الحلقه التاسعه من روايه زين

55.2K 1.2K 104
                                    

#روايه_زين
الحلقه التاسعه
#بقلم_سحر_فرج

دكتور حسام انتبه لخبط الباب وقال اتفضل ..
وابتسم اول لما شاف زين وكمان معاه عمر وبص لي ليل وقال : وادى اللى خبطك يا ستى لو عاوزة تعاتبيه انه انقذ حياتك وجابك المستشفى وكان المفروض يمشى ويسيبك وانتى بين الحياه والموت عاتبيه براحتك بقى اتفضلى ....
زين أستغرب جدا من كلام حسام أول لما دخل فبصله!! وبص لى ليل وحس بشىء غريب أوى معرفش أيه هو وقال : مساء الخير وأبتسم وعيونه ركزت أوى على ليل وعلى الحزن اللى واضح في عيونها ودموعها اللى نازله وخاف لاتكون تعبانه أو بتتألم
فقال : مساء الخير وحمد الله على سلامتك وأنا آسف على كل اللى حصل .. ويارب تكونى بخير دلوقتى .. أحب أعرفك بنفسى أنا زين الجبالى وده اخويا عمر .
وجينا علشان نطمن عليكى بعد العمليه .
ليل عيونها جت فى عيونه بكل وجع وألم ومدت ايديها ومسحت دموعها اللى كانت نازله وقالت : الله يسلمك أنا كويسه الحمد لله. وأنا اللى أسفه على اللى حصل منى أنت ملكش أى ذنب بس!! ياريتك ما انقذتنى وكنت سيبتى أموت واستريح😔
زين باستغراب وعلامه استفهام كبيرة بص لحسام أوى وكأنه بيقوله فى ايه؟! وعيونه ركزت تانى مع ليل وقال : أسفه على أيه بس يا انسه ....... ؟ وليه بتقولى كده .. مهما الواحد بيعدى عليه مشاكل طول الوقت لازم يتحمل ويصبر ويبقى عنده ثقه فى الله ويحاول يقاوم وما يستسلمش كده ويضيع حياته فى لحظه لأن مفيش أى حاجه مستاهله ابدأ إنى أخسر روحى علشان أى حاجه تزعلنى .
حسام رد وقال : قولها يا زين قولها .
ياما بنقابل مشاكل كتير وبندعى ربنا أنه يحلها المهم نعمل اللى علينا ونتحمل ونرضى بالمكتوب ونصبر ونسيبها على ربنا .
ليل اتنهدت جامد وقالت : للأسف يا دكتور حسام ساعات كتير الدنيا بتقفل أبوابها فى وشك وتاخد منك أقرب الناس اليك فى لحظه وبعدها بتقابل مشاكل كتير فوق طاقتك وتحس ساعتها أد إيه أنت وحيد ومش قادر تقاوم اى شىء .. على العموم يا أستاذ زين أنا السبب فى الحادثه دى، أنا اللى مكنتش مركزه خالص للطريق وللعربيات .
فجاه وقبل ما ليل تكمل كلامها جت ممرضه وطلبت من حسام انه ينزل للطوارىء حالا علشان فى حاله حرجه .. فشكر الممرضه وبص للكل وقال : اعذرونى يا جماعه لازم أنزل للطوارىء حالا زى ما سمعتوا، فاستأذن حسام من عمر ومن زين وكمان ليل وسابهم وخرج من الاوضه .
عمر أخيرا أتكلم وحاول يخفف حاله الحزن والوجع اللى موجوده دى فقرب من ليل وأبتسم ومد أيده وقال بسرعه : أنا عمر الجبالى وتحت أمرك فى أى شىء والف سلامه عليكى ولو محتاجه أى حاجه أنا موجود .
اعتبرينى زى اخوكى الصغير بالضبط 😉 والمرة الجايه وأنتى بتعدى الطريق أبقى خلى بالك يا جميل .
زين استغرب من كلام عمر السريع ده وبصله وقال 🤨 بشويش عليها يا بنى آدم أنت كل ده كلام ورا بعضه؟ أهدى شويه يا عم انت!! أنت داخل مسابقه ولا إيه فى الرغى متنساش أنها تعبانه ومحتاجه الهدوء والراحه مش الرغى ده كله يا رغاى أنت 🤨
عمر بص لى ليل وقال : بزمتك يرضيكى الكلام ده أنا رغاى يا انسه ليل؟ عجبك اللى أخويا زين بيقوله ده طيب أنا هاسكت خالص اتفضل حضرتك اتكلم بهدوء يا استاذ زين 🙄
ليل غصب عنها ابتسمت وبصت لعمر وقالت : الصراحه أنت اتكلمت كتير اوى وبسرعه ومفهمتش معظم كلامك 😐
زين أبتسم على ابتسامتها الرقيقه والبريئه اللى هى ابتسمتها وعيونه جت على عمر وقال : أيه رأيك أهى قالتلك اهى مفهمتش أى حاجه من كلامك نقطنا بسكاتك بقى احسن والتزم الصمت .
عمر : أشطى أنا هاسكت خالص اهوووو😶 حتى لو طلبتم منى إنى أتكلم مش هارد عليكم، وانتى بالذات يا ست ليل بكرة تيجى وتتحايلى عليا وتطلبى منى إن أتكلم معاكى وساعتها ولا هاعبرك 🙄
ليل ضحكت لاول مرة من سنين طويله من قلبها لدرجه أنها وهى بتضحك اتألمت من الجروح اللى ماليه معظم جسمها وبصت لعمر وقالت أنت مضحك جدا على فكرة .
عمر بصلها 🤨 مش هارد عليكى
زين بص لى ليل وقال : المهم سيبك من الواد عمر ده وقوليلى لو محتاجه أى حاجه أنا موجود أهو بلغينى..ولو عاوزة تتصلى باهلك وتبلغيهم بكل اللى حصل تليفوناتى تحت أمرك وأنا مستعد أبعت عمر بنفسه بالعربيه ويجبهم لحد هنا علشان ميتعبوش نفسهم فى الطريق .
ليل بحزن تانى ردت وقالت : متشكرة جدا ليكم وشكرا لحد كده تعبتكم كلكم معايا .
زين استغرب ردها فقال : متقوليش كده أنتى تعبانه وزى ما أنا شايف إنك لوحدك ومحدش من أهلك عرف باللى حصل معاكى لحد دلوقتى ولازم تطمنيهم عليكى.
ليل : أن شاء الله يا استاذ زين 😔 وشكرا لأهتمامك .
زين ابتسم وبص لعمر كأنه بيقوله أستعد و يالا بينا وبعدها بص لى ليل ومد أيده فى الجاكيت بتاعه وطلع كارت من بتوعه
وقال : دى كل ارقامى يا انسه ليل أنا هاستأذن دلوقتى علشان أسيبك ترتاحى ولو عزتى أى شىء اتصلى بيا على طول أو بلغى الممرضه أو الدكتور حسام وهو هايتصرف على طول ويتصل بيا .
ليل كانت بدأت تحس بالم رهيب ووجع وظهر على ملامح وشها وده اللى لاحظه زين فقرب منها وقال : انتى كويسه؟!

روايه زين حيث تعيش القصص. اكتشف الآن