BAB 3

396 16 0
                                    

Keesokkan harinya apabila syah sedar dari tidornya syah teringat akan janji dia dan dani yang ingin membawanya dan haqi ke kafe kegemarannya coklat & mint.

Syah bergegas menuju ke bilik abangnya dani, "tok tok tok" syah membuka pintu bilik dani apabila tiada sahutan.

Syah terus berlari lalu melompat di atas katil dani dan menjerit "bangun bangun kan dah janji nak belanja syah gan haqi pergi kafe c&m" jerit syah dengan kuat tapi dani masih tidak bangun.

"macam mana nak kejutkan angah ni?" syah terus memikirkan idea.

"jagalah angah nanti orang suruh bangun dia tak nak bangun"lalu syah mengeletek tapak kaki abangnya. Dani yang merasa geli terus menendang syah sampai jatuh katil.

"gedebuk","aduh!!sakitlah angah"aduh syah kesakitan.

Dani terbangun dari mimpinya dan mengosok matanya beberapa kali dan melihat syah yang duduk dilantai dalam biliknya sambil mengosok punggungnya.

"Ape syah buat kat lantai bilik angah ni??cari harta karun ke?"soal dani yang tengah mamai lagi.

"aahh angah tengah cari harta karun ni!! ada jumpa satu ketam tersesat ni"jawab syah sambil menahan ketawa.

"Apa syah merepek ni, ingat bilik angah ni pantai ke?"dani yang hairan dengan perangai syah turun ke bawah untuk melihat apa yang dikatakan oleh syah tadi.

Dengan tiba-tiba muka dani berubah menjadi merah kerana menahan rasa bengang dengan syah yang tidak sudah berhenti ketawa dan malu dengan apa yang dijumpainya.

"hahahahahahaha"syah masih ketawa terbahak-bahak sambi tergolek-golek atas lantai bilik dani. Syah yang teringat akan janji abangnya terus berhenti ketawa.

"Ehemmm!angah ingat tak janji angah dekat syah?"soal syah sambil cuba redakan ketawanya.

"haah! janji ape?"kata dani sambil mengemas barangnya yang dibawah katil.

"Alahhhhh!! angah janji nak bawak syah dengan haqi pergi kafe C&Mkan"mengeluh syah sebab dani lupa akan janjinya.

"Ok fine syah bagitahu kak sarah tentang rahsia angah"ugut syah sambil tersenyum lebar.

"Rahsia?rahsia ape??" dani hairan tentang apa yang dicakap oleh syah tapi dia tak peduli dan terus memanjat semula katilnya untuk sambung tidor.

"Adalah" sengih syah sambil buat gaya hantu kat abangnya.

Ada sebab kenapa syah buat gaya hantu macam tu , sebenarnay dani pernah nangis sambil lari kerana syah pernah turun bawa dengan telekungnya untuk minum air yang buatkan lagi sadis syah tak bukak lampu ruang tamu masatu. Dani yang turun bawah untuk minum nampak kain telekung putih syah dan  terus menjerit sambil menjerit panggil mak.

keesokkan harinya hajah roziah  menceritakan tentang dani yang ketuk biliknya nangis-nangis sambil peluknya dan cakap ada hantu kat dapur.

syah yang mendengar ketawa terbahak-bahak sambil menepuk kerusi diruang tamu. nasib baik yang tahu hanya syah dan ibubapanya saja.

"Syahhhhhhhhhhh!!!!" jerit dani sambil baling bantal ke arah syah.

"tahu pun takut bila nak bagitahu kekasih hati"omel syah dalam hati.

syah terus mengugut dani supaya menunaikan janjinya. Akhirnya dani mengalah dengan desakan syah .

"Dah gi kejutkan haqi sana , angah nak gi mandi ni"arah dani lalu mengambil tuala ditempat penyidai.

Syah hanya mengangguk dan berlalu ke bilik haqi untuk mengetukkan adiknya. setelah mengejutkan haqi,syah masuk ke biliknya untuk bersiap-siap juga.

Sebelum sempat dani masuk ke dalam bilik air syah memanggilnya "angah jangan lupa ajak kak sarah jugak" ujak syah.

"Syah nak buat apa ajak kak sarah?"soal dani.

"habislah aku kalau syah pecahkan rahsia aku kat sarah nanti"gumam dani dalam hati.

"Adalahlah sibuk je angah ni"senyum nakal syah untuk takut-takutkan abangannya yang mula tak senang duduk.

Dani yang lihat sengih nakal syah terus mengerit"IZA SYAHIRA!!!!!"syah lari keluar bilik abangnya sebelum kena luku dengan dani.

"Jangan lupa ajak kak sarah tau"jerit syah dari luar bilik dani.

"Hahahahahaah apalah angah ni"gelak syah lagi.

"Apa yang suka sangat ni syah?"pehh kuatnya bau minyak wangi ,omel syah dalam hati.

Syah lihat abang sulungnya, danial atas bawah "along nak gi mana wangi-wangi ni? along sembur  ke mandi dengan minyak wangi ni?" soal syah saja-saja.

"Adalah" hokaloh ingat orang tak tahu ke dia nak gi date dengan kak fifilah tu,omel syah.

"Elehhh pegidah"sambil buat muka menyampah.

"Kalau dah tahu yang gi tanya lagi buat apa"ujah danial sambil berjalan turun dengan senyuman lebar.

"Baik aku siap-siap nanti kena bebel pulak kalau lambat"pecut syah kebiliknya untuk siap-siap.

************************************

"Lambatnya anagh ni"syah mengeling jam untuk melihat pukul berapa.

"Tadi suruh tunggu 20 minit ni dah lebih 20 minit dah ni"omel syah dengan muka yang berkerut.

"Uda lama lagi ke angah nak siap?"soal haqi pada akaknya yang berbeza setahun saja umur mereka.

"Entahlah angah ni, jap uda gi tengok apa yang angah buat kat atas tu"jawab syah.

Syah menuju ke bilik dani untuk lihat apa yang membuatkan angahnya lambat. Syah buka pintu pelan-pelan dan melihat apa yang dani buat sampai tersenyum-senyum lebar dengan telefon di tangan.

"Ohhh tengah whatsapp dengan kekasih  rupanya" omel syah dengan senyum nakal diwajahnya.

"Buat ape tu?" sergah syah dibelakang dani, dani yang disergah terkejut terus melompat bila disergah dari belakang.

"Nasib baik tak jatuh telefon aku"dani mengurut dadanya perlahan-lahan.

"Apa syah ni! terkejut angah"marah dani bila tengok syah yang sedang ketawa.

"Hihihihi amacam kak sarah join tak"soal syah pada dani.

"Ia kak sarah awak ikut kita"sorak syah dengan gembiranya.

************************************

Di hadapan rumah sarah

"Hi Assalammualaikum kak sarah"sapa syah dengan haqi yang duduk di kerusi belakang bila sarah masuk ke dalam kereta.

"hi Walaikummusalam syah, haqi"balas sarah dengan senyuman.

Syah mendapat idea untuk kenakan dani"akak akak nak tahu satu rahsia tak?"syah memandng dani sekilas lalu senyum nakal. dani yang perasan sengihan syah mula tak senang duduk.

"Apa dia"sarah tak tahu apa-apa terus tanya.

"Angahkan........."syah saja lambat-lambatkan ayatnya untuk tengok reaksi muka dani yang berkerut-kerut dahi.

"Jangan berani bagitahu sarah"ujar dani dengan gerakan mulut.

"Nak bagitahu jugak"balas syah dengan cara yang sama.

"Abangkan.............sayang sangat dengan kak sarah"selepas syah kata begitu dia ketawa bila muka dani dan sarah bertukar merah. haqi hanya buat tak tahu dengan perbualan mereka dan terus memandang telefonnya.

"Apa syah ni"balas dani dan sarah serentak dan buatkan syah ketawa kuat lagi.

Syah terus berhenti ketawa bila rasa sakit dilengannya,"Sakit sakit"syah menepis tangan dani yang sesedap rasa je nak cubit orang.

"Padan muka" ejek dani pada syah yang sedang menggosok bekasa cubitan dani.

Sarah haqi hanya melihat saja pergaduhan mereka adik-beradik.

************************************

*Kak sarah adalah kakak angkat syah merangkap kekasih abangnya,dani.

MINE LITTLE HEROWhere stories live. Discover now