#روايه_زين
الفصل الثامن والعشرون
#بقلم_سحر_فرجسميحه وسماح وشاهندا الكل كان بيعيط على اللحظه دى .. زين مقدرش يتحمل منظرها ده وخد بعضه على فوق وطلع على اوضته .
سماح قربت منها وخدتها فى حضنها واتفتحت اكتر فى العياط وقالت .. ااااه يا ليل يا حبيبتى .. ياما اتمنينا نشوف هدى تانى وربنا بعتك لينا تعوضينا حضنها وحنيتها .
امك يا ليل كانت حنينه اوى اوووى والكل بيحبها ... اتحرمنا منها سنين طويله وهى اكيد اتحرمت مننا .
شاهندا قربت منها وهى بتعيط وفتحت ايديها لى ليل وحضنتها وقالت .. ليل انا مش مصدقه ان بعد العمر ده كله يكون عندى بنت خالة جميله اوى كده ومن هنا ورايح هاتكونى اختى وحبيبتى .. وخدوا بعض بالحضن تانى .زين اول لما طلع على اوضته بدأ يكسر فى كل حاجه اودامه لدرجه انه مسك ازازة برفان من بتوعه وحدفها بعزم ما فيه فى مرايه التسريحه اللى اتكسرت .. وافتكر ليل وهى بتقول .. يوسف خطيبى وبنحب بعض انا هو
وافتكر كمان صورهم هما الاتنين ونظراتهم لبعض .. وافتكر لحظه ما كان بيضرب فيه وهى نزلت وحاشت عنه وبقت تزق فى زين علشان يبعد عنه .
سميحه وكل اللى تحت اول لما سمعوا صوت التكسير الفظيع ده اتخضوا واترعبوا من شده الصوت ولسه سميحه هتاخد بعضها وتطلع بسرعه تشوف ايه اللى بيحصل فوق ده وتطمن على ابنها .. ليل مسكت ايديها وقالت .. سيبيه يا خالتو .. سبيه انا عارفه هو بيعمل كده ليه ومتقلقيش عليه وتعالى اقعدى وانا هاحكيلكم على كل شىء حصل من ساعه ما اختفيت .
وفعلا قعدت سميحه وهى مستغربه وقلقانه فى نفس الوقت على زين ابنها واللى بيعمله فوق ده وقعدت كمان سماح وشاهندا وبدأت ليل تحكى ليهم على التمثيليه اللى هى عملتها هى وحسام وعمر ويوسف على زين علشان تقدر تسترد كرامتها منه بعد ما جرحها ووجعها واهانها بكل قسوة .. وكمان علشان تحاول تغير فكرته عن البنات اللى واخدها من ساعه ما خطيبته سابته وهو فى عز احتياجه لها ومحنته .. وانها تحاول ترجع زين بتاع زمان اللى حسام حكلها عنه هو وعمر .. زين المتفائل المحب المسامح مش زين المتكبر المغرور .
سميحه ابتسمت وفرحت من كلام ليل لان ده اقوى دليل على ان ليل وزين بيحبوا بعض بالشكل الكبير ده.
هو علشان تكبره وغروره وكبريائه وفى نفس الوقت خوفه ان يدخل فى اى علاقه جديده مش قادر يعترف بالحب ده لى ليل .
وهى علشان بتحبه حب كبير عاوزة تغيره لزين القديم وتحاول تثبت ليه انها قويه وهاتنجح من غير مساندته ليها ورغم جرحه ومعايرته ليها.
فى الوقت ده عمر وحسام كانوا وصلوا وعيونهم على ليل وبيدوروا على زين .
حسام اول لما دخل قال .. مساء الخير عليكم جميعا ازيك يا طنط اومال فين زين مش شايفه يعنى ؟!
سميحه ردت وقالت .. اهلا يا حسام يا ابنى اتفضل يا حبيبى اقعد .. مع انى زعلانة اوى منك وكنت هاخصمك ومش هاكلمك تانى خالص بس فى نفس الوقت عاوزة اشكرك من كل قلبى على انك وقفت جنب ليل بنت اختى هدى وحافظت عليها وبتساعدها انت ووالدتك كمان .
حسام اتصدم وبص لى ليل باستفهام وليل شاورت براسها على انها حكت كل حاجه ليهم وحسام باحراج رد وقال .. انا اسف والله يا طنط سميحه .. احنا كنا مخبين علشان نقدر نكمل الخطه مضبوط وخفنا نقول ليكم على اى حاجه والخطه تتكشف وزين يعرف .
وبعدين مفيش شكر ما بينا .. ليل دى زى اختى بالضبط واكتر وبحاول انى اساعدها باى طريقه وزين كمان اخويا وصاحب عمرى ونفسى يرجع زى زين بتاع زمان اللى كلنا مفتقدينه .
المشكله بس فى كل اللى حصل ده يوسف الشريف والعلقه اللى خدها من زين من شويه .. ده متدشدش يا عينى وحاولت انا وعمر نعمله الاسعافات الأولية.
عمر قرب وقعد على ايد الكرسى اللى قاعده عليه شاهندا وميل برأسه ناحيتها وبكل شوق قال .. وحشنى يا قمر انت 😉
شاهندا اتحرجت وحاولت تقلب عليه وقالت.. بقولك ايه يا أخ انت .. لو سمحت من هنا ورايح مالكش دعوة بيا خالص ولا تكلمنى ولا لسانك يجى على لسانى .. انا مش بنت خالتك انت وليل وزين والمفروض تشركونى فى كل حاجه بتعملوها .. كده تختطوا وتتفقوا وتنفذوا كمان من غير ما اعرف .. وكنت بتختفى بالساعات الكام يوم الأخيرة دى ولما كنت اسألك تتحجج وتقولى شغل وعندى شغل كتير لا يا عمر انا بجد زعلانه منك انت بالذات اوى اوى .
عمر رد وقال .. بتقولى اووووى اوووى اووووووى 😉
شاهندا اتكسفت جدا وزقته من على أيد الكرسى بتاعها وقامت بعيد عنه وراحت قعدت جنب ليل .
سميحه بصتله بغيظ وقالت .. اتلم يا بلوة انت وملكش دعوة بيها ومتحرجهاش كده .. وانت اصبر بس عليا حسابك معايا بعدين يا عمر .. يا لى كنت عارف مكان ليل حبيبتى ومقولتليش انا وخالتك وخبيت علينا بس هاقول ايه غير واطى .. مع انك كنت شايف القلق اللى احنا كنا فيها اد ايه .
على العموم ناوين كده تكملوا الخطه دى لحد امتى .. زين فوق بيكسر فى كل حاجه تقابله .. والظاهر كدة والله اعلم كسر الاوضه واللى فيها كلها .. ولو استمريتوا اكتر من كده جايز يهد الفيلا دى فوق روسنا كلنا .
قولولى كده ناوين على ايه تانى .. وانتى يا ليل ناويه على ايه بالضبط بعد ما فجرتى قنبله خطوبتك من يوسف .
حسام وعمر اتصدموا اول لما سمعوا الكلام ده من سميحه .. وحسام بص لى ليل وقال .. ايه ده انتى خرجتى بره الخطه اللى حطينها من غير ما تعرفينا ولا ايه ؟؟
عمر بزهول بص لى ليل وقال .. ايه ده انتى اتخطبتى امتى انتى ويوسف يا بنتى انتى وازاى ما تخديش رأينا في كده 🤔
أنت تقرأ
روايه زين
Romanceهو حاد الطباع وشديد الغضب وبارد كالثلج .. قوى وشديد الثراء .. يهابه كل من يعمل معه فى هذا المجال .. يمتاز بملامح رجوليه وجاذبية شديده .. بشرته قمحيه وعيونه سوداء كالليل وحاده كالصقر .. طويل وجسم قوى يدل على صلابته .. عنيد وقاسى .. ومتعجرف ويكره المر...