Syah duduk didalam biliknya sambil bermain dengan telefonnya. Syah mula berasa bosan bila tiada apa yang perlu dia lakukan sambil tu syah menepuk-nepuk perlahan peha izar adam aka anak angkatnya yang sudah lena.
Syah memandang izar adam "muka adam ada iras-iras arwah kak aliyalah",memanglah iras nama pun mak anak,omel syah sambil tersenyum dengan soalan sengalnya tadi dan syah mula teringat tentang kisah aliya dan adam.
***********************************
Aliya yang mendengar janji syah mula tersenyum, "mungkin syah tak ingat tapi akak akan ingat sampai bila-bila"ucap aliya pada dirinya sendiri.Aliya mengambil barang yang dibawanya tadi dan menyusun semua borang peribadi anaknya diatas meja kopi seperti surat kelahiran, laporan kesihatan dan lain-lain.
Aliyah menyerahkan semua barang keperluan anaknya serta borang tersebut kepada syah.
"apa semua ni kak?"aliya ingin segera pergi sebelum sakitnya datang lagi dan dia tidak dapat bertahan lagi.
"ini semua barang-barang keperluan anak akak serta borang peribadinya dan nama anak akak aliya ialah izar adam"syah memandang kedua-dua beg yang berisi keperluan bayi tersebut yang berada diantaranya dan aliya.
"Akak okay?"soal syah yang sedar akak muka aliya yang kian pucat.
"Akak.......okay tak....de...apa.....apa....yang perlu...syah risaukan"jawap aliya dengan nafas tercungap-cungap dan mula rebah dipangkuan syah kerana tidak dapat bertahan lagi dengan sakitnya.
Syah mula panik bila aliyah rebah dipangkuannya dan cuba memangil aqila yang berada di dapur.
"Aqi....aqi"panggil syah sambil memandng aliya yang cuba bertahan dengan menarik nafas perlahan-lahan.
Aliya menyentuh lengan syah yang memaut bahunya dari jatuh.
"syah anak akak ni cerewat sikit dia tidak suka minum susu formula dan mula menangis bila orang yang tidak dikenalinya mendukungnya dan adam suka tidor dengan patung arnab tersukaannya dan susah tidor bila patung tersebut tidak ada disebelahnya."ucap aliya sangkut sambil menbelai rambut anaknya yang berada didukung syah sebelah tangannya.
Aliya mula tidak sedarkan diri sesudah menuturkan kata-kata tersebut.
Syah yang melihat aliya pengsan dipankuannya memangil aqila sekali lagi dengan suara yang kuat.
"AQILAAAAAAAAA" dek jeritan syah aqila berlari ke ruang tamu sambil memegang jag ditangannya.
"Kenapa kenapa?"soal aqila panik bila melihat aliya yang pengsan dipangkuan syah dan menujuk kearah syah sambil meletak jag dimeja sebelahnya.
"Jangan banyak tanya kau dukung adam dan pergi amik kunci kereta aku kat atas meja bilik aku"ucap syah sambil menghulur adam.
Aqila yang dengar suruhan syah terus mengambil adam dan berlalu untuk mengambil kunci kereta syah.
Syah cuba sedaya upaya memapah aliya ke arah pintu dan pada masa itu aqila sudah berada disisinya dengan kunci ditangan.
"okay aqi ko pergi panaskan kereta dan bukak pintu belakang untuk aku."arah syah sambil memapah aliya.
Aqila terus membuka pintu belakang dan terus menghidupkan engin kereta dengan sebelah tangan.
Selesai menepatkan aliya di kerusi belakang syah memasuki kereta dibahagian penumpang.
"sapa yang nak bawak?"soal aqila yang memangku adam.
"kaulah bawak"syah mengambil adam yang sedar dipangkuan aqila.
Sampai saja di hospital syah memanggil pertugas di ruang kecemasan.
"Nurse....nurse"pertugas yang berada disitu bergesa kearah syah.
"ye apa masalah cik?"soal seorang pertugas yang berada dihadapan syah.
"akak saya pengsan cik"ucap syah sambil membawa mereka ke tepat aliya.
Petugas tersebut terus mengangat aliya keatas katil yang disediakan dan memanggil doktor yang bertugas untuk memeriksa keadaan aliya.
Doktor yang memeriksa aliya terus menyuruh petugas teraebut membawa aliya ke ruang kecemasan ICU untuk pemedahan segera bila seorang doktor yang lalu disitu mengenali aliya dan tahu akan penyakitnya yang diperingkat kritikal.
Beberapa jam sudah berlalu tetapi aliya masih tidak keluar lagi dari ruang pemedahan.
Syah,aqila dan adam menunggu diluar ruang pemedahan dengan hati yang bedebar.
syah dapat tahu wanita yang berada di ruang ICU tersebut adalah aliya wanita yang pernah di selamatkan dari kemalangan beberapa bulan lalu dan mendapat tahu aliya adalah sebatang kara
"Kenapa lambat sangat ni" ucap syah yang mundar-mandir dihadapan aqila.
"Sabarlah syah, kita hanya mampu berserah semuanya pada Allah je masa ni"ucap aqila dan menyuruh syah duduk daripada mundar-mandir dihadapannya dan membuatnya pening kepala.
Syah terus duduk tapi keresahannya masa meningkat, "pergilah solat dulu syah doa doa semuanya baik-baik je"tanpa banyak soal syah bangun dan menunju ke arah surau yang berdekatan.
Syah menunaikan solat zuhur dan solat hajat untuk menenangkan hatinya dan berdoa memohon bantuan dari yang maha Esa.
"Ya Allah Ya Tuhan kami yang mencipta bumi dan makluk diatasnya, aku memohon pada mu ampunilah dosa ku, ibubapa ku dan muslim muslimat yang melakukan dosa tanpa kami sedar ataupun tidak sedar,aku memohon pada mu lindungilah kak aliya dan bagilah dia kekuatan untuk melawan penyakitnya dan bagilah pemedahannya berjalan dengan lancar dan selamat, Amin" selesai mengaminkan doanya syahbkeluar lalu menuju ke arah aqila dan adam yang sedang menanti kehadirannya.
"Bagi sini adam, mesti ko penat pangku budak montel ni"aqila menyerah adam pada syah.
Syah mengagah adam sebelum mengambilnya, ketawa adam bila diagah oleh syah.
Adam tidak meragam bila didukung oleh syah, seperti bayi itu sudah mengenali siapa syah walaupun tidak mengenali siapa syah.
YOU ARE READING
MINE LITTLE HERO
FantasySyah seorang gadis yang mempunyai semangat yang kuat,suka menolong,kuat loyar buruk,menyakat orang dan sifat keibuan .Pada satu hari syah mendapati dirinya menjadi ibu exprese kerana perlu menjaga bayi berumur 8 bulan,ibunya tidak dapat menjaga anak...