Pada malam yang sama bila Rian balik dari Zoo negara, TS Adrian menelefon ayah Syah, Haji Ahmad.
"Assalammualaikum mad kau apa khabar?"tanya TS Adrian melalui telefon.
"Waalaikummusalam khabar baik. Kau apa khabar?"soal Haji Ahmad semula.
"Aku sihat je cuma batuk-batuk sikit"balas TS Adrian.
Haji Ahmad mengangguk-angguk saja kepalanya mendengar balasan TS Adrian.
"Mad kau tahu tak anak kau, Syahira ada ambil anak angkat?"ucap TS Adrian.
Haji Ahmad terdiam seketika bila mendengar pertayaan TS Adrian.
"Kau tahu dari mana anak aku ambik anak angkat?"tanya Haji Ahamd.
"Anak aku si Rian tu yang cakap" balas TS Adrian sambil memberi ikan makan dilaman rumah.
"Ohhhhh aku tak tahu pulak pasal ni. Nanti aku tanya Syah sendiri"ujah Haji Ahmad sambil pandang isterinya yang baru masuk kedalam bilik.
"Okayy....nanti bila kau ada masa free jom kita sekeluarga pergi holiday kat pahang"cadang TS Adrian kerana sudah lama tidak berjumpa sekeluarga.
"Aku free je kau tu yang busy memanjang"balas Haji Ahmad sambil ketawa.
"Hahahahahha.....biasalah tu nanti bila semua dah free aku bagitahu kau bila kita pergi"ketawa TS Adrian sambil berjalan masuk kerumah.
"Bolehhh nanti apa-apa rojer-rojer..okay Assalammualaikum"ucap Haji Ahmad sambil memberi salam dan mematikan callnya.
"Bolehh waalaikummusalam"jawab TS Adrian lalu menuju kearah biliknya.
Haji Ahmad memandang isterinya disebelah, "gee awak tahu tak yang anak dara awak si Syah tu ambil anak angkat?"soal Haji Ahmad.
Hajah Roziah berpaling dan melihat suaminya berkerut-kerut dahi bila menanyanya mengenai isu Syah menggambil anak angkat.
"Sape yang bagitahu abang Syah ambil anak angkat?"soal Hajah Roziah pula.
"Ad yang bagi tahu"balas Haji Ahmad.
"Ad mana pulak ni?"soal Hajah Roziah bila mendengar nama kawan suaminya Ad.
"Ad mana lagi Tan Sri Adrian kawan baik saya aka suami kawan baik awak , Sofia tu"ucap Haji Ahmad pandang Hajah Roziah.
Hajah Roziah fikir sekejap dan ucap "ohhh" bila ingat kawan baiknya Sofia.
"Dia cakap anaknya si Rian yang cakap. Masa tu dia terserempak dengan Syah dan Aqila kat kedai makan"terang Haji Ahmad.
Flashback Hajah Roziah berhenti bila terasa ada tangan dibahunya.
"Kita tunggu Syah, nanti dia ceritalah tu nanti"ucap Haji Ahmad bila melihat isterinya termenung jauh.
"Hmmmm"balas Hajah Roziah sambil melayan cucu-cucunya sambil berborak dengan Aqila.
Setengah jam kemudia
Dengar bunyi kereta parking didepan rumah Syah dan menunggu Syah masuk bila mendengar suara Danial memberi salam.
Danial masuk selepas memberi salam dan disusuli Syah mendukung Adam yang tertidur sambil memegang plastik ubat.
Syah memberi Adam pada Sarah kerana Sarah ingin mendukung Adam dan meletakkan ubat Adam di atas meja.
Syah melihat muka emaknya terus menuju kearah Hajah Roziah.
"Makk.. syah boleh terangkan perkara yang sebenarnya. Mak jangan fikir bukan-bukan tau. Syah mintak maaf sangat-sangat sebab tak bagitahu mak tentang Syah ambil anak angkat. Syah mintak maaf"Syah memeluk Hajah Roziah kerana dia takut maknya marah dan kecewa kerana tidak bagitahu mereka perkara sepenting ini.
YOU ARE READING
MINE LITTLE HERO
FantasySyah seorang gadis yang mempunyai semangat yang kuat,suka menolong,kuat loyar buruk,menyakat orang dan sifat keibuan .Pada satu hari syah mendapati dirinya menjadi ibu exprese kerana perlu menjaga bayi berumur 8 bulan,ibunya tidak dapat menjaga anak...