رواية_زين_الجزء_التانى
الفصل_الثالث
بقلم_سحر_فرجعمر باستغراب كمل نزول السلم هو وشاهندا وقال : مالها دى هى مش بترد ليه؟؟
وبعدين أيه المعامله دى بس يا جدعان ده انا عريس ولا انتم مش واخدين بالكم.سميحه بتضحك على كلامه وقالت : على اساس أنها مش عروسه هى كمان وفى أول يوم فى شهر العسل بتاعها ومش عارفه تتلم على عريسها زى ناس .
عمر بصدمه رد وقال : انا شامم ريحه تريقه وحسد فى الموضوع ولا إيه؟ وبعدين زين فين هو وحسام مش شايفهم ليه؟سميحه بضحك ردت وقالت : تعال يا واد انت واقعد كده وانا هافهمك على كل حاجه بلا تريقه ولا حسد بلا بتاع.
وفعلا شاهندا راحت قعدت جنب مامتها وفى حضنها .. وعمر راح قعد جنب والدته، وبدأت سميحه تحكيله كل اللى حصل مع حسام وزين من ساعه ما عمر خد شاهندا وطلع اوضته وموضوع تعب عاصى اخو يوسف .عمر بصدمه واستغراب بصلها وقال : هو فى ايه يا جدعان .. اكيد فى حد فعلا باصص لينا فى أم الجوازة دى .. أنا أتعب يوم دخلتى وأدخل المستشفى، وحسام وزين بدل ما يكونوا قاعدين مع عرايسهم وبيقضوا شهر العسل فى منتهى الرومانسيه و............😉 قاعدين دلوقتى فى المستشفى مع يوسف فى ايه عاوز اعرف بالضبط؟؟
وايه اللى بيحصل معانا ده بس يا ربى ؟وقبل ما سميحه ترد عليه جت دادة زينب وبلغت الكل أن الأكل جاهز على السفره .
سميحه قامت وقفت وقالت : ممكن نقوم ناكل كلنا دلوقتى ونكمل كلامنا واحنا بناكل .. يالا يا ليل، يالا يا أيه يا حبيبتى قومى، وانتى يا شوشو يا حبيبتى هاتى جوزك واسبقونا على السفره .. قومى يالا يا سماح .عمر اول واحد قام وقف وقال : انا ميت من الجوع والله يا سوسو، قوموا يالا بدل ما والله هاسبقكم وأخلص الأكل كله لوحدى ، أنا عريس يا جدعان وعاوز أتغذى كويس .. وقرب من شاهندا وهمس فى ودنها وقال : ولا ايه يا قطه .
شاهندا ضربته فى كتفه وقالت : يا ابنى لم لسانك ده واعقل بقى جننتنى معاك.سميحه بضحك ردت وقالت: اهو ده اللى مش هايحصل ابدا يا شوشو متتعشميش فيه خير ، ده "عمر الجبالى" اللى هايفضل كده طول عمره بلسانه الطويل .
عمر هرش فى شعره وقال : عجبك اللى خالتك سميحه ومراتى عاملينه فيا ده يا ليل .. يرضيكى كده يا بنت خالتى ؟ليل كانت سرحانه وحزينه ومش واخده بالها من كلام عمر ولا كلامهم كله .
أيه طبطبت على كتفها وقالت : كلمى عمر بيكلمك يا ليل .
ليل انتبهت وقالت : بتقول حاجه يا عمر !؟
عمر من نظره ليل وعيونها الحزينه عرف على طول هى زعلانه من أيه فقرب منها
وقال : اتفضلى قومى معايا يلا الاكل هايبرد وانا ميت من الجوع .. قومى يالا بسرعه .ليل بحزن ردت وقالت : لا انا مش جعانه قوموا انتم كلوا بالهناء والشفاء، وانا هانتظر زين لما يرجع هو وحسام .
عمر بغيظ رد وقال : طب والله والله يا ليل يا بنت خالتى لو ماقومتيش معايا حالا دلوقتى لا هازعل منك اوى وهاخصمك ولسانى مش هايجى على لسانك تانى ابدا .
أنت تقرأ
روايه زين
Lãng mạnهو حاد الطباع وشديد الغضب وبارد كالثلج .. قوى وشديد الثراء .. يهابه كل من يعمل معه فى هذا المجال .. يمتاز بملامح رجوليه وجاذبية شديده .. بشرته قمحيه وعيونه سوداء كالليل وحاده كالصقر .. طويل وجسم قوى يدل على صلابته .. عنيد وقاسى .. ومتعجرف ويكره المر...