رواية/ زين الجزء التانى
الفصل/ الخامس
بقلم/ سحر فرجعبير بصت لها وقالت: لا اتعودى يا ماما من هنا ورايح هاقف جمبك يا قمر واساعدك فى كل شىء .
الاسطى حسن بفرحه بصلهم وقال: ربنا يهديكى يا عبير يا بنتى ويفرحنى بيكى قريب انتى كمان واشوفك احلى واجمل عروسه يا ستى .. ممكن تركبوا بقى علشان نتوكل على الله ونوصل بالسلامه قبل ما الجو يحرر علينا فى الطريق .
وفعلا ركبت عبير وامها العربيه بعد ما حطوا الشنط كلها والاسطى حسن طلع بالعربيه على القاهرة على طول .
وخلال ساعتين كانوا وصلوا اودام باب الفيلا وركنوا العربيه اودام فيلا زين.
...............
الكل كان متجمع فى جنينه الفيلا حوالين تربيزة كبيرة وتحت تاندة مربعه "شمسيه" بتطل على البيسين، والجو كان جميل جدا والشمس طالعه ودافيه، والمكان كله مليان حب ودفىء ولمه العيله والاحباب .
سميحه وسماح والبنات والشباب ماعدا عمر اللى كان لسه منزلش من اوضته ولولا الشباب زين وحسام دخلوا وصحوه ورخموا عليه شويه مكنش صحى خالص زى عاويده .
ومكنش هاينزل يفطر معاهم خالص .
وفجأه دادة زينب جت وبلغتهم ان الاسطى حسن ومراته وعبير بنتهم وصلوا برة .
الكل فرح جدا وخصوصاً أيه بنتهم اللى قامت على طول جرى وراحت تستقبلهم .
وسميحه قامت على طول هى كمان وراحت علشان ترحب بيهم وتدخلهم.
واول لما أيه شافتهم جريت فى حضن باباها ومامتها وفضلت تبوس فيهم .
وبعد كده سلمت على عبير أختها اللى همست لها وقالت : 🤔
ايه يا بت الحلاوة دى هو اللى بيتجوز بيحلو اوى كده فى يوم وليله .. طيب ما تجوزينى يا أختى والنبى زيك كده علشان احلو اكتر واكتر والنبى.
أم أيه بخجل بصت لعبير وقالت : اتلمى يا بت انتى واختشى عيب ميصحش الكلام ده، وأيه اللى انتى بتقوليه ده ؟
عبير بصتلها وقالت : وفيها أيه بس يا ماما بهزر مع اختى ولا حرام اهزر معاها يعنى .أم أيه اول لما شافت سميحه بتقرب منهم قالت : خلاص خلاص مش وقته .
سميحه كانت وصلت ورحبت بيهم جدا وشافت كميه الشنط والحاجات الكتير اللى هما جابوها معاهم وقالت : ايه بس الحاجات الكتير اللى انتم جايبنها دى تعبتوا نفسكم، ومكنش ليه لزوم والله يا جماعه .أم أيه ردت وقالت : متقوليش كده يا أم زين دى حاجه بسيطه والله ومش من مقامك خالص يا ست الكل .
الاسطى حسن ابتيم وقال: احنا قولنا نيجى ونطمن على عمر الف سلامه عليه .سميحه ردت وقالت: الله يسلمك يا عم حسن .. اتفضلوا معايا نقعد وتستريحوا من السفر واحكى ليكم كل شىء.
وخدتهم على طول وراحوا عند البيسين والكل رحب بيهم، وأولهم ليل اللى فرحت أوى أول لما شافتهم وكأنهم أهلها فعلا ومن ريحه أبوها وأمها الله يرحمهم .
دادة زينب وميرفت كانوا جابوا اطباق زياده وحطوا باقى اطباق الفطار للكل .
زين بصلهم وقال : يالا يا جماعه اتفضلوا .. وبص لعم حسن وقال اتفضل يا عم حسن.الاسطى حسن بأحراج رد وقال : يا ابنى اتفضلوا انتم بالهنا والشفاء إحنا أكلنا قبل ما ننزل من البيت وآلله .
زين رد وقال: يا عم حسن انت مش ضيف انت صاحب بيت والله، وكلنا متجمعين مع بعض وهانفطر كلنا ومش هاقبل اى اعتذار،
وبص لوالدته وقال ما تتكلمى يا امى .
أنت تقرأ
روايه زين
Любовные романыهو حاد الطباع وشديد الغضب وبارد كالثلج .. قوى وشديد الثراء .. يهابه كل من يعمل معه فى هذا المجال .. يمتاز بملامح رجوليه وجاذبية شديده .. بشرته قمحيه وعيونه سوداء كالليل وحاده كالصقر .. طويل وجسم قوى يدل على صلابته .. عنيد وقاسى .. ومتعجرف ويكره المر...