الفصل التاسع

7.1K 284 12
                                    

رواية زين الجزء التانى
الفصل التاسع
بقلم سحر فرج

عمر رد وقال : خلاص يا عم ويالا بينا بقى انا ميت من الجووووع وبطنى بتصوص .
زين ضربه فى كتفه وقال : ماشى يا مفجوع هاعديها المرة دى علشان خاطر شوشو بس لما اشوف اخرتها معاك ايه يا عمر يا جبالى.
ومسك ايد ليل وقال : اسيبكم تجهزوا نفسكم وهاروح اعدى على حسام واخده هو وأيه وننزل على تحت نستناكم فى المطعم متتاخروش واعقل .. اعقققل أنت
فاااااااهم يا حمار .
عمر لسه هاينطق...............
زين مش عاوز اسمع ولا كلمه واسمعنى للاخر
يا عمر وبطل حركات العيال دى احسنلك .. الله يكون فى عونك يا شاهندا يا بنت خالتى . مش عارف بس هاتعيشى مع واحد زى ده ازاى ؟!
ليل شدته من دراعه وهى بتضحك وقالت : يالا يا استاذ انت كمان هاتضيعوا مننا انت واخوك شهر العسل حرام عليكم .

الكل فضل يضحك وزين خد ليل وخرجوا واول لما الباب اتقفل على عمر وشاهندا عمر قرب منها وقال : انا اسف على اللى حصل بس والله ما كنت اقصد سامحينى يا شوشو بغبائى كنت هاضيعك منى يا حبيبتى.

شاهندا بغيظ : ارجوك يا عمر تبطل شغل الاطفال ده وتعقل بجد والحمد لله ان ربنا سترها وعدت على خير .. وتخيل كده لو زين وحسام محدش فيهم كان سأل علينا او كنا لوحدنا فى الفندق ده كان حصل ايه كنا موتنا فى الحمام إحنا الاتنين ولا ايه ؟
عمر ضمها فى حضنه وباس ايديها
وقال : اوعدك انى هاعقل وابطل الحركات دى من هنا ورايح خالص لانى مقدرش اعيش بعيد عنك لحظه واحده بعد كده .
شاهندا ابتسمت وقامت وقفت وقالت : تسمح تقوم بقى تجهز نفسك وتخلينى اجهز نفسى انا كمان وننزل للناس اللى مستنيانا تحت دى ومعطلنهم معانا دايما.
عمر خد نفس وقال : دقيقتين بالضبط واكون تحت امرك يا باشا .
شاهندا بضحكه عاليه كلها دلع قالت : بتبقى كيوت اوى وانت بتسمع الكلام يا بيبى .
عمر بفرحه شدها لصدره وقال : حبيب البيبى وقلب البيبى وعقل وكيان البيبى، وغمز لها بعيونه وقال : ما تيجى نسيبهم مالطوعين تحت شويه ونشوف ايه حكايه البيبى دى .

شاهندا زقته بعيد عنها ورفعت حاجب ونزلت حاجب وقالت : اخلص يا عمر احسنلك بدل ما والله انزل واسيبك لوحدك.
عمر اتصدم لما شافها اتحولت فجأه كده وقال : دقيقتين واكون جاهز يا روحى .
شاهندا ضحكت وقالت مجنون وراحت على الدولاب علشان تنقى طقم تلبسه يكون جميل ورقيق .
___________________
وفى الفيلا عند سميحه الكل كان صحى من بدرى ودادة زينب كانت بتجهز الفطار هى وميرفت فى المطبخ.
وسميحه وسماح كانوا قاعدين فى الريسبشن بيتكلموا مع بعض عن الشباب واللى زمانهم بيعملوه فى روما .
عبير كانت صحيت من النوم واول لما فتحت عيونها فضلت تتأمل فى الاوضه اللى هى كانت نايمه فيها واتمنت انها تكون جزء من العيله دى .. وبينها وبين نفسها قالت : يا بنت الأيه يا ليل .. وقعتى واقفه يا أروبه .
طول عمرى مش بطيقك ولا بحبك ودلوقتى بحسدك على اللى انتى بقيتى فيه .. عيله وحسب ونسب وعز وفلوس بالملايين وواحد مشهور زى زين الجبالى، بس اوعدك يا ليل انى قريب اوى هاكون زيك واحسن منك كمان لما اخلى "يوسف الشريف" زى الخاتم فى صباعى ويخلينى ملكه على عرشه ويخلينى نجمه فى السينما كمان .
وقامت ونزلت من السرير ودخلت على الحمام وخدت شور ولبست الطقم اللى سميحه ادتهولها باليل من بتوع ليل علشان تلبسه عقبال لما تنزل مع سميحه زى ما وعدتها يجيبوا شويه لبس جداد ليها .
وخلصت لبسها وسرحت شعرها وحطت مكياج وبرفان كمان من اللى كانوا موجودين على التسريحه .
ونزلت على تحت وراحت ناحيه سميحه وسماح وسلمت عليهم .
عبير : صباح الخير .
سميحه : صباح الفل يا حبيبتى يارب تكونى قدرتى تنامى كويس باليل ؟
عبير : نمت كويس الحمد لله اطمنى يا طنط سميحه .
سماح : طب الحمد حبيبتى، قوموا يالا بقى علشان نفطر لان اليوم طويل اوى عندنا النهاردة وهانروح اماكن كتير جدا .
سميحه : فعلا يا عبير مجهزين ليكى برنامج حلو اوى النهارده هايعجبك ان شاء الله.
عبير بفرحه : الله انا فرحانه اوى ياريت شاهى هى كمان تكون معانا .
سميحه فكرت كده وقالت : طيب ايه رايكم نروح الاول على المستشفى علشان نعدى على عاصى والد شاهى ونطمن عليه ونحاول نقنع شاهى انها تخرج معانا وبالمرة نخرجها من المود اللى هى فيه بقالها كام يوم؟

روايه زين حيث تعيش القصص. اكتشف الآن