Bab 17

311 10 1
                                    

"Baru balik ian?"sapa Puan Sri Sofia

Rian bersalam dengan mamanya,"a'ahh ma baru je sampai"balas Rian lalu jalan ke ruang tamu untuk melepaskan penat berjalan.

"Ian dari mana tadi?"soal Puan Sri Sofia dan duduk di sofa single

"Dari zoo tadi jalan-jalan dengan Shahru"ucap Rian sambil rampas remote tv dari tangan adiknya, Raisyah lalu menukar saluran astro.

"Apa abang ni!"marah Raisyah bila abangnya, Rian menukar saluran astro dan menukar cerita kesukaannya.

"Ape ape"balas Rian sambil sengih pada Raisyah.

"Tak pe tak pe isyah bagitahu mama pasal kat zoo tu!"ucap Raisyah sambil jalan kearah mamanya.

"Mama mama nak tahu tak tadi isyah nampak abang dengan kak Syah kt zoo negara" Rian hanya buat tak layan saja.

"Bukan Ian pergi zoo dengan Shahru ke?"soal Puan Sri Sofia bila Raisyah menyebut nampak Syah sekali.

"A'ahh syah pun ada sekali dengan kawan dia"balas Rian.

"So apa yang peliknya isyah abang keluar dengan kawan abang ian je pun"balas Puan Sri Sofia sambil angkat kening.

"Tapi isyah nampak abang tolak stroller bayi dan kak syah duduk bayi tu"balas Raisyah sambil pandang abangnya pelik.

Puan Sri Sofia yang dengan perkara tersebut terkejut.

"Bayi...bayi sape?"soal Puan Sri Sofia pada Raisyah.

"Entahlah mana isyah tahu"Raisyah balas sambil angkat bahu.

Raisyah bangun dan bergerak kearah Rian sambil Puan Sri Sofia memandang Rian untuk penjelasan mengenai bayi siapa.

"Abang...abang bayi siapa kak Syah dukung tu?"soal Raisyah sambil goyangkan tangan Rian.

Rian pandang adiknya dan mamanya silir ganti.

"Anak sapa lagi anak dialah"balas Rian sambil tengok sekeliling macam nak cari sesuatu ataupun seseorang.

"Ma Riana mana ma?"soal Rian.

Raisyah dan Puan Sri Sofia terkejut dengan apa yang Rian sampaikan.

Mereka pandang satu sama lain dan cakap serentak.

"Bayi kak syah"ucap Raisyah
"Bayi syah" ucap Puan Sri Sofia

Rian yang baru tersedar dengan apa yang dicakapnya tadi terus betulkan salahfaham yang berlaku.

"Ehhh bukan anak kandung dia tapi anak angkat dia" ucap Rian sambil gerakkan tangan menandakan bukan

Raisyah dan Puan Sri Sofia melepaskan nafas lega bila dengan apa yang dicakap Rian.

"Ohhhhh anak angkat"ucap Raisyah dan Puan Sri Sofia sekali.

"Riana mana ma?"soal Rian lagi tentang ketiadaan adiknya sorang lagi, Riana.

"Iana kat bilik dia"balas Raisyah sambil mengambil semula remote tv dan menukarnya semula.

Manakala Puan Sri Sofia bergerak ke dapur untuk mengambil air.

Rian serabaikan rambut adiknya dan berlalu ke bila Riana.

"Apa abang ni! Rosak rambuk isyah"jerit Raisyah.

Tok..tok..tok

"Masuk!" Rian masuk ke bilik adiknya dan duduk disebelah Riana yang leka tekun membaca novel.

"Buat ape tu?"Soal Rian.

"Tak nampak ke? Kan iana tengah tanak nasi ni"balas Riana.

"Ohhhh dah masak ke belum nasi tu?"balas Rian sambil mengambil novel yang berada ditangan Riana.

MINE LITTLE HEROWhere stories live. Discover now