BAB 9

314 10 0
                                    

"Assalammualaikum aqi sorry lambat"syah memohon maaf selepas melihat muka cemberut Aqila.

"Ni semua salah Rian kan Aqila dah merajuk",marah syah dalam hati.

Semasa syah ingin menuju kearah kereta Aqila tiba-tiba Rian memanggilnya.

"Syahira tunggu jap"laung Rian dan termengah-mengah bila berada didepan Syah sebab mengejar syah yang hampir kepintu keluar.

Syah mengeluh "kau nak apa Rian?"ucap syah dengan suara menyampah.

"wow suara tu boleh menyampah lagi aku rasa"balas Rian sambil tersengih.

"A'ahhhh memang boleh pun asal nk dengar ke?"balas syah sambil memandang Rian.

"Hihihihihhihi tak pelah lain kali jelah"balas Rian

Syah yang malas nak layan Rian ingin berlalu dengan segera tapi malangnya Rian sempat menghalang lalunya.

"Japlahh aku nak cakap satu benda ni"Rian terus menghalang laluan syah.

Syah mengalah dari terus ingin berlalu bila asyik dihalang oleh Rian "Yelah nak apa?"Rian sengih bila usahanya berhasil.

"Apa sengih-sengih tadi beria sangat halang laluan orang!cakaplah cepat nak apa dah?"marah syah sebab Aqila dah menungunya dari tadi.

"Okay okay, kaki kau dah okay lom?"terkejut syah bila mendengar soalan Rian. Syah ingat Rian tidak perasan kakinya sakit.

"Okay je kaki aku mana ada sakit"Syah cuba mendalil tentang kakinya.

"Ye ke bukan tadi..."belum habis Rian bercakap ada orang memanggilnya.

Rian menoleh untuk mengetahui sapa yang memanggilnya.

"Ian sini jap"Tan sri Adrian memanggil anaknya.

"Jap pa"balas Rian. "Kau tunggu sini jangan gi mana-mana ehhhh"ucap Rian pula pada Syah.

Syah yang mendengar hanya membuat mukanya. Rian bergerak kearah papanya dan inilah peluang syah utuk lari.

"Dia ingat aku apa?suruh tunggu dia baik aku gerak sekarang nanti panjang pulak bebel si aqila tu"omel syah.

Syah bergerak perlahan-lahan kebelakang untuk lari sebelum itu syah senyum dan buat gaya letak jari telunjuk dimulut pada Tan Sri Adrian untuk pulang sambil melambai , selesai membuat demikian syah terus berjalan perlahan supaya Rian tidak perasan tingkah lakunya untuk cabut lari.

Tan Sri Adrian yang perasan gerak geri syah hanya tersengih saja dan natruelkan balik senyumnya bila Rian berada dihadapannya.

"Ye pa ada apa?"soal Rian pada papanya.

"Tak de apa-apa cuma mama suruh Ian balik lepas ni makan malam sama-sama"ucap Tan Sri adrian pada anaknya.

Tan Sri Adrian dah kenal sangat perangai setiausaha anaknya itu sebab ibubapa Syah dan Rian adalah teman rapat sejak mereka berjumpa semula ditanah suci Mekkah setelah lama tak berjumpa dan tahu perang dingin antara anaknya dan anak temannya.

Rian menoleh kebelakang untuk melihat syah sedang buat apa tapi malangnya syah sudah tiada disitu lagi.

"Mana pulak pergi budak ni?"soal Rian sambil cekak pingang sebelah

Tan sri andrian yang mendengar Rian bercakap terus bertanya, "Sapa setiausaha kamu ke?".

"A'ahhh pa...manalah pergi budak singa tu?dah cakap jangan gi mana-mana tetap je lesap dia ni"bebel Rian sambil kerut muka.

Tan sri adrian yang mendengar gelaran Rian pada Syah tu terus ketawa dan memberitahu Syah sudah pulang, "Tadi papa nampak Syah dah balik dah".

Rian yang dengan pernyata papanya lagi cemberut mukanya, "Betuahhh punya budakkkkk".

MINE LITTLE HEROWhere stories live. Discover now