Bab 34 : Study Week

92 29 30
                                    

Sudah tiba minggu belajar sebelum peperiksaan percubaan akhir. Pada kebiasaannya, Michi dan mereka yang lain akan membuat keputusan untuk bermalam di rumah siapa untuk membuat sesi belajar bersama.

Pelajar perempuan bersetuju untuk bermalam di rumah Ruelle. Manakala pelajar lelaki membuat keputusan untuk bermalam di rumah Michi.

🌸🌸🌸

Di rumah Ruelle, pelajar perempuan sedang belajar subjek bahasa inggeris. Sementara di rumah Michi, mereka sedang belajar subjek matematik tambahan.

Neru : "Aku tak pernah nak minat math.... Ini lagikan addmath. Pecah otak macam ini."

"Hei, Michi. Macam mana kau boleh hebat dalam semua subjek ye?"

Salah seorang rakan sekelas mereka bertanya kepada Michi.

Michi : "Urm.... Actually, tak semua subjek aku hebat. Aku tak hebat subjek kimia. Sebenarnya, tak semua antara kita ini rasa benda yang sama."

"Kau ada tak tips untuk kita skor dalam exam tak? Ahahah.... Tiba-tiba jesahaja kan?"

Lagi seorang bertanya kepada Michi.

Michi : "Hmm.... Kalau aku bagi tips, takut tak kena dengan cara kau orang."

Aoi : "Betullah itu."

Aoi merupakan atlet sukan renang harapan sekolah. Dia sangat ramah dan begitu rapat dengan Neru.

Michi : "Aku cuma akan belajar subjek yang aku minat sahaja. Maksudnya subjek yang aku kurang itu, biasanya aku akan buka last minit."

Aoi : "Hmm.... Okey juga itu."

Michi : "Tapi jangan diikutkan sangat sebenarnya. Kalau kau orang nak study, kena sama-sama adil."

"Kalau macam itu, subjek apa yang kau paling minat, Michi?"

Pulanya sudah jadi sesi temuramah Michi ini.

Shiba : "Kau pergi tanya soalan macam itu?"

Michi : "Addmath, math, biologi, fizik dan ekonomi."

Masing-masing berkerut dahi. Kebanyakan subjek yang Michi sebutkan kesemuanya subjek yang susah untuk skor.

Shiba : "Aku dah cakap...."

"Subjek yang paling susah itulah yang kau minat. Aku tak faham macam mana otak kau berfikir."

Neru : "Tapi kau tak suka kimia?"

Michi menggelengkan kepalanya.

Michi : "Aku tak suka subjek itu."

"Kalau macam itu, subjek apa yang kau tak minat?"

Shiba : "Okey. Soalan baru."

Michi : "Kau orang nak study ke atau nak interview aku ini?"

"Alaa.... Sekejap sahaja."

Michi : "Subjek kimia itu yang first. Kemudian, subjek bahasa, subjek IT...."

"Subjek yang orang lain suka, kau tak suka pula?"

Michi : "Aku tak suka subjek yang pening-pening dan mengelirukan."

Neru : "Habis itu? Math, addmath, fizik itu tak memeningkanlah?"

Michi : "Kalau kau hafal formula, tak adalah."

White Truffle©Where stories live. Discover now