الفصل الرابع عشر

5.2K 244 26
                                    

رواية/ زين الجزء التانى
الفصل/ الرابع عشر
بقلم/ سحر فرج

حسام : اهدى يا ليل ارجوكى واحنا طلبنا من مدير الفندق انه يتصل بالشرطه وزمانهم جايين واكيد هايقدروا يعرفوا بالضبط زين اختفى فين وازاى ويقدروا يلاقوه ويرجعوه بنفسهم .
عمر : ان شاء الله زين هايرجع وهانرجع نتجمع تانى كلنا، انا عندى أمل كبير فى ربنا وان شاء الله هايرجع اطمنى يا ليل .
ليل بكل حرقه : ان شاء الله يا عمر، ان شاء الله هايرجع انا قلبى حاسس .
شاهندا : ان شاء الله يا حبيبتى هايرجع.
______________________

وللاسف عدى حوالى اسبوع على اختفاء زين ومحدش قدر يوصل لمكانه ابدأ طول الفترة الطويله دى حتى الامن بتاع الجزيرة نفسه او حتى يعرفوا سبب اختفاءه ايه بالضبط.
والكل كان فى حاله خوف وتوتر وقلق وحزن وبالذات ليل وعمر .
حتى الشرطه لما جت من روما مقدرتش توصل لاى خيط يوصلها لزين، او تعرف سبب اختفاءه ايه طول الفترة دى زكانت بتدور وبتحقق مع الكل فى الجزيرة كلها .

حسام وعمر كانوا معظم وقتهم بيدوروا فى كل مكان وبيسألوا كل الناس اللى كانت موجوده على الجزيره فى اليوم ده عن زين جايز حد يكون شافه او يعرف ايه اللى حصل معاه بالضبط فى التوقيت ده .
لحد ما بظروفها وهما ماشين على شط البحر قابلوا شاب اسمر اللون ملامحه بتدل على انه عربى كان واقف شغال جنب مركب صغير من المراكب الكتير اللى كانت موجوده.

حسام قرب منه وكلمه بالايطالى الاول
وقال : مساء الخير
الشاب ابتسم لهم وقال بالعربى: مساء النور .
عمر وحسام اتفاجئوا انه بيتكلم عربى زيهم وشكهم طلع فى محله .
حسام : انت عربى ؟
الشاب : انا من سوريا وبشتغل هنا من فترة على الجزيرة واسمى جاسر .
حسام : اهلا وسهلا بيك يا جاسر، انا حسام وده صديقى عمر من مصر وبقالنا كام يوم هنا على الجزيرة دى .
جاسر : اهلا وسهلا بيكم وبأهل مصر نوروتوا ايطاليا كلها، ويا ترى جايين هنا شغل زى حلاتى ولا مجرد سياحه ؟
حسام بحزن : بدأ يحكى لجاسر كل اللى حصل معاهم وسبب وجودهم هنا على الجزيرة واختفاء زين الغريب من اسبوع وده اللى خلى جاسر يستغرب جدا .

جاسر بصله وقال: معقول كل ده يحصل على الجزيرة الصغيرة دى وازاى الشرطه لما جت مقدرتش توصل لاى شىء او حتى تلاقى خيط وتبحث وراه ؟
والاهم هو اختفى فين ومين ليه مصلحه فى اختفاءه ده ؟!

عمر : هو ده اللى احنا مش قادرين نوصل ليه لحد دلوقتى وبقالنا اكتر من اسبوع على الحال ده بندور عليه فى كل شبر هنا.
حسام : ياريت يا جاسر لو سمحت تساعدنا، انت اكيد تعرف اماكن هنا كتير اكتر مننا، بما انك شغال هنا وجايز تعرف ايه اللى بيجرى هنا على الجزيرة بالضبط وهل دى او حاله اختفاء تحصل ولا فى حد اختفى هنا قبل كده ؟
جاسر : انا تحت امركم انتم الاتنين واعتبرونى اخ ليكم، ومستعد للمساعده، ادونى بس عشر دقايق اروح اغير لبس الشغل بتاعى واجى معاكم .
حسام : احنا متشكرين جدا يا جاسر واحنا هاننتظرك انا وعمر هنا لحد ما تغير لبسك وتيجى .
وفعلا استأذن جاسر منهم وراح على اوضته وغير لبسه وخلال عشر دقايق كان رجع لحسام وعمر وبدؤا عمليه البحث عن زين فى كل شبر على الجزيرة .

روايه زين حيث تعيش القصص. اكتشف الآن