensmij is Sira niet helemaal eerlijk tegen ons.'' Chris deed zijn armen over elkaar en keek Sira verwachtingsvol aan. ''Wat heb je gedaan , Sira?'' Bezorgd keek Ivonne haar dochter aan. 

''Ik ben bij Kim geweest. Dat zei ik net toch ook al.'' Geïrriteerd keek Sira haar ouders aan. Waarom bemoeide ze zich toch mee? ''Heb je daar gerookt?'' Chris keek haar streng aan. Sira wist dat haar ouders een hekel hadden aan roken en ze hadden haar er al vaak voor gewaarschuwd. 

''Uhm ja. Ik wou gewoon is weten hoe het smaakt  , maar ik vond het echt heel vies.'' Zei Sira. ''Ga maar slapen. We praten er morgen verder over.'' Zei Ivonne voordat Chris er wat van kon zeggen. Sira knikte en haar ouders liepen de kamer uit. Ze was allang blij dat haar ouders er niet achter waren gekomen dat ze had gedronken.

Snel deed ze haar kleding uit en trok ze haar pyjama aan en ging in bed liggen. Morgen moest ze alweer om half negen op school zijn en voordat ze wegging verwachtte ze nog wel een donderpreek van haar vader. 

Ze opende nog even snel haar mobiel en zag dat ze veel gemiste oproepen had van haar ouders die bezorgd waren over waar ze was de afgelopen uren. Ook had ze een gemiste oproep van Daniëlle. Sira fronste. Hadden haar ouders aan Daan verteld dat ze haar kwijt waren? 

Ze legde haar telefoon weg op het nachtkastje en ze ging onder dekens liggen en al snel viel ze in een diepe slaap. 

TweestrijdWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu