"Syahira masuk bilik saya sekarang!"suara bos kedengaran melalui interkom
Syah menyusun langkah menuju ke bilik bosnya tapi sebelum masuk syah mengetuk pintu terlebih dahulu.
"Tok tok tok"syah mengetuk pintu bilik ceo muda tersebut.
"Masuk"arah bosnya aka rian bila mendengar ketukan dipintu.
Syah mendapat pekerjaan di syarikat keluarga rian iaitu musuh zaman sekolahnya.
"Hari ni saya ada appointment apa?"ujah rian.
Syah menyelak buku kecil ditangannya,"bos ada appointment pada pukul 2 dengan mr.charlie dari china di Bijan bar & Restaurant"balas syah
Sedang syah menerangkan temu janji bosnya,syah merasai ada sesuatu di atas kakinya lalu syah menunduk untuk melihat apa yang berada diatas kakinya.
"Arghhhhhhhh!!"jerit syah sambil melompat ke arah bosnya bila melihat apa yang berada dikakinya adalah sekor lipas.
Rian yang dengan akan jerita syah cuba memaparkan muka serius kerna dialah orang membaling lipasa mainan kearah kaki syah.
"Ehhhh apa ni"marah rian bila syah berada diatas ribanya.
"A...ada li..li...lipas"gagap syah bercakap sambil menujuk ke arah tempat dia berdiri tadi.
Rian melihat kearah yang syah tunjuk tapi tidak nampak lipasnya kerna syah telah menendang lipas mainan tu ke bawah mejanya.
Rian yang nampak lipas tu berhampiran dengannya terus mengambil senyap-senyap.
"Mana?"soal rian.
"Kat tempat saya diri tadi"syah menunjuk lagi.
"Tak de lah aku dah tengok dah" balas rian sambil meletakkan lipas mainan yang diambilnya tadi keatas buku yang sedang syah peluk.
Setelah mendengar rian berkata sebegitu syah melihat kearah tadi untuk memastikan lipas tersebut berada disitu.
"Ta...tadi ada"ujah syah.
Rian yang dengar cuba tahan ketawanya.
"Lipas ni ke yang kau cakap tadi?"soal rian sambil tunjuk lipas yang berada di buku yang sedang syah peluk.
Syah yang dengar rian kata begitu terus tengok ke arah yang ditunjuk rian dah terus turun dari riba rian dan berlari terus kearah sofa yang berada didalam bilik rian.
Rian mengambil semula lipas yang terjatuh tadi dan bawanya menuju kearah syah.
"Kau jangan dekat!"marah syah sampai hilang panggilan bos tadi,sambil mengundur kebelakang bila rian mula mendekatinya.
Rian abaikan amaran syah dan terus menujuk ke arah syah dengan lipas ditangannya.
"Nahhh"bila hampir dengan syah,rian terus melambung lipas tersebut kearah syah.
"Tidakkk!!"jerit syah bila rian melempar lipas kearahnya.
Syah elak dari lemparan rian lalu belari keluar dari bilik rian aka bosnya.
Setelah syah berlari keluar rian ketawa terbahak-bahak bila dapat mengenakan syah dengan jayanya.
"Ingatkan berani sangat dengan lipas kecik pun takut"omel rian sambil ketawa lagi.
Syah yang mendengar kutukan rian menahan rasa geran plus menyampah.
"Jagalah kau tunggu aku kenakan kau balik lepas ni"omel syah dalam hati sambil berjalan ke biliknya berhampiran dengan bilik rian.
Setelah rian mengambil ahli syarikat dari ayahnya,en adrian terus dia meneruskan misinya mengenakan syah iaitu setiausahanya bila mempunyai kesempatan.
Pada mulanya rian tidak dapat mengecam syah sebab berubahan syah yang ketara iaitu dulu sedikit tembam tapi sekarang kurus,yang membuatkan rian ingat syah semula bila ayahnya mengenalkannya pada syah bila rian masuk ke pejabat.
"Rian ni ayah nak kenalkan setiausaha kamu syah"rian hanya senyum saja pada syah.
"Ohh ye syah ni merupakan anak en ahmad kawan baik ayah"ujar en adrian lagi.
Rian hnya mengangguk saja tapi setelah ayahnya mengatakan sesuatu yang telah menimbulkan senyum nakalnya iaitu "syahkan kawan kamu masa sekolah menegah dulukan yang selalu kamu cari gaduh tu"ucap en adrian.
Syah yang cam rian dari dia masuk ke pejabat lagi dah tak senang duduk bila melihat senyum nakal rian setelah tahu sapa setiausahanya.
Dari situlah mula macam-macam 'prank' yang mereka dua lakukan dan salahsatunya ialah lipas mainan tadi.
************************************
"syah jom gi lunch" ajak akma aka rakan sepejabat."fiya gan yana tak ikut sekali ke?"soal syah bila tidak lihat kelibat dua org tu.
"diorang ada meeting dengan boss"jawab akma.
mereka berempat akan lunch bersama di gerai berdekatan dengan pejabat mereka.
"nak gi lunch x? aku lapor ni"soal akma semula.
"jap aku nak kemas meja aku"balas syah sambil mengemas meja yang berselerak dengan fail.
akma mengangguk dan berjalan beriringgan dengan syah menuju ke lobi pejabat.
"ma tunggu jap aku nak gi tandaslah pulak"selesai bercakap syah berjalan menuju kearah tandas.
"okay"bals akma sambil menuju ke sofa yang berada di lobi.
selesai menunaikan hajat syah membasuh tangan dan menuju kearah akma, semasa syah berjalan tiba-tiba lelaki yang berada dihadapan syah berhenti menyebabkan syah terus melanggar belakang lelaki tersebut.
"Duh"bunyi pelanggaran antara syah dan laki dihadapannya.
"malau mana pulak yang berhenti tengah-tengah dunia ni!"omel syah
"aduh,sakitnya"syah mengerang kesakitan apabila cuba berdiri semula sambil memegang buku lalinya.
"miss are you okay?"soal laki tersebut.
"no i am not okay"balas syah yang cuba berdiri sekali lagi.
"ui garangnya minah ni"omel rian dalam hati.
"u need some help?"rian cuba menolong orng yang terlangar dia tadi.
disebabkan dia berhenti mengejut kenalah rian menolong pompuan itu.
rian menghulurkan tanggannya untuk membantu pompuan tersebut bangun bila nampak kesukarannya bangun.
syah terpaksa menerima huluran tangan laki tersebut bila setiap percubaannya untuk berdiri gagal.
"Thanks"syah mengucpkan terima kasih sambil memandang laki yang dilanggar dan menolongnya tadi.
"Most welcome"rian membalas ucapan syah.
Syah yang telah tahu sapa yang dilanggar dan membantunya tadi rasa terkejut seketika.
"asallah aku boleh jumpa dia ni"omel syah dalam hati sambil cuba menarik tanggannya dari peganggan tangan rian.
"Kau rupanya"ucap rian selepas mendapat tahu setiausahanya yang terlanggarnya tadi.
rian melepaskan tangan syah bila melihat syah sudah boleh berdiri dengan stabil semula.
"Ye aku ada masalah?"soal syah sambil bergerak ke arah akma yang memandangnya sejak dari tadi.
YOU ARE READING
MINE LITTLE HERO
FantasySyah seorang gadis yang mempunyai semangat yang kuat,suka menolong,kuat loyar buruk,menyakat orang dan sifat keibuan .Pada satu hari syah mendapati dirinya menjadi ibu exprese kerana perlu menjaga bayi berumur 8 bulan,ibunya tidak dapat menjaga anak...