🥂 ; sixty

1.5K 160 133
                                    

"Hai?"

Sofia menoleh memandang ke arah jejaka yang menegurnya.

Melihat jejaka itu ingin melabuhkan duduk di kerusi yang sama, Sofia beranjak sedikit memberi ruang kepada rakan abangnya ini.

"Hai Seokmin oppa!" Sofia membalas ceria sebaik Seokmin duduk di sebelahnya.

"Sofia memang suka duduk sini ke?" soal Seokmin cuba menghilangkan kekok diantara mereka berdua.

"Haah. Nak ambik pemandangan sekejap. Oppa kenapa kat sini? Mana yang lain?" soal Sofia ramah.

Seokmin menggerucut bibir mendengar soalan Sofia.

"Semua tinggalkan oppa. Han hyung dengan Cheol hyung pergi lawat istana. Shua hyung dengan Jun hyung hilang tanpa dijejak. Hao dengan Wonwoo hyung pergi library. Gyu kena kejar dengan Ji hyung sebab kacau dia. Soon hyung dengan Chan pergi cari dance practice room. Hansol dengan Kwan, well diorang buat apa tah kat bilik Hansol tu. Lagi tadi tak keluar. Tinggal lah oppa disini terpinga taktau nak buat apa hiks" terang Seokmin dengan bibirnya dimuncungkan.

Sofia tergelak mendengar rungutan Seokmin.

"Patutlah. Takpelah oppa join je Sofia. Sofia nak jugak kawan. Selalu dengan maid istana je. Bosan jugak" Sofia memberi izin.

Suasana sunyi seketika. Masing-masing cuba menikmati pemandangan dengan tenang.

"By the way Sofia, kenapa keluarga Sofia guna Daen, Daena, Dae dan Da untuk pangkat? Apa maksud di sebalik gelaran itu?" soalan yang sentiasa bermain di minda Seokmin akhirnya terungkap.

Sofia memandang Seokmin seketika dengan tawa kecil lalu membalas,

"Semua pangkat tu sama je maksudnya. Daen untuk Raja. Daena untuk Permaisuri. Dae untuk Puteri dan Da untuk Putera. Cuma, appa mahukan kelainan memandangkan kami merupakan satu-satunya keluarga diraja yang mempunyai campuran. Dan terciptalah nama sedemikian."

Seokmin mengangguk memahami.

"Tak pelik ke kalau orang panggil?" soal Seokmin polos.

Sofia mengangguk seketika.

"Mula-mula ye pelik. Sedangkan Sofia sendiri pelik dengan nama Sofia apatah lagi yang lain kan. Tapi kalau lama-lama, tak peliklah. Sebab dah biasakan?" jelas Sofia lagi.

Keadaan kekok sudah hilang diganti dengan gelak tawa dari keduanya. Masing-masing berkongsi cerita seakan sudah lama kenal.

Seokmin memerhatikan wajah Sofia secara terperinci. Wajah campuran itu menarik perhatian Seokmin sejak dia melihatnya. Senyuman sunshine nya terlihat indah apabila mendengar suara lembut Sofia beralun menceritakan pengalamannya.

"Hello oppa?"

Seokmin tersentak apabila jari runcing Sofia dipetik di hadapan matanya.

"Sorry sorry. Terlayang tadi." Seokmin menggaru belakang lehernya menutup malu.

"Apa yang oppa fikir?" soal Sofia curious.

"Terfikir Sofia nie dah berpunya ke belum" tiba-tiba sahaja Seokmin bersuara sebegitu.

Sofia yang mendengar persoalan itu memerah mukanya. Dan Seokmin yang sedar keterlanjuran katanya menutup mulutnya menahan malu.

"T -tak m -maksud op-"

Sofia tergelak kecil mendengar Seokmin tergagap.

"Eyh it's okay la. By the way, Sofia belum berpunya. Kenapa?"

Sofia memandang Seokmin tersenyum manis. Seokmin yang melihat itu terblushing namun bila mendengar Sofia belum berpunya segera dia menyoal,

"Kenapa apa? Oppa yang patut tanya Sofia kenapa Sofia single tau."

Imposibble Secret •S.VT•Where stories live. Discover now