Jasmine hairan. Setahunya, adik beradik Hazrin ada lima orang kesemuanya. Yang dia nampak cuma empat orang saja. Jadi, mana yang lagi seorang?
"Awak fikir apa lagi tu?" Tegur Hazrin.
"Tak, saya cuma pelik."
"Pelik kenapa pulak?"
"Adik beradik awak lima orang kan?"
"Ya, dah tu?" Hazrin pula pelik.
"Mana lagi seorang?"
Ouh... Itu ke yang dia fikir?
"Achik kat luar negara sekarang ni, study. Dia sambung master, lagi dua tiga bulan dia balik la!"
Jasmine mengangguk-angguk.
"Masa wedding kita dia tak ada kan?"
"Tak ada la, kan tadi saya cakap dia kat luar negara? Masa kita kahwin tu dia tengah study week. Tu yang tak boleh balik."
Jasmine mengangguk lagi.
"Achik tu abang ke adik awak?"
"Abang but beza umur kitorang setahun je!"
Jasmine terdiam. Umur Hazrin baya aku, dua puluh lima tahun. Maknanya, umur abang dia dua puluh enam la kan? So, Kak Irah berapa?
"Kak Irah?"
"Kenapa dengan dia?"
"Tak, maksud saya umur Kak Irah berapa?"
"Dua puluh lapan!"
Ouhh...
"Lagi, awak nak tahu umur siapa? Umur along? Umur along tiga puluh empat. Adik, Wani, dua puluh satu."
Jasmine mengecilkan matanya memandang wajah Hazrin. Perli aku ke apa ni? Hazrin tersengih.
"Kata saya boleh tanya apa je?"
"Ya, ya. Awak boleh tanya apa je yang awak nak tahu. Saya akan jawab!"
Jasmine tersenyum. Seronok bila ada orang pujuk bila dia sedang merajuk. Best rupanya kahwin ni kan? Nak pegang pun tak dosa. Apa ni, Min? Gatal!
🌸🌸🌸
"MIN nanti tolong Mak Sal hidang lauk ni semua ya? Mama nak naik solat kejap." Ujar Puan Sri Hazimah.
"Yelah, ma!" Balas Jasmine.
Puan Sri Hazimah tersenyum sebelum keluar dari dapur itu.
"Min pergi hidang lauk ni kat depan. Mak Sal nak buat air kejap!" Ujar Mak Sal, pembantu di rumah itu.
"Tak apa, Mak Sal pergi hidang, biar Min yang buat air!"
"Betul ke ni?"
"Betul, Mak Sal pergi la depan. Min boleh buat, air je pun. Bukannya susah mana pun!"
"Yelah, kalau macam tu. Mak Sal ke depan dulu."
Jasmine mengambil teko dan jag. Di rumah itu wajib ada dua jenis air. Satu panas, satu sejuk. Hazirah muncul sebaik saja Mak Sal ke ruang makan.
"Kau buat apa ni?" Soal Hazirah.
"Akak nampak macam saya tengah menjahit ke?" Balas Jasmine malas. Dah nampak aku buat apa lagi nak tanya!
Biadap betul!
"Aku tanya elok-elok kan? Kau kenapa nak sindir-sindir aku?"
Jasmine memandang kakak iparnya itu.
"Ya, saya tengah buat air. Akak nak apa-apa ke?"
"Tahu pun jawab. Ingat tak faham bahasa!"
Jasmine menahan geram. Ish, nasib baik la ni rumah kau. Kalau tak, dah lama makan siku kau ni!
YOU ARE READING
Seharum Bunga Jasmine
Short StoryPertemuan tidak disangka antara Zahin Hazrin dan Jasmine Farisha di majlis pengkebumian menimbulkan bibit cinta di hati Jasmine. Tetapi, jejaka yang dipuja dalam diam merupakan suami kepada kembarnya yang sudah meninggal dunia. "Kenapa baru sekarang...