Bab 30

310 14 2
                                    

"Syah kejut yang lain sahur"ucap Hajah Roziah yang sedang menyediakan makanan sahur.

"Okay ma"balas Syah sambil beri ayam kicap pada Fitri aka Fifiyang sama-sama sediakan makanan untuk sahur.

Syah bergerak naik ke atas untuk bangunkan yang lain untuk sahur.

"Ehhhh Syah nak pergi mana?"soal Haji Ahmad yang baru sahaja keluar dari biliknya.

"Nak kejut yang lain bangun. Ayah turunlah dulu"balas Syah dan sambung naik kebiliknya.

Syah bukak pintu biliknya. "Aqi bangun sahur" kejut Syah pada Aqila yang nenyak tidur disebelah Adam.

"Emmmmmmm"gumam Aqila sambil tolak tangan Syah yang tepuk bahunya.

"Weii bangunlah sahur nanti dah habis waktu baru tahu." Ucap Syah perlahan supaya Adam tak bangun.

"Emmmmm yelah yelah"ucap Aqila mamai dan duduk seketika dan bergerak bangun untuk turun makan.

Syah yang tengok akan melulu keluar bilik tarik lengan Aqila.

"Weiii kau ingat tak kita kat mana??? Pakai tudung ni"ucap Syah sambil baling tudung sarung lebihnya pada Aqila.

"Aqila yang masih mamai pakai tudung yang diberi oleh Syah dan pakai pada kepalanya.

"Agak-agaklah gantuk tu takkan pakai tudung pun terbaling. Pergi cuci muka sana biar segar sikit mata tu" bebel Syah pada Aqila yang tak fully sedar.

Aqila tengok tudung yang dipakainya bila Syah kata dia pakai tudung terbalik. Bila dah pastikan apa yang Syah kata betul, Aqila gerak kearah bilik air untuk cuci muka.

"Okay jom turun makan"ucap Syah bila dah selesai letak bantal dikedua-dua belah sisi Adam dan Aqila selesai cuci muka.

"Jom"balas Aqila dan dua-duanya bergerak turun bawah.

Sampai saja dibawah hanya nampak ayahnya, Sarah, 3 anak buahnya dan Dani.

"Along, haqi, Rian gan Shahru tak nak sahur ke?"soal Syah pada maknya.

"Along kat kejap lagi turun tapi entah turun ke tak dia bukan Syah tak tahu along tu macam mana"ucap fifi yang hidang makan untuk yang lain.

"Haqi?"soa Syah.

"Lahhhkan mak suruh kejut tadi"balas Hajah Roziah.

"Lahhhh ingatkan diorang dah turun sebaba tadi Syah sempat ketuk bilik diorang sebelum kejut Aqila."balas Syah dan bangun untuk kejut Baihaqi, Rian dan Shahru yang tidur satu bilik.

"Tok tok tok"
"Tok tok tok"

"Tidur mata ke apa diorang ni. Takkan takde sorang pun yang bangun."gumam Syah bila pintu masih tak bukak bila dah banyak kali diketuk.

"Okay try sekali lagi kalau tak bukak jugak aku rempuh pintu ni"ucap Syah pada dirinya sendiri.

"Tok 1 Tok 2 Tok 3" kira Syah dalam hati sambil ketuk pintu.

"Tak boleh jadi ni kalau macam nilah memang tak sahurlah diorang"ucap Syah lagi dan bukak pintu bilik Baihaqi yang tak berkunci.

Masuk je Syah dalam bilik, Syah hanya mampu geleng kepala saja bila tiga-tiga bujang depan dia tutup telinga dengan bantal.

"Ohhh tutup telinga ye. Jaga korang"ucap Syah dan buka lampu bilik baihaqi dan tutup kipas.

Rian yang silau terus duduk di toto disebelah katil baihaqi dan pandang pada siapa yang bukak lampu dan ganggu tidur dia.

Syah yang nampak Rian bangun dan pandang dia pelik terus bersuara. "Tak yah pandang lama-lama ni bukak rumah kau, ni rumah family aku, kau tidur sini semalam. Dah bangun sahur, kejut yang lain dah pukul berapa ni terlepas sahur baru tahu."bebel Syah pada Rian dan mula berjalan keluar dari bilik Baihaqi.

MINE LITTLE HEROWhere stories live. Discover now