الفصل الرابع من رواية زين الجزء التانى

9.6K 329 20
                                    

رواية_زين_الجزء_الثانى
الفصل_الرابع
بقلم_سحر_فرج

عمر كان وصل المستشفى واول لما دخل سأل عن دكتور حسام وبلغوه انه قاعد فى الكافيتريا .
عمر باستغراب بينه وبين نفسه قال : كافيتريا!! طب ازاى؟
العيال دى بتعمل أيه هنا بالضبط ؟ لا يكونوا هربانين من البنات وانا معرفش ؟!
وراح على الكافيتريا واول لما دخل شاف زين اخوه وحسام ومعاهم كمان يوسف قاعدين وبيتكلموا فقرب منهم وقال : بتعملوا ايه هنا من غيرى يا خونه ؟
الكل بأستغراب اتفاجأه بعمر وزين بصله وقال : اهلااا يا بيه اخيرا انت شرفت .

عمر رد وقال : اه شرفت يا اخويا، استنى انت دلوقتى وبص ليوسف وقال : الف سلامه على استاذ عاصى يا يوسف خير ماله طمنى كلنا قلقانين عليه والله .
و.............
يوسف : الحمد لله يا عمر اطمن وربنا يسترها، وليه تعبت نفسك بس وجيت يا ابنى!؟

عمر رد وقال : ربنا يطمن قلبك عليه يارب، وبعدين تعب ايه بس اللى بتقول عليه ده احنا اخوات يا يوسف وانت ياما وقفت جمبنا فى حاجات كتير يا باشا، ولا نسيت .

يوسف رد وقال : متقولش كده يا عمر وزى ما أنت بتقول إحنا أخوات وجميلكم ووقفتكم دى عمرى ما هاقدر أنساها أبدا .
فضلوا الشباب يتكلموا شويه وبعدها حسام ويوسف قاموا وقفوا علشان يروحوا يطمنوا على عاصى وعلى شاهى كمان اللى كانوا سايبنها لوحدها فى أوضه المكتب بتاعه حسام .
وقام زين وعمر كمان وفعلا الكل خدوا بعضهم وراحوا على مكتب حسام واول ما دخلوا اتفاجؤا ان شاهى مش موجوه فى المكتب.

يوسف بصلهم وقال : اكيد راحت لباباها عند الرعايه المركزة انا هاروح اشوفها هناك .
حسام رد وقال: استنى يا ابنى انا كمان جاى معاك وأنت يا زين خد عمر وارجعوا على الفيلا زمان طنط والبنات قلقانين عليكم، روحوا وطمنوهم وأنا شويه كده لما اطمن ان الحاله استقرت الحمد لله هاجى بعدكم على طول .
زين بصله وقال: لا يا حسام انا هافضل مع يوسف شويه لحد ما نطمن كلنا مع بعض ونرجع على.الفيلا ، مش معقول أمشى من غير ما أطمن أنا كمان على استاذ عاصى .
حسام اتنهد وقال: اللى تشوفوه يا زين يالا بينا نروح على الرعايه ونطمن كمان على شاهى ونشوفها هى فين ؟
       ______________________

وعند الاسطى حسن فى البيت الكل كان قاعد قلقان على عمر واللى جراله وعاوزين يتصلوا ويطمنوا عليه .
ام أيه بصت للاسطى حسن وقالت : ما تيجى يا حاج نتصل ببنتك أيه أو سميحه هانم بنفسها ونطمن على عمر ونشوف اخباره إيه دلوقتى .
الاسطى حسن بصلها باستغراب وقال : الوقت اتأخر يا أم أيه والصباح رباح لما يطلع النهار نبقى نتصل ونطمن او اقولك ناخد بعضنا كلنا من بدرى ونروح ونطمن بنفسنا ونعمل الواجب .
أم أيه ردت وقالت : ياريت والله يا حاج اهو نعمل الاصول والواجب وبالمرة نشوف أيه ونطمن عليها قبل ما تسافر تقضى شهر العسل .
جت عبير على صوتهم وهما بيتكلموا وفرحت وقالت : ياريت والنبى يا بابا دى أيه أختى وحشتنى أوى وعاوزة اطمن عليها واشوفها قبل ما تسافر.

روايه زين حيث تعيش القصص. اكتشف الآن