17

34 4 2
                                    


       Kakinya melangkah memasuki kedai baju itu. Sehelai demi sehelai ditarik dan dibelek. Jika kena pada cita rasanya diambil.

       3 helai. Cukup. Selesai membayar dia keluar dari kedai itu dan kembali melijat beberapa kedai yang masih buka.

        Tubunya dipusingkan apabila pergelangan tangannya ditarik seseorang.

        "Kau Eunbi kan? "

       "Yes, macam mana you yahu nama I ? "

        "Kau tak taju video kau viral? "

        "Video? Video apa? "

         "Ikut aku." pergelangan tangan gadis itu ditarik.

         "Hey! Don't touch me! Let me go before I shout. " lelaki itu berhenti.

         "Kalau kau nak tahu. Video apa yang viral. Ikut aku. " Eunbi diam. Matanya tajam memandang lelaki itu.

        Mereka duduk di salah satu kedai yang sedikit privasi. Tidak ramai. Hanya beberapa oramg sahaja yang duduk di dalam kedai ini.

         "Ini videonya.. " telefon lelaki itu diletakkan dihadapan Eunbi.

          "What? Macam mana video ni boleh viral? "

         "Dah kau buat kecoh dekat situ viral lah. " gadis itu diam.

        "Macam mana You tahu I dekat mall tadi? " tanya Eunbi.

        "Ada orang tolong aku."

       "Apa yang you nak? I tak ada masa nak layan orang yang I tak kenal. "

       "Aku boleh tolong kau. " Eunbi terdiam.

        "Tolong apa.. "

        "Kau sukakan Mingyu kan? " percakapan Eunbi dicantas lelaki itu.

         "You kenal? Dari mana.. "

         "Aku pun ada tujuan yang sama macam kau.. " Eunbi tersenyum sinis. Tangannya memeluk dada seraya kakinya disilangkan.

         "Tapi. Sebelum kau nak aku tolong kau. Kau kena transfer duit kau dekat aku." Eunbi diam.

         "Berapa you nak? "

         "13000000.00 million ( 50 000 ringgit )"

         "Kau nak banyak macam tu buat apa? Kau ingat aku ada duit banyak tu ke nak bagi dekat kau? " lelaki itu diam. Tersenyum sinis lelaki itu melihat Eunbi marah pada dirinya.

          "Kalau kau tak nak bagi... terpulanglah. aku okey je. Kau lah yang merana nanti.. " lelaki itu berura bangun.

           Belum sempat dia melangkah pergi gadis itu kembali bersuara.

        "Okey. I bagi. Tapi lambat. " lelaki itu melabuhkan punggungnya semula. Berhadapan dengan gadis bernama Eunbi itu.

           "Aku nak secepat yang mungkin Eunbi. Aku tak suka menunggu."

         "Aku mana ada duit yang banyak macam tu. Kau bodoh ke apa? " badannya ditegakkan memandang lelaki itu.

        "Cara pakaian kau pun aku tahu cara hidup kau. Kau nak tipu aku? " Eunbi diam.

          "Bukan guna duit I pun. "

         "And that's what I mean... "

        Eunbi diam. Begitu juga lelaki dihadapannya. Entah dia seakan begitu terdesak untuk mendapatkan Mingyu. Dan sanggup beri apa sahaja asalkan Mingyu memandangnya.

          "Mingyu! " jerit Hyuna.

          Naik darahnya satu badan. Mingyu pula hanya tersenyum memandang Hyuna yang sudah merah padam.

         "Mommy! Cantik tak? " soal Jinae. Bibirnya ditarik. Senyum sehingga menampakkan gigi susunya yang kecil.

       "Awak ni kenapa... " tak mampu rasanya nak habiskan percakapannya. Dilabuhkan punggung duduk disebelah Mingyu.

       "Saya suruh awak jaga diorangkan tadi... " muka Mingyu dipandang. Dah macam opera cina dah...

        "Saya jaga lah ni sayang.. "

       Hyuna diam. Matanya di pejam rapat. Rasa nak marah ada. Nak ketawa ada. Nak menangis pun ada.

       "Tapi kenapa main benda ni.. " tanya Hyuna.

      "Awak ni, dah bercampur dah Mingyu.. " bertakung air mata gadis itu. Jinae memandamg ibunya seraya menambah gincu pada bibirnya.

          "Barang make up saya.... Habis dah rosak! " Mingyu diam menahan ketawa. Wajah Hyuna yang sudah cemberut itu dipandang.

           "Awak bersihkan semua ni balik. Hilangkan make up dekat muka awak tu sendiri." Hyuna bangun dari bersilanya dan terus meninggalkan Mingyu dengan Jinae di dalam bilik mereka.

         Biar. Rasakan. Kalau make up dekat muka tu tak hilang. Padan muka. Tidur sekali dengan make up tu. Tak kuasa dia nak tolong hilangkan. Biar melekat!

       "Sayang! Kenapa warna hitam ni tak nak hilang?! Sayang! " jerit Mingyu.

       Hyuna hanya diam. Lantak lah tak hilang. Biar mata tu jadi macam panda!

       "Sayang! "

       "Tolong lah saya! Pedih ni gosok banyak kali tak hilang!"

        "Sayang! "

       "Ya, saya minta maaf main barang awak! Nanti saya ganti! Cepatlah sayang naik! Pedih ni tak nampak! Aduh! " terus senyap suara Mingyu.

        Hyuna pula terus naik ke atas. Mingyu yang sudah terduduk di atas bilik air itu didekati Hyuna.

        "Awak okey tak? " lengan Mingyu disentuh.

         "Saya tak nampak. " tangan Mingyu meraba sekelilingnya.

      "Dah tak payah lah nak berlakon sangat jadi orang buta. Bangun cepat saya tolong hilangkan. Ganti balik aeh make up saya. Awak dah janji tadi." muka Mingyu dibasuh dan make up remover diambil lalu diletak pada kain kapas.

[C] Stay By My Side .S2Where stories live. Discover now