الفصل الثالث والثلاثون والاخير من رواية زين

54.5K 1.6K 403
                                    

#روايه_زين
الفصل الثالث والثلاثون والاخير
بقلم سحر فرج

سميحه بصت لى ليل وقالت .. طمنينى يا حبيبتى عامله ايه انا هاموت عليكى من ساعه ما اتخطفتى وفضلت ادعى ااااد كده ليكى ان ربنا يحفظك وترجعلنا بالسلامه .
ليل ابتسمت وردت وقالت .. اطمنى يا خالتو انا كويسه الحمد لله وبخير متقلقيش .
سماح راحت جنبها من الناحيه التانيه وضمتها وباستها وبدأت تطمن عليها .. وبعدها شاهندا ضمتها وباستها .
عمر بغيظ بصلهم وقال .. يا بت هاتخلصى البوس اللى عندك كله كده سيبيلى شويه حراااام عليكى ده انا غلباااااان .
الكل بيضحك على كلامه وعيون زين ما نزلتش من على ليل وليل كانت واخده بالها من كده وكانت فرحانه من كل قلبها .
وفجأه....................
نزلت شاهى من على سريرها بمساعده يوسف وراحت قربت من ليل وهى مبتسمه بكل ادب واحترام لاول مرة فى حياتها وبصت لى ليل وقالت .. ليل كنت جايه اقولك ........... وقبل ما تكمل كلامها .
زين اول لما شافها بصلها بكل غيظ 🤨🤨🤨 وقال .. افندم عاوزة ايه منها مش كفايه اللى انتى عملتيه فيها لحد دلوقتى .
مش كفايه اتفقتى انتى والكلاب دول عليها .
انتى مفكرة انى هارحمك او اعمل حساب لاى حد يا شاهى .. استحاله .
علشان اتجرأتى وعملتى كده فى ليل .. لااا تبقى عبيطه ودورك جاى وكل حاجه وليها وقتها يا هانم .. انا ساكت بس دلوقتى علشان اللى احنا فيه وعامل حساب برضه ليوسف مش اكتر علشان لولاه مكنتش قدرت اوصل لى ليل ابدا .
بس متستعجليش حسابى معاكى بعدين ومش هاعديهالك بالساهل يا شاهى علشان انتى متعرفيش زين الجبالى زعله وانتقامه عامل ازاى .. واتفضلى بقى من هنا وسيبى ليل تستريح براحتها .

ليل صعبت عليها شاهى ومنظرها والحاله اللى هى فيها وبصت لخالتها سميحه ولزين وقالت .. زين ارجوك لو سمحت ........ وقبل ما تكمل كلامها زين بصلها بكل صرامه وقال .. لو سمحتى انتى يا ليل متدخليش واوعى تصعب عليكى دى انسانه ولا تعرف أدب ولا اخلاق ولا دين ابدأ .. متحاوليش تدافعى عنها .. هى السبب فى كل اللى حصلك ده .. هى اللى اتفقت مع الحيوان القذر اللى خطفك وقالتله على عنوانك وقدر للاسف يوصلك .. وانا متأكد انها برضه اللى كانت السبب فى وقعتك فى البيسين ساعه التصوير .. دى انسانه مريضه والمفروض مهما يحصلها ما تصعبش عليكى ابدا وكفايه اوى انك ساعدتيها قبل ما الحيوان ده يلمسها علشان بس تعرف الفرق بينك انتى يا بنت الاصول وبينها هى .

يوسف بحزن بص لزين وقال .. زين ارجوك لو سمحت ملوش لزوم خالص الغلط فيها هى خلاص عرفت غلطها وندمت عليه وعرفت هى اد ايه غلطت فى حق ليل وكانت عاوزة تعتذر لها مش اكتر وتشكرها على وقفتها معاها .
شاهى ضحيه يا زين .. شاهى ضحيه اب وام معندهمش اهم من الشغل والأصحاب والسفريات والحفلات وسهرات النادى والمظاهر وبس .
ميعرفوش يعنى ايه أسره وعيله .. ميعرفوش يعنى ايه يتجمعوا ويقعدوا ويتكلموا مع بعضهم عن حياتهم .. للاسف ميعرفوش ان عندهم بنت محتاجه ليهم ولحبهم ولحنيتهم وعطفهم .. بنت معندهاش حد يعرفها الصح من الغلط الحلال من الحرام .. الخير من الشر بنت أدولها مطلق الحريه من غير اى رقابه منهم عن تصرافتهم .
شاهى ضحيه مجتمع كامل للاسف يا زين مجتمع همه كله المظاهر والشكليات والبزنس وبس .
تعالوا نسأل نفسنا ازاى بقت كده هل هى شريره بالغريزة ولا اتولدت كده ولا اهلها كانوا السبب فى كده .
طبيعى لو كانت شافت شىء من الرعايه والاهتمام كانت هاتبقى افضل من كده .
دى قضيه جيل كامل من الشباب قضيه معظم الاباء المستهترين يا زين .

روايه زين حيث تعيش القصص. اكتشف الآن