"Azzam?"
Jasmine terkedu melihat lelaki itu. Sudah lama rasanya tidak dilihat wajah lelaki itu. Tiba-tiba saja dia muncul hari ini.
"Ya. Ada sesuatu yang saya nak bagitahu awak, Jasmine." Ujar Azzam.
"Apa dia?" Soal Jasmine.
"Kita cakap dekat luar? Awak tolong panggil Hazriq sekali."
Jasmine pelik tapi dia hanya angguk. Dia masuk kembali ke dalam rumah untuk memanggil Hazriq.
"Achik, Azzam nak jumpa kita."
Hazriq mengerutkan dahinya. Dah kenapa pulak ni?
"Kenapa?" Soal Hazriq.
Jasmine angkat bahu. Mereka keluar dari rumah dan mendekati Azzam yang sedang berdiri di tepi kolam renang.
"Zam!" Panggil Hazriq.
Azzam menoleh.
"Riq!"
Mereka saling bersalaman sejenak.
"Duduk la, kau nak cakap apa?" Ujar Hazriq.
Mereka sama-sama duduk di situ tapi, Azzam tidak terus bersuara.
"Zam, ada benda yang tak kena ke? Kau nak cakap apa sebenarnya? Pasal Hazrin?" Soal Hazriq bertalu-talu.
"Macam ni la. Aku cakap simple je, kat tangan aku ni ada empat tiket ke Fussen. Flight malam ni. Apa pun jadi, korang kena ikut aku. Aku tak boleh nak cakap sekarang." Ujar Azzam.
Jasmine dan Hazriq berpandangan sejenak. Mereka pelik.
"Fussen? Jauhnya. Nak buat apa sampai ke sana?" Soal Hazriq lagi.
"Kan aku cakap tadi, aku tak boleh nak bagitahu sekarang. Korang ikut je aku, aku akan bagitahu nanti. Tiga tiket ni untuk korang. Riq, kau bawa la isteri kau. Boleh teman Jasmine dekat sana nanti. One more thing, pack your stuff secukupnya sebab korang mungkin akan lama dekat sana. Then if family korang yang lain tanya, kau cakap je yang kau ada Hal perlu diselesaikan."
Jasmine dan Hazriq hanya angguk.
"Aku tunggu korang dekat airport. Jangan lambat, pukul 9:30 aku nak korang ada. Aku balik dulu?" Azzam sudah berdiri.
Jasmine dan Hazriq juga ikut berdiri.
"Walaupun aku tak tahu apa yang kau cuba sampaikan ni, tapi aku tahu mesti sesuatu yang penting kan?" Ujar Hazriq.
"Ya, sangat penting." Balas Azzam.
"Okey, kita jumpa dekat airport malam nanti." Ujar Hazriq lagi.
Azzam angguk.
"Aku balik dulu, Riq."
"Hati-hati."
"Inshaa Allah."
Mereka memerhati Azzam yang sudah masuk ke dalam keretanya itu sebelum menghilang.
"Patut ke kita ikut Azzam, chik?" Soal Jasmine yang tidak yakin.
Hazriq memandang Jasmine.
"Ikut jelah, Min. Mana tahu ada berita baik yang dia nak tunjukkan?"
"Maksud achik, dia nak bawa kita jumpa Hazrin macam tu?"
"Maybe. Who knows, right?"
"Tapi, jauh sangat tu, achik. Kenapa sampai Fussen sana?"
Hazriq mengangkat bahu.
YOU ARE READING
Seharum Bunga Jasmine
ContoPertemuan tidak disangka antara Zahin Hazrin dan Jasmine Farisha di majlis pengkebumian menimbulkan bibit cinta di hati Jasmine. Tetapi, jejaka yang dipuja dalam diam merupakan suami kepada kembarnya yang sudah meninggal dunia. "Kenapa baru sekarang...