الفصل الحادى عشر

6.5K 267 17
                                    

رواية/ زين الجزء التانى
الفصل/ الحادى عشر
بقلم/ سحر فرج

وعند عمر فى غرفته شاهندا فرحت جدا باللى شافته فى الاوضه من بلالين وورد وشموع وتورته وكانت مفكرة عمر هو اللى خطط لده كله وعمر اتفاجأه زيها بالضبط وعمل نفسه هو فعلا اللى عمل كده علشان يفاجئها ويفرحها لما حس انها فعلا فاكره ان هو اللى نفذ كل شىء فى الغرفه .
فحب يغير الموضوع وقرب من التورته وخد واحده كريز حمرا بأيده وقرب من شاهندا .
و..............
قال : افتحى بوقك .
شاهندا ابتسمت بخجل وفتحت بوقها وعمر قرب منها وحط الكريزه وبعدها باسها بمنتهى الرقه والرومانسيه وعاشوا اجمل لحظات مع بعضهم .
___________________

وفى مكان تانى خالص عند حسان اللى كان قاعد فى الشقه اللى أجروها بيتفرج على التلفزيون وكان مستنى صابر يجى بالاكل لانه كان جعان جدا.
فامسك ريموت شاشه التليفزيون وبدأ يقلب فيه شويه بين القنوات كلها لحد ما جاب قناه معينه وفضل يتابع كلامهم عن اهم الافلام والمسلسلات اللى هاتتعرض فى شهر رمضان الكريم، وعن اخبار الفنانين وعالم المشاهير وفجأه سمع المذيعه وهى بتتكلم عن المخرج الكبير
"زين الجبالى" اللى احتفل باليله زفافه من كام يوم فى اكبر الفنادق الضخمه فى القاهرة الكبرى على احدى اقربائه واللى اسمها
"ليل عبد الرحمن" واللى كانت زى الاميرات بفستانها الابيض وللاسف البرنامج بدأ يعرض كام صورة من الفرح الاسطورى ليهم واتصدم حسان أول لما شاف صور زين وعروسته ليل وهى بفستان فرحها الابيض ومكنش مصدق ولا يتخيل أبدا إن ليل حب عمره منذ طفولته خلاص اتجوزت وبقت ملك راجل غيره .

حسان قام من مكانه بصدمة كبيرة وقرب جدا من شاشه التلفزيون علشان يتأكد فعلا من انها ليل فعلا اللى هو يعرفها وبرق بعيونه أول لما اتأكد انها فعلا ليل للاسف، واللى اكدله ده اكتر المذيعه وهى بتقول ان المخرج الكبير زين الجبالى ارتبط و اتجوز من فتاه بعيده عن الوسط الفنى وعادت اسمها تانى
"ليل عبد الرحمن"
وفى اللحظه دى بالذات سمع حسان خبط على باب الشقه فقرب من الباب بكل صدمه وحزن وقبل ما يفتح قال : مين برة ؟
صابر مم برة رد وقال : انا صابر افتح يا حسان الباب متخفش .
حسان اطمن وفتح على طول الباب ودهله وقفل ورجع بسرعه وقرب من التلفزيون علشان يشوف باقى الصور وكلام المذيعه عن فرح زين الجبالى وليل .
صابر باستغراب بصله وقال : سيبك من التلفزيون اللى بتتفرج عليه ده وتعال يالا ناكل والاكل سخن علشان انا ميت من الجوع يا صاحبى.
حسان بكل عصبيه بصله وقال : اسمع يا زفت انت عاوز اشوف الست دى بتقول ايه بالضبط .
صابر بكل خوف دماغه راحت لحته تانيه خالص وبصله وقال : ايه الحكومه بتدور علينا ولا ايه يا حسان؟!!
حسان بغيظ اكتر بصله وقال : حكومه ايه وزفت ايه افتكرلنا حاجه عدله يا حمار انت فال الله ولا فالك يا شيخ .
صابر : اومال فى ايه قولى طيب وطمنى يا حسان؟
حسان بكل عصبيه رد وقال : الهانم اتجوزت غيرى خلاص .
صابر باستغراب رد وقال : هانم مين يا ابنى انت اللى اتجوزت غيرك ما تنطق على طول وتفهمنى حصل ايه؟!
حسان بحزن رد وقال : ليل اتجوزت من اللى اسمه زين الجبالى خلاص .. هى مفكرة ان بجوازها ده مش هاقدر اوصل ليها،
بس على مين انا هافضل وراها لحد ما اطولها حتى لو راحت واستخبت فى سابع ارض برضه هاجبها واخد اللى انا بحلم بيه معاها طول عمرى بالذوق او بالعافيه خلاص انا فاض بيا منها وهاطولها يعنى هاطولها ولا هايهمنى زين جبالى ولا زفت.

روايه زين حيث تعيش القصص. اكتشف الآن