BAB 39

6.8K 374 39
                                    

Kelihatan Ariana sedang duduk di ruang tamu bersendirian. Televisyen yang dihidupkan memaparkan pelbagai rancangan aneka ragam  tetapi tiada satu pun yang menarik perhatian dirinya.

Mungkin juga kerana ada perkara yang sudah berlegar-legar di fikirannya sejak dari petang tadi. Perbualannya bersama suaminya mengingatkan dirinya tentang abang angkatnya, Naufal.

Sebuah keluhan kecil dilepaskan dari mulutnya tanpa sengaja. Dia sudah bersiap sedia untuk menjelaskan segala-galanya. Namun bukan segala-galanya tetapi hanya beberapa perkara sahaja yang dia mahu Adi Ashraf tahu buat masa ini.

Dengan harapan suaminya akan lebih faham tentang keadaaannya sekarang. Dalam pada masa yang sama dapat meringankan beban yang di rasakan oleh dirinya selepas berbuat demikian.

Keberadaannya di ruang tamu disedari oleh Tok Wan. Tanpa berkata apa-apa, wanita tua itu telah pun mengambil tempat di sebelah Ariana yang sudah dianggap seperti anaknya sendiri.

Tangannya yang sudah berusia itu mengusap lembut tangan Ariana cuba menenangkan gadis itu. Tindakan tersebut serta-merta membuatkan Ariana melepaskan nafas lega.

Bibirnya mengukir senyuman nipis sebelum dia mengeratkan lagi pegangan tangan. Lalu, kepalanya pula dilentokkan di bahu Tok Wan. Tak lama kemudian, kepalanya diusap lembut lalu dicium penuh kasih.

Ariana hanya diam cuba untuk menikmati belaian kasih sayang daripada Tok Wan setelah sekian lama mereka tak berjumpa. Tambahan pula, dia amat memerlukan semua ini terutamanya sekarang.

"Lia... Ada apa-apa yang Lia nak cakap ke hmmm?" tanya Tok Wan lembut. Dia dapat merasakan sesuatu yang menganggu anak perempuannya itu.

Ariana sudah tahu soalan itu yang akan ditanyakan kepadanya. Hal ini kerana seperti mana Tok Wan mengenali dirinya sebegitu juga dia mengenali Tok Wan.

Hubungan mereka berdua yang amat rapat sejak dirinya kecil lagi. Oleh itu juga dia tahu tiada apa yang perlu dirahsiakan daripada Tok Wan. Tiada apa yang dia dirisaukan apabila dirinya bersama Tok Wan membuatkan dia berasa lebih senang.

"Tok... Lia teringatkan abang Naufal." luah Ariana akhirnya berterus-terang. Terasa lega hatinya apabila dia telah meluahkan perkara itu kepada seseorang.

Tok Wan tersenyum kecil sebaik mendengar luahan daripada anaknya itu tentang anak lelakinya, Naufal. Dia sudah sedia maklum tentang hubungan mereka yang agak akrab.

Namun apa yang membuatkan Ariana teringatkan semula tentang Naufal membuatkan dia tertanya-tanya. Dia tahu pasti ada sesuatu lagi yang disembunyikan oleh anaknya.

"Lia... Kenapa ni cuba cakap dengan Tok? Kenapa Lia teringat dekat Naufal?" soal Tok Wan cuba mendapatkan jawapan. Dia tahu Ariana rindu dengan anaknya seperti dia juga. Tak pernah sekali pun dia lupa tentang anak lelakinya Naufal, apatah lagi merindukannya.

"Ash buat Lia teringat dekat abang Naufal Tok. Dia nak jumpa abang Naufal. Lia takut Lia tak kuat nak tahan diri daripada jadi macam dulu bila jumpa dia." tambah Ariana lagi. Tetapi kali ini dengan nada yang sayu. Dia menundukkan pandangan.

Tok Wan mula memahami keadaan Ariana. Dia sendiri tahu tentang perasaan tersebut. Bukan hanya mereka berdua tetapi Encik Johan dan Puan Sandra juga. Anak lelakinya Naufal benar-benar meninggalkan impak besar kepada mereka.

"Tok... Lia rindu abang Naufal." luah Ariana dengan perasaan sebak. Kata-kata Ariana membuatkan Tok Wan menariknya ke dalam pelukan. Mereka berdua berpelukan lama.

"Tok pun rindu Naufal. Esok kita jumpa dia hmmm." pujuk Tok Wan sambil mengusap belakang badan Ariana. Dalam erti kata lain, dia cuba memujuk dirinya juga.

C | LOVE HATE Where stories live. Discover now