BAB 23

7.1K 402 10
                                    

Izz Faris duduk termenung ke luar jendela. Tangannya mengangkat secawan kopi yang masih panas untuk dihirup sedikit demi sedikit. Sebelah tangannya lagi memegang sekeping gambar perkahwinan milik Adi Ashraf bersama Ariana Atilia.

Bahunya terasa diusap oleh seseorang membuatkan dia menoleh ke belakang. Dia tersenyum manis apabila melihat ibunya yang berada di belakangnya.

"Eh, ibu. Duduklah. Bila ibu balik? Izz tak perasan." ujar Izz Faris mempelawa Puan Maria untuk mengambil tempat disebelahnya. Wanita tua itu mengangguk perlahan.

"Mana nak perasan kalau dari tadi duduk termenung." balas Puan Maria kepada anak lelakinya. Izz Faris tersengih. Tangannya naik mengusap belakang kepalanya yang tidak gatal.

"Izz fikir apa?" tegur Puan Maria lagi cuba memulakan perbualan antara mereka. Hairan dengan anaknya yang suka sangat termenung sejak dari tadi.

"Izz tak ada fikir apa, ibu. Izz saja termenung ingat dekat Adi. Dah kahwin dah dia tu hah." balas Izz Faris bersahaja. Dia menunjukkan gambar perkahwinan rakan baiknya itu kepada Puan Maria.

Gambar tersebut bertukar tangan. Puan Maria mengulum senyuman melihat gambar Adi Ashraf yang sudah berbahagia bersama isteri tercinta. Pandangannya dialihkan kepada anaknya pula. Terbayang wajah Izz Faris yang berada dalam keadaan sebegitu.

"Izz bila lagi?" ucap Puan Maria bersama senyuman lebar. Kata-kata Puan Maria membuatkan Izz Faris tertawa kecil. Kepalanya digelengkan. Bahunya diangkat tanda tak tahu.

"Entahlah ibu. Lambat lagi rasanya." ucap Izz Faris selamba. Puan Maria menampar lembut lengan lelaki itu membuatkan Izz Faris tertawa lagi. Geram hati kecilnya melihat anaknya yang suka bermain-main itu.

Pandangannya dialihkan semula kepada gambar perkahwinan milik Adi Ashraf. Wajah Ariana Atilia yang sedang tersenyum manis membuatkan dia teringatkan seseorang.

"Izz, muka isteri Adi macam-"

"Ria kan?"

Izz Faris segera menyambung kata-kata ibunya. Puan Maria mengangguk. Sebuah keluhan kecil dilepaskan daripada lelaki itu. Membuatkan Puan Maria semakin tertanya-tanya. Sudah lama dia tak berjumpa dengan gadis yang bernama Ria itu.

"Izz pun rasa macam tu ibu. Tapi ibu pun tahu kan yang Ria mesti dah kahwin dengan Naufal sekarang. Takkanlah dia orang yang sama kan? Ariana Atilia, tu nama isteri Adi. Izz dah pernah jumpa dia. Lain sangat dia dengan Ria ibu." jelas Izz Faris panjang lebar. Riak mukanya yang kecewa cuba disembunyikan daripada pandangan wanita itu.

Puan Maria mengambil tangan anak lelakinya. Lalu, diusap lembut membuatkan Izz Faris menjadi tenang. Sebuah senyuman dilemparkan kepada anak lelakinya.

"Izz rindu Ria kan sebenarnya?" soal Puan Maria sudah tahu apa yang terbuku di dalam hati lelaki itu. Izz Faris membalas senyuman ibunya dengan lemah.

"Izz dah cuba call Naufal dengan Ria. Tapi dia orang tak angkat. Ibu, Izz rindu bukan dekat Ria je. Naufal pun Izz rindu." luah Izz Faris berterus-terang. Dia sendiri tahu tiada apa yang boleh dirahsiakan daripada pengetahuan wanita itu.

"Ibu tahu. Jangan risau sangat ya. Nanti jumpa jugaklah nanti. Sabar sikit." pesan Puan Maria sambil menggosok bahu anaknya. Izz Faris mengangguk tanda faham. Dia mengukir senyuman.

𑁍𑁍𑁍

Kelihatan Ariana Atilia sedang sibuk memasak di dapur. Tangannya cekap memotong bawang merah yang perlu dimasukkan ke dalam masakan. Ikan yang masih belum disiang di dalam singki dikerling sekilas.

Dalam dia sedang sibuk menyediakan bahan untuk ditumis, kejadian tempoh hari terlintas di fikiran. Terhenti serta-merta tindakannya pada ketika itu. Rasa takut perlahan-lahan mula menerpa di dalam dirinya. Risau jika perkara sebegitu terjadi sekali lagi.

C | LOVE HATE Where stories live. Discover now