الفصل الخامس والعشرون من رواية زين

44.9K 1.3K 152
                                    

#روايه_زين
الفصل الخامس والعشرون
#بقلم_سحر_فرج

عمر بص للاسطى حسن بكل احترام وقال .. انت الراجل الطيب اللى ليل حاكتلى عنه .. انت الراجل اللى حميتها وحافظت عليها بعد موت ابوها .. انت الراجل اللى بتعتبرها زى بناتك بالضبط وبتحبها اوى .
ياااااااااه انا عمرى ما كنت هاتصور ابدا ان فى ناس بالشهامه والجدعنه وبالمنظر ده يا راجل يا طيب .
سميحه لسه هاتتكلم بس اتفاجأت ب........................
زين وحسام وهما وافقين مصدومين من كل الكلام اللى عم حسن قاله ليهم وعن هدى وعن عبد الرحمن وكمان بالذات ليل .

بااااك

زين اول لما خرج من الفيلا وهو زى المجنون من كتر خوفه لا يكون ليل حصلها حاجه وحشه واهله راحولها المستشفى عند حسام فاخد عربيته بمنتهى السرعه وراح على طول على المستشفى واول لما وصل بعربيته طلع على بسرعه وهو بيجرى على مكتب حسام اللى اتفاجأه بيه حسام اودامه وشكله مش بيدل على أى خير خالص ولبسه مبهدل فاستغرب وقال .. زين !!!

زين بكل خوف ورعب قرب من حسام وقال ..
ليل مالها يا حسام طمنى .. ليل جرالها ايه قولى .. ليل لو جرالها أى حاجه يبقى انا السبب .. انا السبب يا حسام انا اللى جرحتها وأهتنها وخلتها تنزل من الشركه وهى منهاره .. وعمرى ما هاقدر اسامح نفسى ابدا ابدا .. ومد ايد على كتف حسام وقال .. ارجوك يا حسام طمنى ليل حصلها ايه بالضبط .. انطق يا حساااااام .
حسام واقف مش مستوعب اى كلمه من اللى قالها زين ليه ومستغرب جدا من كلامه فبصله باستغراب وقال .. ليل مالها يا زين وقولتلها وعملت فيها ايه بالضبط .
ليل فين يااااااا زين 😲
زين بعصبيه بصله وقال .. انا اللى بسألك ليل حصلها ايه قولى يا حسام ارجوك تقولى وطمنى ليل مالها و فيها ايه بالضبط 😔
حسام حس انه متلغبط ومش فاهم اى حاجه فى أى حاجه من ساعه ما شاف عيله زين عند الاسطى حسن فى اوضته وهو مش قادر يفكر ولا قادر يجمع كل الخيوط ببعضها .. وكمان مش قادر يفهم ايه علاقه الاسطى حسن وعيلته بعيله زين .

فقرب من زين ومسك ايده وحس ان جسمه بيرجف من كتر التوتر والقلق والخوف اللى هو فيه وكمان جسمه متلج وبصله وقال .. ممكن تقعد كده وتهدى وتفهمنى فى ايه بالضبط وانت عملت ايه لى ليل وخايف وقلقان عليها اوى كده؟!
وليل فين دلوقتى؟!
وايه اللى جاب عمر وسميحه هانم وسماح هانم هنا المستشفى ؟!
وايه علاقتهم بالاسطى حسن ؟!

زين بصله بكل استغراب وقال .. عمر وماما وخالتو سماح هنا فى المستشفى انا اللى المفروض اسألك ليه هما هنا وبيعملوا ايه ؟؟؟
ومين حسن ده كمان اللى انت بتقول عليه ده انا معرفش حد بالاسم ده !!
حسام حس ان فى شىء غريب بيحصل ولغبطه كبيرة مش قادر يفهمها خالص وبص لزين وقاله .. طيب واحده واحده كده وفهمنى .. ليل فين وانت خايف وقلقان عليها كده ليه ؟
زين خد نفس طوييييييل وبدا يحكى لحسام كل اللى حصل معاه من ساعه ما وصل هو وليل الصبح الشركه وكمان الاجتماع اللى حضره .. ولما بلغته السكرتيرة بوجود يوسف فى الشركه .. ولما راح لى ليل اوضتها وشاف يوسف معاها واتعصب عليهم هما الاتنين .. وجرحه واحراجه ليها اودام موظفين الشركه كلهم .. واهانتها وجرح كرامتها اودام يوسف والاكتر من كده انها سمعت كل كلمه هو قالها فى حقها وخدت بعضها وسابت الشركه كلها وميعرفش راحت فين لحد اللحظه دى .
وفضل يدور عليها فى كل مكان للاسف ملقهاش ولما راح الفيلا وسأل الشباب قالوا ان عمر ووالدته وخالتوا عندك هنا فى المستشفى بخصوص ليل .. وان فى واحده اسمها أيه جت وحكت حاحات غريبه كده وراحوا معاها على المستشفى هنا .. وادى كل الحكايه .
وانا جيت هنا وافتكرت ان ليل حصلها حاجه وكنت هاتجنن .
حسام باستغراب وبعصبيه بصله وقال ..
(أيه كانت عندكم فى الفيلا) المهم دلوقتى ايه اللى انت هببته ده يا زين .. انت ازاى تسمح لنفسك انك تتكلم معاها بالمنظر ده وكمان تهنها وتجرحها وتحرجها اودام اللى اسمه يوسف ده وكمان كل موظفين الشركه .. هى دى الامانه اللى امنتك عليها يا صاحبى .
زين رد بحزن وقال .. انا مش عارف انا عملت كده ازاى يا حسام انا مكنتش اقصد ابدا كل اللى حصل ده .. اهم حاجه عندى دلوقتى انى الاقى ليل واعتذر لها واخليها تسامحنى .. وبصوت كله ندم وحزن قال .. انا عارف انها عمرها ما هاتقدر تسامحنى ابدا ابداااااااا
باللى انا قولته وعملته ده بس لما تعرف انى بحبها وبغير عليها اوى جايز تفكر تسامحنى 😔😔😔😔😔😔
حسام انت بتحب ليل يا زين .. كنت حاسس بكده من ساعه ما شوفت نظراتك ليها فى الحفله وحسيت بالغيره الواضحة فى كلامك .. المهم دلوقتى قوم معايا واكيد هانعرف اى حاجه توصلنا لى ليل ..قوم معايا يا زين لاوضه الاسطى حسن .. انا سايب عمر ووالدتك هناك عنده ومعاهم أيه .
زين باستغراب وبكل حزن بصله وقال .. حسن مين وأيه مين ؟؟؟
حسام قام وقف وشد ايد زين وقال .. قوم بس وهانفهم كل شىء دلوقتى بس تعال معايا .
وفعلا خدوا بعضهم هما الاتنين وراحوا على اوضه الاسطى حسن .
وكانت الصدمه والمفاجأة الكبيرة لما سمعوا كل كلمه الاسطى حسن قالها عن هدى وعن عبد الرحمن وكمان عن ليل .
حسام من المفاجأه قرب من الاسطى حسن وابتسم بحب واعجاب وقال .. انت الاسطى حسن اللى ليل حكتلى عليه كتييير .. انت الراجل الشهم الجدع الطيب اللى صان امانه صاحبه وحافظ على بنته على اد ما يقدر ووقف جنبها بعد وفاه ابوها وكان حنين عليها .. انت أبو أيه صاحبه ليل وابوا عبير .. انا ازاى ما خدتش بالى خالص من الاسماء بتاعتكم دى مع ان ليل حكيالى عليكم كلكم واحد واحد فيكم لما كانت هنا فى المستشفى ساعه الحادثه بتاعتها .. حتى قالتلى على ام أيه وحنيتها وطيبيتها وحبها ليها .
ياااااااااه الدنيا دى صغيرة اوى كده للدرجه دى .
الاسطى حسن بكل خوف بصله وقال .. ليل عملت حادثه 😲 حادثه ايه 😲 طمنى يا ابنى عليها هى فيها حاجه وازى وصلت لحد عندكم وهى متعرفش انكم اهلها اصلا .
حسام رد عليه وقال .. وبدا يحكى على السريع حادثه ليل وزين وازاى اتعرفوا عليها وازاى راحت قعدت فى وسط اهلها وهى متعرفش .

روايه زين حيث تعيش القصص. اكتشف الآن