Bab 26

133 6 0
                                    

         Fatin semakin risau kerana tangannya masih belum baik. Fatin berpura Pura  yang tangannya tidak sakit kerana tidak mahu membuat cikgu shakiram risau akannya. Satu hari, cikgu shakiram pelik kerana Fatin sudah tak pergi berlatih taekwondo ataupun silat. Cikgu shakiram cuba memegang tangan kiri Fatin untuk memeriksa. Sebaik sahaja cikgu shakiram memegang tangan Fatin, Fatin terus Mengerang kesakitan.

"Ahh, sakit". Kata Fatin.

" Sakit lagi ke? Ingatkan dah baik". Kata cikgu shakiram.

"Tak lah saja je". Kata Fatin.

" Jangan nak tipu, esok kita pergi hospital ". Kata cikgu shakiram.

Cikgu shakiram memegang tangan Fatin dengan perlahan untuk memeriksa keadaan tangan Fatin. Abang Aidil mendengar perbualan mereka terus abang Aidil mendekati mereka. Abang Aidil memanggil Fatin kerana ingin berbincang tentang show.

" Minggu depan para trainer dah ke peringkat final. Lepas habis je show adik nak nyanyikan lagu abang tak? ". Tanya abang Aidil.

" Entah lah bang. Adik tak tahu nak ke tak nak. Sebab Papa kata adik yang kene handle group baru tu nanti". Kata Fatin.

"Hmm, Ok lah. Ni tangan ni bila nak sihat? Nanti kalau wartawan tanya baru tahu". Kata abang Aidil.

Fatin hanya berdiam. Cikgu shakiram yang berada di belakang Fatin mendengar mereka. Cikgu shakiram terus mengambil kunci kereta dan terus mengajak Fatin untuk berjumpa dengan doktor sekarang. Fatin hanya mengikut sahaja.

         Sampai di hospital, Fatin menunggu giliran untuk berjumpa dengan doktor. Fatin lama menunggu untuk berjumpa doktor sehingga kehausan. Fatin ternampak mesin Gedegang dan mengeluarkan duitnya untuk membeli air cola. Fatin ingin membuka air cola itu tetapi tidak boleh kerana tangan kirinya sakit. Cikgu shakiram ternampak Fatin minum air cola dan terus mengambil air itu.

" Selagi tangan tak sihat, jangan minum air gas. Sayang dah lama tak bersenam kan? Nak gemuk". Kata cikgu shakiram.

"Ala sikit je ". Kata Fatin.

Cikgu Shakiram membelikan air mineral untuk Fatin dan meminum air cola yang Fatin beli tadi. Fatin memandang cikgu shakiram dengan geram. Selepas lama menunggu, nama Fatin dipanggil untuk berjumpa dengan doktor. Doktor menyarankan Fatin untuk membuat pemeriksaan
X-ray. Selepas mendapat keputusan
X-ray, tiada yang buruk hanya retak sahaja. Cikgu shakiram tidak puas hati dengan doktor kerana sudah lama tangan Fatin sakit.

"Doktor, bini saya ni dah lebih seminggu dah sakit. Takkan lah retak je". Kata cikgu shakiram.

" Kalau retak awak ingat boleh sihat dalam masa seminggu je ke? Ni mesti dia tak jaga tangan di baik baik. Sebab tu asyik sakit je". Kata doktor.

"Dah abang Jom. Terima kasih doktor". Kata Fatin.

Mereka terus keluar dari bilik doktor dan mengambil ubat. Sedang Fatin mengambil ubat, cikgu shakiram mendapat panggilan dari PA nya dan menyuruh cikgu shakiram untuk ke syarikat secepat mungkin kerana ada Urgent meeting. Cikgu shakiram tiada pilihan dan terpaksa membawa Fatin pergi ke syarikatnya.

             Sampai di syarikat cikgu shakiram, Fatin ingin duduk di dalam kereta tetapi cikgu shakiram tidak membenarkannya. Fatin terpaksa ikut ke pejabatnya. Cikgu shakiram menyuruh Fatin untuk duduk di depan bilik mesyuarat. Fatin melihat betapa seriusnya cikgu shakiram di dalam bilik mesyuarat itu. PA cikgu shakiram ternampak Fatin dan bertanya siapa dirinya.

" Adik ni siapa? ". Tanya PA cikgu shakiram.

" Saya datang dengan Encik shakiram". Kata Fatin.

"Oh ahli keluarga encik shakiram. Ada apa apa yang boleh saya sediakan? ". Tanya PA cikgu shakiram.

" Boleh amik kan saya air cola? Kalau tak de, saya nak susu coklat. Tak pun dua dua". Kata Fatin.

PA cikgu shakiram terus pergi mengambil air cola. Fatin menunggu dengan gembira pesanannya tiba. Tak lama kemudian, PA cikgu shakiram datang membawa cola dan susu coklat. Belum sempat minuman itu ke tangan Fatin, cikgu shakiram sudah mengambil kedua dua air itu. PA cikgu shakiram cepat cepat pergi dari situ. Fatin memandang cikgu shakiram dengan muka comel.

"Susu je boleh, jangan minum air gas". Kata cikgu shakiram.

Cikgu shakiram terus memberi susu coklat kepada Fatin dan membawa cola masuk ke bilik mesyuarat. Fatin menunggu di luar sambil minum susu coklat. Ramai pekerja yang memandang Fatin kerana pelik dia ada di syarikat itu. Habis sahaja mesyuarat, Fatin dengan penat menunggu di luar memandang cikgu shakiram dengan muka penat. Cikgu shakiram kesian kerana terpaksa membawa ke syarikat dan terpaksa menunggu . Cikgu shakiram terus menarik Fatin dan pulang ke rumah.

         Sampai di rumah, Fatin melihat ada kereta Kak tiera dan Kak Bella. Fatin tidak tahu mahu berasa gembira  atau tidak kerana mereka balik ke rumah. Sejak Fatin dan cikgu shakiram nikah, mereka duduk rumah sewa. Masuk sahaja rumah, Kak Bella dan Kak tiera memandang Fatin  seperti Fatin membuat masalah besar. Fatin menutup mukanya dengan tangan cikgu shakiram dan terus masuk ke bilik. Cikgu shakiram mengikut Fatin masuk ke bilik.

" Kenapa sayang tak nak Botak dulu dengan Bella? ". Tanya cikgu shakiram.

" Sejak kita nikah, abang pernah nampak orang bercakap dengan diaorang? ". Kata Fatin.

" Telah tapi tak kan nak macam ni je?". Kata cikgu shakiram.

Fatin terus masuk ke bilik air kerana tidak mahu mendengar cikgu shakiram membebel. Cikgu shakiram terus terdiam selepas melihat ayin masuk ke bilik air. Keluar sahaja Fatin dari bilik air, cikgu shakiram terus menarik Fatin turun ke bawah. Fatin menarik kembali tangannya kerana tidak mahu tetapi tetap di tarik oleh cikgu shakiram. Kak tiera dan kak Bella memandang Fatin kerana tiba tiba muncul di depan mereka. Cikgu shakiram terus naik ke bilik selepas menghantar Fatin ke bawah.

"Hi, lama tak jumpa". Kata Fatin.

" Duduk kitaorang nak cakap". Kata Kak Bella.

"Aku nak bagitahu pasal shakiram". Kata Kak Bella.

" Kalau pasal syarikat tu adik dah tahu ". Kata Fatin.

" Kau tak marah? ". Tanya Kak tiera.

" Kenapa nak marah? Itu pilihan dia. Ada syarikat sendiri maksudnya dia berkerjaya. Tak kan nak marah dia sebab ada syarikat je pun". Kata Fatin.

"Terang terang dia guna kan kau. Kau tu budak kecik je senang nak pergunakan kau. Mana kau tahu dia nak amik alih syarikat papa. Kenapa selama ni dia sembunyikan daripada kau? Kau ingat dia tu sayang kau ke? Jangan jadi bodoh". Kata Kak Bella.

Fatin terus terdiam. Cikgu shakiram terdengar perbualan mereka dari atas bergegas pergi ke arah Fatin. Cikgu shakiram memarahi Kak Bella kerana memberitahu fatin cerita yang tidak benar. Fatin masih berdiam dan memandang tepat ke arah cikgu shakiram.

" Kau jangan nak cakap bukan bukan dekat Fatin boleh tak? Apa kau kerja dengan si Sarah tu lagi ke? Kau jangan nak hasut Fatin". Kata cikgu shakiram.

"Shakiram, aku kenal kau. Kau tak pernah setia pada seorang perempuan shakiram. Kau tu kaki menipu". Kata Kak Bella.

" Siapa cakap? Sarah? Nampaknya kau dah kena brain wash dengan Sarah tu". Kata cikgu shakiram.

"Adik bagi kepercayaan adik pada dia. Adik percaya kan dia daripada kakak adik sendiri. Kalau dia bohong adik sekalipun, tu masalah adik bukan masalah Kak Bella". Kata Fatin.

Semua terdiam mendengar kata kata Fatin. Papa dan mama terdengar pergaduhan mereka turun keluar untuk melihat apa yang berlaku. Sebaik sahaja mama dan papa datang, Fatin terus naik ke bilik. Cikgu shakiram mengikut Fatin masuk ke bilik. Fatin terus baring di atas katil dan menutup mukanya dengan selimut. Cikgu shakiram ingin bercakap dengan Fatin tetapi Fatin sudah menutup mukanya. Cikgu shakiram hanya Mamou bersabar dengan perbualan Kak Bella tadi. Kalau ikut kan hati cikgu shakiram, mahu saja dia menampar Kak Bella tetapi cikgu shakiram teringat yang Kak Bella itu perempuan.

CIKGUKU SUAMIKUWhere stories live. Discover now