الفصل الثامن

7.1K 302 25
                                    

رواية/ زين الجزء التانى
الفصل/ الثامن
بقلم/ سحر فرج

شاهندا قربت منه وهزته بأيديها وقالت : عمر!! عمر انت نمت ؟ عممممممممممر😲
وبكل غيظ بصتله وقالت : قال هانبدأ شهر العسل قال كتك خيبه😏
وراحت على الشنط وفتحت واحده منهم وطلعت لبسها ولبست بيجامه ستان رقيقه وقعدت على التسريحه وبدأت تسرح شعرها وبعدها راحت نامت جنب عمر وهى بتبصله بكل غيظ ومن كتر التفكير فى ثوانى راحت فى سابع نومه هى كمان زيه بالضبط من تعب السفر .
_______________

حسان وصابر كانوا وصلوا بالعربيه لقريه صغيرة على الطريق وكانوا خايفين انهم يقابلوا اى كمين أو اى حد يسألهم عن رخصه السواقه او رخصه العربيه اللى نسيوا يخدوها اصلا من السواق لما رموه على الارض .. واول لما ضوء النهار طلع ما صدقوا انهم وصلوا للقريه دى وركنوا على جنب ودوروا فى العربيه عن اى حاجه مهمه قبل ما ينزلوا منها، وبظروفها لقيوا شنطه بلاستيك سودا وفيها جاكت وقميص وبنطلون قدام، وتوقعوا انهم بتوع سواق العربيه .. ففرحوا جدا وحسان قلع لبس السجن ولبس البنطلون والجاكيت وصابر لبس القميص وفضل بالبنطلون الكحلى بتاع السجن ولان القميص كان طويل عليه مكنش باين ان ده البنطلون بتاع السجن .
ونزلوا من العربيه وسابوها على الطريق بالخضار كله اللى كان فيها بعد ما اطمنوا انهم مسحوا بصماتهم من على كل حاجه كانت فى كابينه العربيه.
صابر بص لحسان باستغراب وقال : تسمح تقولى هانروح فين دلوقتى فى المكان المقطوع ده ؟
حسان بصله وقال🤨 : يا أهبل أنت كان لازم ننزل من العربيه دى ونركب أى مواصله تانيه تبعدنا عن هنا، الحكومه وقت ما هتلاقى العربيه دى هايتوقعوا أننا دخلنا القريه اللى هناك دى .. وانا علشان زكى وبفهم مش هاعمل كده .
صابر باستغراب رد وقال : اومال هاتهبب أيه قولى يا زكى !؟
حسان رد وقال: هانركب اى ميكروباص يبعدنا عن هنا ونروح اى مكان تانى نستخبى فيه فترة لحد ما أفكر واتكتك هانعمل أيه بالضبط فهمت يا حمار .
صابر رد وقال: يا لهوى عليك أنت دماغك ايه يا جدع أنت!! عامل حساب كل حاجه دايما كده .
حسان بغرور بصله وقال : علشان تعرف بس انى بخطط لكل شىء بالمضبوط .. ونفسى تبطل الجبن اللى انت فيه ده وتعقل وتسمع كلامى
وفجأه.........
شاف عربيه ميكروباص جايه من على بعد ففرح اوى وقال : اخيرا عربيه جايه اهى وهاتبعدنا عن هنا وبدأ يشاور للعربيه لحد ما وقفت اودامهم على طول .
سواق العربيه بصلهم باستغراب وقال : رايحين على فين يا رجاله ؟
صابر لسه هايتكلم حسان بصله وقال استنى انت .. ورجع بص للسواق ورد وقال : مكان ما تروح يا اسطى هانروح، انت رايح فين ؟
السواق رد وقال : رايح على القاهرة .
حسان بفرحه رد وقال : ماشى يا اسطى واحنا كمان رايحين على القاهرة خدنا فى طريقك ينوبك صواب .
السواق بصلهم وقال : اطلعوا طيب بسرعه خلينا نتوكل على الله .
وفعلا طلع حسان وصابر وقعدوا فى اخر العربيه على الكنبه من ورا وطلعوا فلوس من المحفظه اللى كانوا خدوها من سواق العربيه النقل قبل ما يرموه وحاسبوا سواق الميكروباص وراحوا هما الاتنين فى سابع نومه من كتر التعب اللى مروا بيه وبعد كام ساعه وصلوا موقف رمسيس فى محافظه القاهرة ووقف السواق .
______________________

روايه زين حيث تعيش القصص. اكتشف الآن