رواية_زين
الفصل_الثانى
بقلم_سحر_فرجالكل ضحك وخرجوا على بره عقبال ما عمر يغير لبسوا ويرجعوا على الفيلا كلهم وكمان معاهم حسام اللى قطع اجازته ورجع المستشفى بسبب عمر واللى حصله .
زين حب انه يفضل مع اخوه علشان يكمل كلامه معاه ويساعده كمان فى تغير لبسه وعمر من جواه حس بالخوف بس محبش يظهر خوفه ده علشان خاطر والدته .
_______________وفى مكان تانى خالص عند يوسف فى الفيلا كان الهدوء سيد المكان .
يوسف صحى من نومه وطلب فنجان قهوته وفتح موبيله، وكانت معظم البوستات عن الفرح الاسطورى اللى أتعمل لزين الجبالى وعمر اخوه ودكتور حسام صديقهم .
وفضل يقلب شويه على بعض الصور اللى نزلت على السوشيال ميديا، وبظروفها لمح فى وسط الصور الكتير اللى قابلته، صورة للبنت الجميله اللى لفتت نظره أول لما عيونه جت عليها، واللى منزلتش عيونها من عليه طول الفرح، واللى بظروفها إكتشف أنها أخت أيه عروسه دكتور حسام .
أبتسم أول لما أفتكر نظراتها ليه وقرب الموبيل منه أكتر وداس على الصورة وكبرها على وشها أكتر وأكتر وبينه وبين نفسه
قال: شكلك شقيه وعيونك بتقول حاجات كتير جدا يا قطة، بس😉 مسيرى افك شفرة النظرات دى .
موبيله رن فجأه وكان عاصى أخوه فرد وقال: اهلا يا عاصى .
عاصى : صباح الخير يا يوسف .. اخبارك ايه يا حبيبى وحشنى يا ابنى انت فينك؟
يوسف: صباح النور يا حبيبى ومتقلقش اخوك موجود اهو وتمام الحمد لله، المهم أنت عامل ايه طمنى عليك وعلى شوشو؟عاصى: الصراحه تعبت يا يوسف، تعبت من كتر الشغل والمشاغل اللى انا بقالى زمن كبير فيها لحد ما خلاص زهقت وجبت اخرى .. والاهم ان نفسى اهتم ببنتى الوحيدة اللى مليش غيرها وكانت هاتضيع منى لولاك أنت يا يوسف .
يوسف حس إن اخوه متغير وحزين ونبره صوته دليل على كده.
فقال: مالك يا عاصى انا اول مرة اسمعك تقول كده فى حاجه ولا ايه قولى يا عاصى؟!عاصى اتنهد وقال: مش وقته يا يوسف المهم انا بكلمك علشان تيجى وتقضى اليوم كله معانا ونتغدى مع بعض .. محتاجك جنبى اوى يا يوسف الفترة دى.. محتاجك تصلح اللى بينى وبين شاهى لانك اقرب واحد ليها وممكن تقنعها انها تسامحنى وتقدر اللى أنا كنت فيه هى بتحبك وهاتسمعلك .
يوسف بحزن رد وقال : ماشى يا عاصى.. شويه كده وهاجى واقعد مع شاهى وأتكلم معاها متقلقش، المهم أنت متزعلش نفسك وكل شىء هايرجع زى الاول واحسن إن شاء الله.
وقفل يوسف الموبيل وحس بحاجه غريبه فى صوت اخوه، زى ندم او حزن لاول مرة يحس بيهم طول السنيين الطويله دى.
وقام وقف وراح علشان يجهز نفسه ويستعد انه يقضى اليوم كله مع أخوه وشاهى .
__________________واودام باب المستشفى زين ومامته وعمر وكمان خالتهم سماح ركبوا عربيتهم وراحوا على الفيلا كلهم ، وكان وراهم حسام بعربيته علشان يروح هو كمان معاهم، ويروح لأيه عروسته اللى بعد عنها فى أهم ليله من ليالى العمر كله بسبب عمر واللى عمله فى نفسه وفيهم .
وأول لما وصلوا ودخلوا الفيلا دادة زينب استقبلتهم بفرحه كبيرة وميرفت زغرطت اول لما شافت عمر رجع معاهم .
البنات كانت قاعده فوق واول لما سمعوا صوت الزغروطه بسرعه نزلوا على تحت كلهم وفرحوا جدا أول لما شافوا عمر رجع معاهم .
وشاهندا جريت علبه بكل فرحه واترمت فى حضنه اودام الكل.
أنت تقرأ
روايه زين
Romanceهو حاد الطباع وشديد الغضب وبارد كالثلج .. قوى وشديد الثراء .. يهابه كل من يعمل معه فى هذا المجال .. يمتاز بملامح رجوليه وجاذبية شديده .. بشرته قمحيه وعيونه سوداء كالليل وحاده كالصقر .. طويل وجسم قوى يدل على صلابته .. عنيد وقاسى .. ومتعجرف ويكره المر...